تلفن همراه

گوشی

January 10, 2017
7:03 سه شنبه، 21ام دیماه 1395
کد خبر: 81946

رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی: همچنان بیش از ۹۰ درصد آیفون‌ها قاچاق است

رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی گفت که از میان شرکت‌هایی که برای واردات رسمی آیفون مجوز گرفته‌اند تنها ۸ تا ۹ شرکت موفق به واردات شده‌اند و همچنان بیش از ۹۰ درصد این بازار در اختیار کالای قاچاق است.
 
غلامحسین کریمی در گفت‌وگو با ایسنا در باره وضعیت این روزهای آیفون در بازار ایران اظهار کرد: متاسفانه با وجود اینکه شرکت‌های مجوز گرفته برای واردات رسمی این برند دست به کار شده‌اند اما حجم کالای قاچاق در این بازار هنوز بسیار بالاست و تنها ۷ تا ۸ درصد در اختیار واردات این شرکت‌ها قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه برای انجام واردات رسمی هزینه نهایی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد بیش از نمونه‌های قاچاق تمام می‌شود، گفت: مشتری نیز معمولا ترجیح می‌دهد که کالایی با قیمت پایین‌تر و گارانتی غیررسمی را خریداری کند. بر همین اساس رقابت میان شرکت‌های واردکننده رسمی با واردکنندگان قاچاق دشوار شده و کار را برای این گروه سخت‌تر می‌کند.
 
رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی همچنین عنوان کرد: اکنون قیمت یک آیفونی که از مبادی رسمی وارد شده و با فاکتور رسمی و گارانتی مناسب ارائه شود حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می شود اما همین کالا را می‌توان در بازار قاچاق با قیمتی معادل سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نیز تهیه کرد.
 
کریمی با بیان اینکه عدم دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از سوی واردکنندگان و توزیع‌کنندگان آیفون می‌تواند گامی موثر در مبارزه با قاچاق این کالا باشد، گفت: بر همین اساس اگر شیوه پرداخت ارزش افزوده تغییر کرده و این رقم از خریدار نهایی دریافت شود شرایطی به مراتب بهتر در بازار حاکم خواهد شد.
 
وی در پاسخ به اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر لزوم جلوگیری از واردات آیفون به کشور نیز بیان کرد: در این خصوص نمی‌توان وارد بحث‌های سیاسی شد اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد آنکه نمی‌توان به جنگ با تکنولوژی رفت. حتی اگر ما بخواهیم از ورود این برند به داخل کشور جلوگیری کنیم عده‌ای هستند که این کالا را وارد کشور کرده و به هر حال آن را توزیع می‌کنند. بر همین اساس بهتر آن است که توجه داشته باشیم واردات گوشی تلفن همراه مانند واردات خودرو نیست که بتوان با آن مقابله کرد.
 
رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی با اشاره به اینکه متاسفانه راهکارهای ارائه شده از اتحادیه درباره مبارزه با واردات قاچاق مورد توجه و همراهی سازمان‌های دولتی قرار نگرفته، اظهار کرد: ما در این خصوص که چگونه می‌توان با واردات قاچاق موبایل مبارزه کرد، راهکارهای متعددی را ارائه کرده‌ایم.
 
کریمی در پایان در پاسخ به این مطلب که گاهی واردات آیفون با وجود داشتن قیمت بالا با مشکلاتی همراه بوده و خریداران این بازار را دچار سردرگمی می‌کند، توضیح داد: زمانی که شکایتی به اتحادیه تجهیزات مخابراتی ارجاع شود در خصوص آیفون اگر این کالا قاچاق هم باشد ما فروشنده را موظف می‌کنیم تا گارانتی و خدمات پس از فروش را متقبل شود چرا که در گام اول این فروشنده دست به واردات کالای قاچاق زده و حال موظف است خدمات مناسب را به مشتری ارائه دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.