سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 14, 2017
8:36 سه شنبه، 26ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82402

ساخت پردازنده ساده ای که تراشه چند هزار دلاری را به زانو درآورد

شرکت سخت افزاری ای ام دی به زودی تازه ترین مجموعه از پردازنده های خود برای رایانه های رومیزی را عرضه می کند که رقیبی جدی برای تراشه های گران قیمت ساخت اینتل محسوب می شوند.
 
۱۷ پردازنده یاد شده از سری AMD Ryzen هستند و یکی از آنها موسوم به SR۷ ۱۷۰۰X در تست ها و بررسی های انجام شده عملکرد خیره کننده ای از خود نشان داده است.
 
افزایش سرعت پردازش، کاهش مصرف انرژی و تولید گرما از جمله مزایای پردازنده مذکور است که باعث شده در آزمایش های سایت WCCFTECH نمره ۱۵ را از ۲۰ دریافت کند.
 
این در حالی است که پردازنده گران قیمت Broadwell-E i۷-۶۹۰۰K اینتل توانسته بود در آزمایش های یاد شده نمره ۱۶.۴ را دریافت کند. سرعت پردازش این تراشه در صورت نصب ویندوز ده، ۳.۲ گیگاهرتز است، اما سرعت پردازش پردازنده ای ام دی در صورت نصب همین ویندوز ۳.۴ گیگاهرتز اعلام شده است.
 
کارشناسان معتقدند با توجه به قیمت کمتر و کیفیت مناسب تر پردازنده های Ryzen امسال سال سختی برای اینتل خواهد بود. بیش از یک دهه است که اینتل برتری خود در دنیای پردازنده های رایانه های رومیزی را حفظ کرده، اما به احتمال زیاد ای ام دی امسال اینتل را در این بازار به عقب خواهد راند.
 
AMD Ryzen SR۷ ۱۷۰۰X به زودی به قیمت ۳۸۹ دلار روانه بازار می شود، اما پردازنده i۷-۶۹۰۰K اینتل ۱۰۹۹ دلار قیمت دارد و این تفاوت فاحش سهم اینتل از بازار پردازنده های رایانه ای را به طور جدی تهدید می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.