امنیت

فناوری اطلاعات

February 26, 2017
11:40 یکشنبه، 8ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82553

حفره امنیتی خانمان برانداز اینترنتی شناسایی شد

محققان گوگل موفق به شناسایی بی سابقه ترین مورد نشت اطلاعات در وب در سال ۲۰۱۷ شده اند که نتیجه آن ضرورت تغییر تمامی کلمات عبور مورد استفاده کاربران سایت های اینترنتی است.
مشکل یادشده تا بدان حد جدی است که باعث افشای بسیاری از کلمات عبور مورد استفاده کاربران، پیام های خصوصی آنها و دیگر اطلاعات حساس ارسالی کاربران در بسیاری از وب سایت های اینترنتی می شود.
 
از جمله سایت هایی که اطلاعات خصوصی کاربرانش به همین علت در معرض خطر قرار گرفته می توان به اوبر، فیت بیت و OKCupid اشاره کرد.
 
مشکل یاد شده که توسط برخی محققان امنیتی کلودبلید نام گرفته ناشی از یک آسیب پذیری در کدهای مورد استفاده شرکت وب مشهور کلودفلیر است و البته بی شباهت به آسیب پذیری مشهور هارت بلید یا خون ریزی قلب در سال ۲۰۱۵ نیست. البته این بار تعداد سرورهایی که اطلاعات کاربران از آنها سرقت شده بسیار بیشتر است.
 
آسیب پذیری یاد شده باعث شده سرورهایی که وظیفه میزبانی بیش از دو میلیون وب سایت را بر عهده دارند اطلاعاتی را به طور تصادفی در فضای مجازی نشت دهند. مشکل مذکور زمانی تشدید می شود که بدانیم برخی موتور جستجوهایی که این نوع اطلاعات را در cache خود ذخیره می کنند هم می توانند عامل نشت این اطلاعات باشند.
 
به عنوان مثال اگر کاربری با بازدید از سایت اوبر یک تاکسی گرفته باشد، ممکن است اطلاعات رد و بدل شده توسط وی به علت استفاده اوبر از خدمات کلودفلیر به اینترنت نشت کرده باشد. برای سرقت این اطلاعات نیازی به حمله هکری نیست و این افراد بدون مشکل خاصی می توانند داده های مذکور را سرقت کنند.
 
مشکل مذکور حدود ده روز قبل شناسایی شده، اما از شهریور ماه وجود داشته و به احتمال زیاد کاربران سایت های HTTPS هم به همین علت آسیب دیده اند. لذا همه کاربران باید کلمات عبور خود در سایت های مختلف را عوض کنند، هر چند کلودفلیر با همکاری سایت های طرف قرارداد خود در تلاش است تا ابعاد این مشکل را به حداقل برساند و به همین منظور وصله ای امنیتی را نیز ارائه کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.