امنیت

فناوری اطلاعات

July 12, 2017
15:01 چهارشنبه، 21ام تیرماه 1396
کد خبر: 83982

کلید اصلی رمزنگاری باج افزار Petya منتشر شد

کلید اصلی رمزنگاری نسخه اصلی باج افزار Petya توسط سازنده آن انتشار یافت.
توسط این کلید، فایل‌های خاصی که در سیستم عامل قربانیان مورد هدف قرار گرفته و رمزنگاری شده، بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای قابل بازگشت است. اما توجه داشته باشید که بین باج افزارهای Petya و NotPetya تفاوت وجود دارد.
 
NotPetya باج افزار بسیار مخربی است که با نام های دیگری همچون ExPetr و یا Eternal Petya هم شناخته می شود و در طول ماه گذشته میلادی، به هدف های مشخصی در کشور اوکراین و بخشی از اروپا حمله کرده بود.
 
باج افزار Petya دارای سه نسخه است که به بسیاری از سیستم ها در نقاط مختلف دنیا حمله کرده است. در حال حاضر، نویسنده این باج افزار با نام مستعار Janus برای نسخه اصلی آن Master Key جهت رمزگشایی فایل های رمزشده توسط این باج افزار را در اختیار عموم قرار داده است.
 
  بر اساس توضیحاتی که محققین امنیت سایبری اعلام کردند، قربانیانی که با نسخه اول این باج افزار موسوم به Red Petya آلوده شده اند، همچنین قربانیانی که با نسخه دوم این باج افزار موسوم به Green Petya آلوده شده اند و همچنین قربانیانی که با باج افزار GoldenPetya آلوده شده اند می توانند از این کلید جهت بازگردانی فایلهای رمز شده خود استفاده کنند.
 
صحت این کلید رمزگشایی توسط محقق مرکز امنیت سایبری Independent Polish Information Security که با نام @hasherezade در توییتر فعالیت می‌کند، تایید شده است. نویسنده این باج افزار، این کلید را به صورت یک فایل رمزنگاری شده بر روی سایت ذخیره فایل معروف mega.co.nz قرار داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.