بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

November 10, 2017
16:12 جمعه، 19ام آبانماه 1396
کد خبر: 85615

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات میگوید استارت‌آپ در ایران نیاز به وام ندارد

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات تاکید کرد: استارت‌آپ نیاز به وام ندارد، بدترین فعالیت برای جوانان تخصیص پول به منظور انجام فعالیت و کار است. جنس حمایت از استارت آپ نباید مالی باشد و دولت باید به سمت کمک به استارت آپ‌ها با رفع موانع، رفع قوانین دست و پاگیر و کمک‌های آموزشی برود تا دیگر جوانان نگاه‌شان به صندوق‌های مالی نباشد.
 
استارت‌آپ در ایران نیاز به وام ندارد/ دخالت مستقیم دولت در استارت‌آپ به ضرر اکوسیستم استارت‌آپی است/ ضرورت رفع موانع دست و پاگیر
 
حمیدرضا احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با ایلنا، درباره فعالیت دولت در حوزه استارت‌آپ‌ها گفت: در صورتی که دولت قصد تصدی‌گری در حوزه استارت‌آپ داشته باشد، استارت آپ‌ها به دولت و سرمایه‌های دولتی وابسته و در نهایت در حالت اجرایی تضعیف می‌شوند. یکی از نمونه‌های این وضعیت، مرکز تسهیل‌گری کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات است که اگر رویکرد تصدی گری و مداخله مستقیم در فرآیندها داشته باشد خود این سازمان می‌تواند یک عامل بازدارنده  شود، باید ما با توجه به انتظارمان از چنین سازمانی، تغییر رویه‌ای ایجاد کنیم تا   از بازخوردهای منفی در ایجاد و توسعه کسب وکار جلوگیری شود.
 
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات با بیان اینکه اعتقاد داریم در حوزه  کسب و کارهای نوجو  باید موانع را حذف کنیم و بگذاریم تا جوانان خودشان مسیر را طی کنند، اظهار داشت: ما قرار نیست جاده بسازیم و به جوانان کشور بگوییم حالا بیایید از این جاده حرکت کنید. دولت در حوزه استارت‌آپ وظایفی از جمله کمک به استارت‌آپ‌ها در حوزه تجاری‌سازی و بازارسازی دارد اما دولت در این موارد نیز نباید به صورت مستقیم وارد شود و باید برای انجام این فعالیت‌ها از شتابدهنده‌ها برای شتابدهی استارت‌آپ‌ها استفاده کند. و کمک به تدوین مدل های موثر در شتابدهی یک ضرورت جدی است.
 
وی افزود: در حقیقت دولت باید پارامترهایی در حوزه استارت‌آپ تعریف کند و مشکلات را حل کند تا بازار استارت‌آپی ایران راحت‌تر شکل بگیرد و نباید به سمت و سوی تصدی‌گری و اجرا در این حوزه برود چراکه دخالت‌های هیجانی و بی برنامه  می تواند به ضرر اکوسیستم استارت‌آپی تمام شود
 
احمدیان با بیان اینکه هم‌اکنون نیاز داریم تا مرکز ملی توسعه کسب و کار به منظور هماهنگی با تمامی ذینفعان دولتی در حوزه استارت آپ ایجاد شود تا مشکلات فضای کسب و کار کسب و کارهای نوپا در ایران حل شود، تصریح کرد: برای نمونه اگر استارت‌آپ‌ها در حوزه مالیات و بیمه مشکل دارند، توسط پیگیری و با مذاکره این سازمان و هماهنگی دستگاه‌های دولتی در حوزه استارت‌آپ رفع شود و بپذیریم که این یک وظیفه و مسئولیت ملی است
 
وی با تاکید بر اینکه استارت‌آپ نیاز به وام ندارد، ابراز داشت: بدترین فعالیت برای جوانان تخصیص پول به منظور انجام فعالیت و کار در مراحل آغازین  است. جنس حمایت از استارت‌آپ نباید صرفاً مالی باشد و دولت باید به سمت کمک به استارت آپ‌ها با رفع موانع موجود، رفع قوانین دست و پاگیر و کمک‌های آموزشی برود تا دیگر جوانان نگاه‌شان به صندوق‌های مالی نباشد و بتوانند با آموزش صحیح در این حوزه اکوسیستم استارت‌آپی را لمس و تجربه کنند.
 
احمدیان اضافه کرد: این که دولت از کسب و کارهای نوپا حمایت نکند، اشتباه است اما حمایت مستقیم دولت  می تواند نتیجه معکوس ‌دهد و دولت باید با تدوین سیاست های های حمایتی ملی به صورت غیر مستقیم از استارت‌آپ‌ها حمایت کند.
 
این مقام مسئول درباره حمایت‌های مالی دولت بیان کرد: دولت باید حمایت مالی انجام دهد اما هدف این حمایت باید شتاب‌دهنده باشد و توصیه اکید می شود که  استارت‌آپ‌ها  به صورت مستقیم حمایت مالی نشوند، این مسئله در تمام دنیا رایج است. حضور شرکت های دولتی می تواند باعث تحرک بیشتر این حوزه گردد. شرکت‌های دولتی باید با پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری، در حوزه استارت‌آپی سرمایه‌گذاری‌های   انجام دهند تا در کسب و کارهای نوپا مشارکت کنند اما یکی از مشکلات عدم ریسک‌پذیری شرکت‌های دولتی  این است که می‌گویند چرا ما باید در   استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کنیم که در نهایت ممکن است تعدادی از آن‌ها یا همه آن‌ها موفق نشوند و سرمایه   از بین برود. در صورتی که این بیان می تواند با برنامه های راهبردی کم اثر یا بی اثر شود.
 
احمدیان با اشاره به حوزه قوانین و مقررات برای استارت‌آپ‌ها در ایران یادآور شد: هر چقدر به سمت وضع قوانین و مقررات در حوزه استارت‌آپی می‌رویم برای جوانان مشکلات بیشتری ایجاد می‌کنیم، باید موانع برای رشد و گسترش   زیست بوم استارت‌آپی کشور برطرف شود. و تجربه کشورهای موفق در این موضوع می تواند بهترین درس آموخته برای ما باشد.
 
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات با بیان اینکه درآمد استارت‌آپ‌ها در ایران را تخمینی حساب می‌کنند، عنوان کرد: هم اکنون درباره درآمد استارت‌آپ‌های ایرانی اطلاعات دقیقی وجود ندارد و اطلاعات منتشر شده از جمله درآمد پنج میلیون دلاری این کسب و کارهای نوپا در پنج سال اخیر تخمینی است اما می‌توان با توجه به فرآیندهایی درآمد استارت‌آپ‌ها در ایران را محاسبه کرد تا شفافیت ایجاد شود.
 
وی با اشاره به ورود حوزه‌های دیگر به اکوسیستم استارت‌آپی ایران گفت: یکی از نگرانی‌های فعالان استارت‌آپی در ایران، تک‌قطبی شدن استارت‌آپ‌ها در حوزه‌هایی با محوریت فناوری اطلاعات بوده است اما خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته می‌توان گفت که در حال حاضر شاهد تلاش و فعالیت استارت‌آپ‌ها در سایر حوزه‌ها از جمله سلامت، آموزش و… هستیم که این مسئله باعث بزرگ شدن بازار استارت‌آپ‌ها و ایجاد استارت‌آپ‌هایی پویا با ارائه خدماتی نسل جدید بوده است. و پیشران بودن فناوری اطلاعات و ارتباطات یک فاکتور راهبردی در نوآوری و ایجاد اشتغال در این عرصه می باشد.
 
احمدیان تاکید کرد: البته استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات زودتر به بازار می‌رسند اما استارت‌آپ‌ها در سایر حوزه‌ها به دلیل طولانی‌تر بودن انجام امور مطالعاتی و تجاری‌سازی، زمان بیشتری برای رسیدن به بازار نیاز دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.