لبه تکنولوژی

November 19, 2017
13:11 یکشنبه، 28ام آبانماه 1396
کد خبر: 85824

درمان مبتلایان به سکته با استفاده از واقعیت مجازی

محققان دریافتند بازی های رایانه‌ای امکان بازیابی توان استفاده از دست‌ها و بازوها را برای افراد مبتلا به سکته فراهم می‌کنند.
 
 
به گزارش ایرنا از اسوشیتدپرس، بر اساس این تحقیقات انجام بازی‌های رایانه‌ای به اندازه یک دوره درمان فیزیکی برای توانبخشی مبتلایان به سکته کارآیی دارد. با وجود این که بازی‌های رایانه‌ای را نمی‌توان جایگزین درمان فیزیکی کرد، می‌توان از آن به عنوان تجربه‌ای برای تفریح و انگیزش بیماران برای انجام جلسات درمانی اضافی بهره گرفت. 
در سال‌های اخیر محققان به دنبال کاربردهای پزشکی جدید برای واقعیت مجازی هستند و تا کنون از این فناوری به‌منظور کاهش درد، کنترل فوبیا و درمان اختلال فشار عصبی ناشی از جراحت برای سربازان استفاده شده است. 
در تحقیقات جدید 120 بیمار مبتلا به سکته که دچار ضعف حرکتی در دستان خود شده‌اند، مورد بررسی قرار گرفتند. این بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و از آن‌ها خواسته شد دوره‌های درمانی 16 ساعته را سپری کنند. یک گروه از بیماران به روش متداول تحت درمان فیزیکی قرار گرفتند و گروه دیگر یک بازی واقعیت مجازی موسوم به YouGrabber را انجام دادند. برای انجام بازی بیماران دستکش‌های مجهز به حسگر را به دست می‌کردند و حرکات آن‌ها با استفاده از یک دوربین مادون قرمز ردگیری می شد و از این اطلاعات برای حرکت دادن یک بازوی مجازی در صفحه نمایش استفاده می‌شد که اشیایی را جابه جا می‌کرد یا یک وسیله نقلیه مجازی را هدایت می‌کرد. میزان دشواری مراحل مختلف این بازی توسط متخصصان درمان فیزیکی کنترل می‌شد. 
در یک بازه سه ماهه 50 بیمار دوره درمان فیزیکی و 52 بیمار درمان با واقعیت مجازی را تکمیل کردند و عملکرد آن‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیقات مشخص شد بهبود عملکرد حرکتی دست و بازوهای هر دو گروه از بیماران به یک میزان بوده است. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Neurology منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.