اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

November 20, 2017
22:47 دوشنبه، 29ام آبانماه 1396
کد خبر: 85856

ناصرعلی سعادت: نامزد نمی شوم

فخری زارع – فناوران : شمارش معکوس برای پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه ای استان‎ها آغاز شده است و کمتر از یک ماه دیگر حدود 270 نفر از اعضای هیات مدیره نظام های استانی تغییر خواهند کرد. امسال برخلاف دوره‎های قبل انتخابات تمام استان ها در یک روز مشخص یعنی 23 آذرماه سال‎ جاری برگزار خواهد شد و ثبت نام کاندیداها نیز از نیمه آبان ماه کلید خورده است. با توجه به اینکه رایزنی‎ها برای تشکیل ائتلاف های جدید انتخاباتی آغاز شده و شنیده می‎شود ناصر علی سعادت رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور مانند سایر روسای پیشین سازمان برای دومین بار کاندیدا نمی شود و قرار است کرسی ریاست را بعد از سه سال واگذار کند، با او به گفت و گو نشسته ایم تا هم دلیل برگزاری انتخابات هیات مدیره نصر های استانی در یک روز و هم دلایل کاندیدا نشدنش برای این دوره از انتخابات را بدانیم. او در این گفت و گو ضمن حمایت از کاندیداهای نزدیک به خط فکری هیات مدیره دور چهارم، از اعضای صنف می خواهد به کسی رای دهند که باور دارند، می آید، وقت می گذارد و کار انجام می دهد. 
 
 
 گویا قرار بر این است که انتخابات نظام صنفی رایانه ای استان ها در یک روز برگزار شود، علت اتخاذ چنین تصمیمی چیست؟ آیا نظام های استانی همگی آمادگی برگزاری انتخابات در روز 23 آذرماه را دارند؟ 
انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه ای استان ها باید در قالب یک مکانیزم یکپارچه برگزار شود و این امر مهم باید اتفاق می افتاد، به همین دلیل جلسات زیادی با هیات مدیره استان ها داشتیم و درنهایت در هیات عمو می مطرح و مصوب شد. اما به هر دلیلی اگر نظام صنفی رایانه استانی نتوانست روز 23 آذر مجمع و انتخابات خود را برگزار کند، نمی توانیم بگوییم چرا این کار را نکردید؛ بنابراین در برخی استان ها مجمع در دو مرحله برگزار می شود، 8 آذرماه که اگر به حد نصاب نرسید 23 آذرماه مرحله دوم برگزار می شود. درواقع این دستمایه زحمتی بود که هیات مدیره دور قبل کشیدند و آیین نامه انتخابات تهران تغییرات زیادی کرد و اجرا شد. البته یکپارچه کردن انتخابات در اجرا سخت بود، زیرا نماینده ناظر از شورای مرکزی باید در انتخابات استان ها حضور داشت که این مشکل هم اکنون حل شده است.
 با توجه به این موضوع، آیا پورتال سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز تغییر خواهد کرد و ایرادات سایت درباره لینک آدرس و سایت استان ها که همواره مورد اعتراض اعضای صنف بوده، رفع می شود؟
از آنجایی که هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای باید مکاتبات رسمی داشته باشند، داشبورد مدیریتی طراحی و پیاده سازی شده است که رییس نصر کشور به راحتی بتواند بر اعضای هیات مدیره استان ها نظارت داشته باشد. اینگونه رییس سازمان اطلاع دقیقی از تعداد اعضا، مکاتبات و غیره به دست می آورد. درباره سایت نیز تمام ایرادات در این سایت جدید دیده شده است. سایت سازمان به حدی افتضاح هست که خود من هم به آن نگاه نمی کنم، معلوم نیست برای صنف است یا مردم عادی؛ اما از این پس یک سایت خواهیم داشت برای عموم مردم.
 سیستم داشبورد مدیریتی اکنون در سازمان نظام صنفی رایانه ای راه اندازی شده است؟
بله. کل استان ها را دعوت کردیم و آموزش های لازم داده شده است. هر استان یوزر و پسورد دارد. اکنون در هر شهری عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای بشوی، در این سیستم هستی. مهم این است که مسیر ایجاد شده و نمی تواند بلاتکلیف بماند. مقدماتی را نیز داریم فراهم می کنیم که رتبه بندی شرکت ها را نیز فارغ از رتبه بندی شورای عالی انفورماتیک داشته باشیم که از این پس ملاک قرار گیرد.
 ملاک چی؟
ملاک رای دادن. ما اگر رتبه بندی داشته باشیم قطعا دولت هم به آن رجوع می کند. اکنون در رای گیری که اپراتورها نیازی به رتبه شورای عالی انفورماتیک ندارند، یک برگ رای دارند و شرکتی که یک چهارم آن گردش مالی دارد، چندین برگ رای دارد. باید صنف به سمتی حرکت کند که شرکت های بزرگ و لیدر بتوانند از این مزیت در رای دادن استفاده کنند.
 در این دوره از انتخابات نظام صنفی رایانه ای شرکت نمی کنید؟
نه شرکت نمی کنم. می توانم کاندیدا شوم، اما نمی شوم.
 دلایلش چیست؟
دلایل زیادی دارد. خیلی سخت است که بگویم به فلان دلیل نمی خواهم بیایم. یکی از مزیت های سازمان نظام صنفی رایانه ای این است که هر سه سال فرصتی برای تغییر ایجاد می شود که باید از آن استفاده کرد.
اما یکی از دلایلی که بسیار درباره آن صحبت کردم این است که رییس تعیین کننده نیست، اما از طرفی باید تمام کارها را جلو ببرد.
ما اکنون 270 عضو هیات مدیره داریم، یعنی یک مجلس شورای اسلامی، بنابراین رییس تعیین کننده مسایل نیست. با این حال در یک هیات مدیره 20 نفره 5 الی 6 نفر کار می کنند. معمولا زمان انتخابات شور و هیجان زیادی ایجاد می شود، اما انتخابات که تمام می شود مثل اینکه همه مشق های خود را نوشته اند و دیگر کاری ندارند، می روند تا سه سال دیگر.
موضوع دیگر این است کسی که صاحب کسب و کار است، با کار صنفی در سازمان باید سه سال کسب و کار خود را کنار بگذارد که بیشتر از آن قطعا لطمات زیادی به کسب و کارش می زند و باید جای دیگری دنبال کار باشد.
البته من در خدمت دوستان هستم اگر امر کنند بمان، می گویم چاره ای نیست و می مانم. اما منطق حکم می کند که برای پیشرفت کسب وکار خود بیشتر از سه سال رییس نمانم.
 به نظر شما در یک دوره شش ساله بهتر نمی توان برنامه ها و اهداف سازمان را پیش برد تا اینکه با تغییر هیات مدیره خط مشی تغییر کند و برخی برنامه ها بلاتکلیف بماند؟
برخی معتقدند در 6 سال بهتر می توان کار کرد؛ اما من اعتقادی به آن ندارم. چراکه هرکاری توانستم در این سه سال انجام دادم و کاری را برای دوره بعد باقی نگذاشتم. اما ترجیح می دهم کمک کنم و کار مهمی که می توانم با کمک دوستان انجام دهم این است که نگذاریم خط فکری که ایجاد شده از بین برود. قطعا در این زمینه کار می کنیم و لیستی که در می آید مورد حمایت ماست.
 از صحبت های شما دو مساله استنباط می شود، یکی اینکه خسته شده اید از اینکه باید کارها را رییس سازمان جلو ببرد. طبیعی هم هست چون کمیسیون ها غیرفعال هستند و دوم اینکه اگر یک گروهی از صنف به شما اصرار کنند، کاندیدا می شوید؟
نه منظور من چیز دیگری بود. نمی خواهم دوستان فکر کنند مسوولیت قبول نمی کنم. اینکه کاندیدا نشوم هم به نفع خودم هست و هم صنف. درباره کمیسیون ها هم اصلا اینگونه نیست که کمیسیون ها غیرفعال هستند. اتفاقا برخی از آنها بسیار فعال هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.