اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 20, 2018
18:04 سه شنبه، 1ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88139

با دورنمای ارائه اینترنت ماهواره‌ای جهانی: پرتاب دو ماهواره SpaceX طی روزهای آینده

شرکت SpaceX تصمیم دارد طی هفته جاری موشک فالکون ۹ را آماده پرتاب کند. این موشک قرار است دو ماهواره آزمایشی خود (“Microsat-2a” و “Microsat-2b”) و ماهواره‌ای به نام Paz متعلق به دولت اسپانیا را در مدار زمین قرار دهد.

این شرکت قصد دارد نوعی صورت فلکی عظیم ماهواره‌ای شامل ۱۲ هزار ماهواره ایجاد کند که هرکدام از ماهواره‌ها در مدار تعیین‌شده خود، بالای سطح زمین حرکت می‌کنند و وظیفه آنها ارسال اینترنت به رسیورها یا دریافت کننده‌های موجود در روی زمین است. تمامی این ماهواره‌ها به‌صورت مرتب دور زمین می‌چرخند و بنا به ادعایی مطرح‌شده، تمام نقاط زمین را همیشه پوشش خواهند داد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده ۴۴۲۵ عدد از ماهواره‌های اینترنتی اسپیس ایکس در فاصله ۷۰۰ مایلی (۱۱۲۷ کیلومتری) سطح زمین قرار خواهند گرفت و ۷۵۱۸ عدد از آنها در فاصله ۲۰۰ مایلی (۳۲۲ کیلومتری) مستقر می‌شوند و دارای فرکانس رادیویی متفاوتی خواهند بود.

سیستمی که اسپیس ایکس تصمیم به ساخت آن دارد، قرار است Starlink نام بگیرد و شکی نیست که به یک منبع درآمد عظیم تبدیل خواهد شد.

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۵ جزئیاتی از میزان هزینه دسترسی به اینترنت هم اعلام کرد و گفت که هزینه دسترسی به اینترنت از طریق دستگاه کوچکی صورت می‌گیرد و بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار برای کاربر هزینه دارد.

اسپیس ایکس پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰ میلیون کاربر از این سرویس اینترنت ماهواره ای استفاده خواهند کرد و درآمد سالانه‌ای معادل ۳۰ میلیارد دلار برای شرکت به ارمغان خواهند آورد.

اگرچه این شرکت برای رسیدن به این هدف، با راه پیچیده و پر چالشی روبه‌رو خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.