بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

February 21, 2018
17:13 چهارشنبه، 2ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88165

زمزمه‌های استخراج پول مجازی ملی/ آینده دنیای ارزهای دیجیتال به کجا می‌رسد؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که سکه‌های مجازی توان رقابت با پول‌های فیزیکی را دارند و حتی قادر هستند تا روزی پول‌های مجازی را از رده خارج کنند . در سوی دیگر کارشناسانی خلاف این نظریه را دارند و تب و تاب بازار سکه‌های مجازی را مقطعی می‌دانند و آینده چندان روشنی برای ارزهای دیجیتال نمی‌بینند.

این کش مکش‌ها در کشور ما هم وجود دارد و به همین دلیل است که هنوز مراجع قانونی تصمیم قاطعی برای معامله با سکه‌های مجازی اتخاذ نکرده و همچنان قانون آن در ابهام به سر می‌برد. بانک مرکزی از مراجعی است که به نظر می‌آید چندان به استفاده از ارزهای دیجیتال روی خوش نشان نمی‌دهد و استفاده از آن‌ها را بر ضد منافع مردم می‌داند. در طرف دیگر این ماجرا ، وزارت ارتباطات قرار دارد که استفاده از پول‌های مجازی را در حالی که به طور کنترل شده صورت گیرد ، منطقی می‌داند و بالاترین مقام این وزارتخانه معتقد است که باید با تحولات دنیا کنار آییم و گرنه در آینده آسیب زیادی از این تحولات متحمل خواهیم شد.

محمدجواد آذری جهرمی‌، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی در حساب توئیتر اعلام کرده است که « در جلسه‌ای که با هیئت مدیره پست بانک در خصوص ارزهای دیجیتال مبتنی بر زنجیره بلوکی داشتم، مقرر شد این بانک اقدامات لازم برای پیاده سازی آزمایشی اولین ارز دیجیتالی کشور را با استفاده از ظرفیت نخبگان کشور به عمل آورد. مدل آزمایشی برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور ارائه خواهد شد.»

این در حالی است که چند هفته گذشته وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران از حرف و حدیث‌هایی که مبنی بر تولید پول مجازی ملی شنیده می‌شود ، اظهار بی‌اطلاعی کرد  و گفت:  ایران مشغول تولید ارز مجازی اختصاصی نیست.

به هر حال براساس سخنان جدید وزیر ارتباطات ، تحقیق روی تولید ارز مجازی بومی‌ در دستور کار قرار گفته است و این احتمال وجود دارد که نخستین سکه مجازی ایرانی در ماه‌های آینده ارایه شود. اما این کار چه مزیتی دارد و می‌تواند نظر مردم ایران و یا حتی غیر ایرانی را جلب کند؟

محمدرضا جواندل کارشناس ارز دیجیتال در این‌باره به اقتصادآنلاین می‌گوید: تولید سکه مجازی بومی‌، یکی از راهکارهای مهمی‌ است که برای مقابله با آفت‌های این بازار ضروری به نظر می‌رسد و اگر این طرح به درستی به ثمر نشیند، بدون شک به نفع مردم خواهد بود.

به گفته وی این ماجرا نباید به اینجا ختم شود و باید این مجوز به بخش خصوصی داده شود تا ارز دیجیتالی مخصوص خود را به بازار عرضه کنند.

جواندل در پاسخ به این سوال که تولید ارز دیجیتال مجازی بومی‌ چه مزیتی می‌تواند برای مردم داشته باشد؟ گفت: یکی از مشکلاتی که سکه‌های مجازی دارند، عدم رهگیری معامله کنندگان است؛ اما اگر شرکت و مراجع مشخص به تولید ارزهای اختصاصی بپردازند، می‌توان جلوی سواستفاده کنندگان را گرفت و ریسک کلاهبرداری‌ها را پایین آورد.

این کارشناس افزود: البته اگر ارایه مجوزها به درستی صورت نگیرد، شاهد کلاهبرداری‌ها و حتی اختلاس‌های بزرگی در آینده خواهیم بود که پیگیری آن‌ها به سختی انجام می‌پذیرد.

وی درباره بازار آینده ارزهای مجازی نیز گفت: به نظر می‌رسد با استقبال شرکت‌های بزرگی مثل تلگرام از این بازار، شاهد کنترل بیشتر معامله با سکه‌های مجازی باشیم و این امید می‌رود که در آینده نه چندان دور این بازار سر و سامان گیرد و امکان سواستفاده از سکه‌های مجازی به حداقل برسد.

به گفته جواندل بیشتر کشور‌های دنیا برای استفاده از ارزهای دیجیتال، محتاطانه عمل می‌کنند و بسیاری از کشورهای توسعه یافته استفاده از آن‌ها را غیر قانونی اعلام کرده اند.

این کارشناس اظهار کرد : در حال حاضر بیش از 1200 پول مجازی در جهان وجود دارد که حامی‌ بیشتر آن‌ها مشخص نیست که با نظارت دولت‌ها بر روند آن‌ها، می‌توانیم آینده روشنی برای این سکه‌ها متصور شد و می‌توان گفت که ارزهای مجازی پتانسیل جایگزینی برای پول‌های فیزیکی را دارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.