لبه تکنولوژی

April 2, 2018
1:26 دوشنبه، 13ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89221

خودروهای خودران چقدر ایمن هستند؟

فناوری خودروهای خودران به سرعت در حال توسعه است؛ اما آیا این فناوری که جایگزین شدن روبات‌ها را به جای انسان در پی دارد، می‌تواند به کاهش تلفات جاده‌ای در سراسر جهان منجر شود؟
 
به گزارش سیناپرس، در سراسر جهان سالانه ۱٫۳ میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. افزایش ضریب ایمنی خودروها و تشدید مقررات راهنمایی و رانندگی، ازجمله اقداماتی است که با هدف کاهش تلفات جاده‌ای انجام شده است.
 
توسعه فناوری خودروهای خودران و جایگزین شدن روبات‌هایی که هرگز دچار حواس‌پرتی نمی‌شوند و در حالت خواب‌آلودگی یا مستی رانندگی نمی‌کنند، گزینه دیگری است که می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. اما این سؤال مهم هنوز وجود دارد که خودروهای خودران چقدر ایمن هستند؟ با حادثه اخیر اوبر، این پرسش بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است.
 
در آخرین روز سال ۱۳۹۶، یک دستگاه خودروی خودران شاسی‌بلند اوبر (Uber SUV) که مراحل آزمایش خود را در شهر تمپی (آریزونا، ایالات‌متحده) طی می‌کرد، بدون گرفتن ترمز با یک زن برخورد کرد و منجر به مرگ وی شد.
 
درحالی که حوادث پیشین که برخی از آن‌ها شامل تصادف خودروهای تسلا در حالت خودران بود، چندان با بازتاب رسانه‌ها مواجه نشد، حادثه اخیر اوبر موجی از نگرانی‌ها را نسبت به خودروهای خودران به ویژه در آمریکا به راه انداخته است. نتایج یک نظرسنجی در این کشور نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از مردم آمریکا از رانندگی با خودرویی کاملا خودران، هراس دارند.
 
اما چگونه می‌توان میزان ایمن بودن خودروهای خودران را تعیین کرد؟ پاسخ به سؤالات زیر می‌تواند برآوردی از این معیار به دست دهد:
 
 
خودروهای خودران چطور کار می‌کنند؟
 
خودروهای خودران، با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دوربین‌ها، رادارها و حسگرهای لیدار (رادار لیزری)، شکل و موقعیت اجسام و خودروهای اطراف را تعیین می‌کنند و به این ترتیب، دنیای اطراف خود را می‌بینند.
 
پردازشگرهای فوق‌سریع با پردازش این داده‌ها، تصویری ۳۶۰ درجه از اطراف خودرو، خطوط، وضعیت ترافیک، عابران پیاده، چراغ‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی و هر چیز دیگری که در مسیر خودرو قرار دارد، تهیه می‌کنند که به خودرو برای ادامه مسیر یا توقف کمک می‌کند.
 
 
چرا مهندسان معتقدند که خودروهای خودران ایمن‌ترند؟
 
رگولاتورهای ایمنی در آمریکا معتقدند که ۹۴ درصد تصادفات، ناشی از خطاهای انسانی است. حواس‌پرتی رانندگان در زمان استفاده از تلفن همراه هوشمند، میزان تلفات رانندگی را در آمریکا از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) تا ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)، حدود ۱۴ درصد افزایش داده است.
 
اما روبات‌ها مانند انسان دچار حواس‌پرتی نمی‌شوند و با دقت بر رانندگی متمرکزند. پیشرفت در توسعه هوش مصنوعی می‌تواند رانندگی با خودروهای خودران را ایمن‌تر کند.
 
 
علت تصادفات اخیر خودروهای خودران چیست؟
 
بسیاری از تصادف‌های خودروهای خودران ناشی از دخالت در فرآیند کنترل خودرو یا توقف ناگهانی خودرو روی داده‌اند. تصادف منجر به مرگ خودروی اوبر در آریزونا، نخستین تصادف یک خودروی کاملا خودران محسوب می‌شود.
 
تصادف و مرگ راننده خودروی «تسلا مدل اس» که در وضعیت خودران اتفاق افتاد، به دلیل چرخش یک دستگاه کامیون و قرار گرفتن ناگهانی آن در مسیر خودرو به وقوع پیوست. نتایج بررسی‌ها نشان داد که علاوه بر ضعف سیستم رانندگی خودکار، عملکرد رانندگان هر دو خودرو در این حادثه تأثیرگذار بود.
 
 
دلیل وقوع حادثه آریزونا چه بود؟
 
حسگرها و هوش مصنوعی خودروهای خودران همچنان در تشخیص عابران پیاده از اجسام غیرزنده مانند بوته‌ها یا تیر چراغ‌برق مشکل دارند. تصادف خودروی اوبر در ساعت ۱۰ شب به وقوع پیوست و از قرار معلوم، حسگرهای خودرو نتوانستند عبور این زن را از خیابان تشخیص دهند و به‌موقع با گرفتن ترمز، خودرو را متوقف کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.