اپلیکیشن

تلفن همراه

April 20, 2018
17:22 جمعه، 31ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89797

ساخت ابزار جدید برای وبگردی کم بینایان و نابینایان

محققان دانشگاه واشنگتن و کارنگی ملون راهکار جدیدی را ابداع کردند که امکان دسترسی افراد کم بینا و نابینا به انواع محتوای وب از جمله جداول، نقشه ها و فهرست ها را فراهم می کند.
 
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، در حال حاضر این افراد با استفاده از ابزارهای بازخوانی نمایشگر، صفحه کلیدهای خاص و فناوری های جدید قادرند در صفحات وب گشت وگذار کنند. اما دسترسی به بخشی از محتوای وب از جمله جداول با استفاده از این فناوری جدید تا حد زیادی ساده تر می شود. 
این ابزار جدید که Spatial Recognition Interaction Techniques یا به اختصار SPRITEs نام دارد، کلیدهای موجود در صفحه کلید را برای استفاده از کارکردهای بخش های مختلف نمایشگر، نگاشت می کند. 
کاربر به منظور راهنمایی ابزار بازخوانی نمایشگر از این کلیدها استفاده می کند تا خود را به بخش های مختلف وبسایت برساند. برای مثال کلیدهای عددی و کلیدهای ردیف بالای صفحه کلید، گزینه های موجود در منوها را نمایش می دهند و دو بار فشردن یک کلید، منوی مربوطه را باز می کند. هر یک از گزینه های منو نیز با استفاده از یکی از کلیدهای ردیف اول حروف باز می شود. کلیدهای حاشیه صفحه کلید نیز امکان جابه جایی به بخش های مختلف جداول را در اختیار می گذارند. 
به گفته محققان این ابزار جدید به سادگی امکان شناسایی ساختار وب سایت ها و گشت و گذار در آن ها را برای افراد کم بینا و نابینا فراهم می کند.
محققان عملکرد این ابزار را با کمک 10 داوطلب نابینا و کم بینا مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد اغلب افرادی که قبل از این قادر به یافتن اطلاعات یا منوهای موردنظر با استفاده از ابزار بازخوانی نمایشگر خود نبودند، با استفاده از SPRITEs توانستند آن را بیابند. 
در حال حاضر محققان در حال توسعه امکانات این ابزار هستند و قرار است به زودی یک ابزار آنلاین و رایگان بازخوانی نمایشگر موسوم به WebAnywhere را نیز به آن اضافه کنند. همچنین قرار است این فناوری به زودی روی تجهیزات تلفن همراه نیز عرضه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.