تبلت

تلفن همراه

September 19, 2013
11:15 پنجشنبه، 28ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57500

استقبال بازار از مدل‌های ارزان قیمت تبلت‌های ویندوزی

تبلت‌های ویندوزی به‌خاطر سازگاری‌شان با برنامه‌های آفیس بین دانشجویان و کاربران تجاری محبوبیت پیدا کرده‌اند
 
با ورود تبلت‌ها به عرصه زندگی کاربران رایانه‌های شخصی، بخش بزرگی از توجه کاربران به سمت این کالاها جلب شده است.
وزن و حجم کم، تجهیز به صفحه نمایش لمسی، بهره‌مندی از امکانات ارتباطی مورد نیاز کاربر، ظاهر زیبا و شکیل و… از ویژگی‌هایی است که منجر به محبوبیت روزافزون این کالا در بازارهای کامپیوتر شده‌ است.
اما مهم‌ترین ویژگی یک تبلت که نشان‌دهنده  قابلیت‌های دستگاه است و موجب تمایز بین رده‌های گوناگون کاربری این کالا نیز می‌شود، سیستم‌عامل آن است. 
در حقیقت سیستم‌عامل تبلت مشخص می‌کند که یک تبلت چه کارآیی‌هایی خواهد داشت و چه نرم‌افزارهایی بر روی آن نصب خواهد شد. به همین دلیل است که مهم‌ترین پرسش هنگام خرید تبلت نزد خریداران این دستگاه به سیستم‌عامل و ورژن آن مربوط می‌شود. امروزه iOS، Android و Windows سه سیستم‌عاملی هستند که در بهترین و معروف‌ترین تبلت‌های جهان استفاده می‌شوند. هر کدام از این ویژگی‌های خاص خود را دارند که در این بین آندروید از محبوب‌ترین‌ها است که به نظر می‌رسد متن‌باز بودن این سیستم‌عامل است که موجب محبوبیت آن شده‌است.
 اما این سیستم‌عامل دارای برخی از محدودیت‌ها است و به همین دلیل برخی از کاربران که انتظارات کاربری بیشتری از تبلت دارند و تمایل دارند تبلتی خریداری کنند که برایشان حکم یک لپ‌تاپ را بازی کند به سمت نمونه‌هایی از تبلت که مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز است، می‌روند. این اواخر هم با عرضه نمونه‌های مبتنی بر ویندوز هشت بر تعداد علاقه‌مندان به این تبلت‌ها افزوده است. با توجه به این موضوع در این بخش ما قصد داریم به معرفی برخی از تبلت‌های ویندوزی موجود در بازار ایران بپردازیم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید، این گزارش را بخوانید:
 
درباره تبلت‌های ویندوزی 
سیستم‌عامل ویندوز اصلا مخصوص لپ‌تاپ و PCها طراحی شده و امکانات نرم‌افزاری به کاربرانی که به برخی از نرم‌افزارها نظیر آفیس و… توجه خاصی دارند، ارائه می‌دهد. تا پیش از عرضه تبلت‌های ویندوز هشتی به بازار سیستم‌عامل ویندوز هفت روی تبلت‌ها نصب می‌شد که این سیستم‌عامل روی تبلت‌ها کارآیی چندانی نداشت و کند عمل کرده و باتری را زود مصرف می‌کند.
اما با آمدن ویندوز ۸ تحولی درتبلت‌های ویندوزی ایجاد شده است.به عنوان مثال رابط کاربری جدید ویندوز ۸ (که مترو نام دارد) برای صفحات لمسی طراحی شده است. از لحاظ کارآیی نیز ویندوز ۸ بسیار بهینه‌سازی شده است تا روی تبلت‌ها خوب کار کند. 
به گفته مرآت، مسوول یکی از نمایندگی‌های فروش تبلت‌های Lenovo، به طور کلی سیستم‌عامل ویندوز ۸ در دو نوع بازار عرضه شده است. Windows RT و Windows 8 معمولی. 
Windows RT روی تبلت‌هایی با پردازنده‌ ARM به کار می‌رود. این نسخه از ویندوز تنها به رابط کاربری جدید ویندوز ۸ مجهز است. بنابراین تنها نرم‌افزارهایی که مخصوص این رابط کاربری ساخته‌شده باشند روی آن نصب می‌شوند. تبلت‌هایی که دارای پردازنده‌های Intel Core هستند نیز از Windows 8 کامل استفاده می‌کنند. در ویندوز ۸ که روی این تبلت‌های نصب است هم رابط کاربری جدید و هم رابط کاربری کلاسیک ویندوز وجود دارد. یعنی روی این تبلت‌ها می‌توانید نرم‌افزار تولید محتوا (مثل نرم‌افزارهای Office و Adobe) را نصب کنید. نکته‌ قابل‌توجه این است که این نرم‌افزارها مانند رابط کاربری کلاسیک ویندوز ۸ مخصوص صفحات لمسی ساخته نشده‌اند و کاربر با صفحه لمسی نخواهد توانست به راحتی ماوس و صفحه کلید با آنها کار کند. به گفته وی، در کل مشکل اصلی ویندوز RT آن است که قادر به اجرای برنامه‌های سنتی ویندوز نبوده و تنها می‌تواند برنامه‌هایی را که در اپ‌استور مایکروسافت برای این سیستم عامل در نظر گرفته شده است، نصب و اجرا کند. البته تبلت‌های مبتنی بر ویندوز هشت ارزان قیمت‌تر هستند. علت هم این است که این تبلت‌ها  از پردازنده‌ کم مصرف‌تری بهره می‌برد و تجهیزات مورد نیاز آن به مراتب ارزان‌تر است.
 
چه کسانی تبلت ویندوزی بخرند؟
کاربرانی که می‌خواهند از نرم‌افزارهای تولید محتوا (مثل نرم‌افزارهای Office، یا نرم‌افزارهای Adobe) استفاده کنند، باید تبلتی خریداری کنند که دارای سیستم‌عامل ویندوز باشد.
محمد رضایی، یکی از فعالان بازار در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: تبلت‌های ویندوزی برای کاربرانی با برنامه‌های خاص تجاری، دانشجویان و… مناسب است. وی افزود: اما قیمت گران این تبلت‌ها موجب شده است که کاربران این تبلت‌ها محدود باشد و بیشتر توجه‌ها به سمت نمونه‌های آندرویدی ارزان در بازار جلب شود.
وی افزود: البته برخی شرکت‌ها نظیر اپل بسته نرم‌افزاری iwork خود را برای آی‌پد ارائه کرده‌اند (که شامل برنامه‌هایPages ، Numbers و Keynote است) و این برنامه‌ها به خوبی با فایل‌های تولیدی در بسته آفیس سازگاری دارند. 
از سوی دیگر، می‌توان از برنامه‌های ثالث نظیر Quick Office نیز بهره برد که برای هر دو محیط آندروید و iOS قابل استفاده است و کاربر نه‌تنها قادر به مشاهده بلکه تولید فایل‌های سازگار با آفیس خواهد بود. تایپ کردن نیز مشکلی نیست؛ چرا که تعداد زیادی صفحه کلید فیزیکی کابلی و بی‌سیم برای اغلب تبلت‌های موجود در بازار وجود دارد. اما در هر حال هر چه باشد یک تبلت ویندوزی کاربری بهتری برای یک کاربری به احتیاجات آفیسی فراوان دارد، خواهد داشت.
 
ویندوزی‌های هیبریدی
طی ماه‌های گذشته برخی از شرکت‌ها روی تولید رایانه‌های  جدیدی با قابلیت‌های چندگانه تمرکز کرده‌اند. این دستگاه‌ها که تبلت-لپ‌تاپ نام دارند در حقیقت دستگاه‌های هیبریدی (با قابلیت کاربری چندمنظوره) هستند.
این محصولات ترکیب قدرتمندی از تبلت و نوت‌بوک هستند که در برخی موارد می‌توان صفحه نمایش را به طور کامل از دستگاه جدا کرد و در برخی از این دستگاه‌ها می‌توان صفحه را به جهات مختلف چرخاند و به‌عنوان تبلت از آن استفاده کرد. جالب اینجاست که بیشتر این دستگاه‌های هیبریدی مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز هشت هستند.
چنین دستگاه‌هایی قیمتی گران داشته و با توجه به محبوبیتی که تاکنون در بازارهای جهانی کسب کرده‌اند، شاهد هستیم هر روز محصولی جدید در این زمینه به بازار عرضه می‌شود. برندهای LENOVO،ACER ، ASUS و… چندین نمونه از این تبلت‌ها را به بازار عرضه کرده‌اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.