اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

January 8, 2014
13:45 چهارشنبه، 18ام دیماه 1392
کد خبر: 60120

عدم بازپرداخت اضافه دریافت مکالمات تلفن همراه و ثابت در سایه سکوت مخابرات!

معتمدی: قدس ویژه خراسان – برای نمونه دو تا از قبضهای تلفن ثابتش را نشان می‌دهد که با وجودی که خط بسته است، اما به لطف مخابرات، کارکرد دوره‌ای در کنار هزینه آبونمان و مالیات را باید پرداخت کند.
می‌گوید: یک سال است که خط تلفن را بسته و سیم و گوشی تلفن را هم جمع کرده‌ام، با این حال معلوم نیست چرا هردوره باید مبلغی به عنوان هزینه کارکرد بپردازم.
این شهروند مشهدی ادامه می‌دهد : به خاطر داشتن دو خط تلفن، یکی از آنها را مسدود کردم، اما در کمال تعجب هر دوره صورت حساب توسط مخابرات صادر می‌شود.
 
هزینه 8 هزارتومانی بعد از صفر کردن قبوض
وی ادامه می‌دهد :جالب تر این که اخیراً به مخابرات مراجعه و خواستار جابه جایی خط شدیم که در قبض دوره جدیدبلافاصله بعد از صفر کردن قبوض گذشته، هشت هزار تومان صورت حساب آمده است و این مسأله جای سؤال دارد.
یکی دیگر از شهروندان نیز به قیمت بالا در هزینه اینترنت در قبوض تلفن همراه اشاره کردو گفت:در صورت حساب این دوره فقط 40 هزار تومان به عنوان هزینه استفاده از اینترنت آمده، در حالی که رقم قابل توجهی است و در این حد از اینترنت استفاده نکردم.
 
حکایت بدهی‌های نامفهوم
وی افزود:از سوی دیگر در حالی که در قبض قبلی بدهی 110 هزار تومانی را پرداخت کردم، اما این دوره باز رقمی دیگر به عنوان بدهی آمده است و ما مانده‌ایم که چرا باید هر دوره در قبض رقمی هر چند اندک به عنوان بدهی داشته باشیم.
یک شهروند دیگر نیز می‌گوید: عمدتا نرخی که به عنوان هزینه مکالمه تلفن از طریق پیامک یا شماره هایی مانند 1818 مخابرات اعلام می‌شود، با یکدیگرمتفاوت است که این مسأله جای سؤال و پرسش دارد.
وی اضافه می‌کند: به شــخصه مبلغ اعلامی از طریق پیامک را معمولاً در فاصله زمانی کوتاه از زمان اعلام به شیوه الکترونیکی پرداخت می‌کنم، اما هزینه پرداختی بیش از رقم اولیه‌ای است که پیامک شده بود.
وی در توضیح این مسأله می‌گوید: تقریباً 20 روزقبل پیامکی از همراه اول مبنی بر اعلام هزینه مکالمه این دوره به مبلغ چهار هزار و622 تومان دریافت کردم، اما اخیراً که نسبت به پرداخت الکترونیکی اقدام شد، مبلغ 10 هزار و 600 تومان به عنوان هزینه نرخ مکالمه کسر شد.
وی با بیان اینکه این میزان تفاوت نرخ اعلامی اولیه با نرخ پرداختی جای سؤال دارد، می‌گوید: از زمانی که دارای تلفن همراه هستم تا کنون به رغم پیگیری‌های متعدد، قبضی برایم صادر نشده است و از طریق پیامک همراه اول در جریان هزینه دوره‌ای قرار می‌گیرم و مشخص نیست چقدر هزینه کارکرد و چقدر مالیات و عوارض است.
وی معتقد است:بهتراست مخابرات در زمان اعلام هزینه مکالمه تلفن همراه از طریق پیامک، جزییات و اطلاعات لازم شامل مبلغ مالیات، عوارض و هزینه بین شهری را نیز ارسال کند.
 
درج مبلغ پرداختی در ستون بدهی
یک شهروند دیگر هم می‌گوید:هر دوره به محض دریافت پیامک تلفن همراه مبنی بر اعلام هزینه دوره، نسبت به پرداخت الکترونیکی آن اقدام می‌کنم، اما متأسفانه رقم یاد شده در قبض صادر شده توسط مخابرات به عنوان بدهی قید می‌شود در حالیکه در زمان مقرر پرداخت شده است.
وی با انتقاد از این مسأله اضافه می‌کند: وقتی موضوع را پیگیر شدم، مخابرات پاسخ داد این هزینه پرداخت شده در صورت حساب می آید، اما حساب نمی‌شود.
وی با بیان اینکه از پاسخ مخابرات به هیچ عنوان قانع نشدم، افزود: وقتی مبلغی پرداخت شده، دلیلی ندارد که به عنوان بدهی در صورت حساب قبض قید شود، با این حال اما شاهد بی‌قانونی در مخابرات هستیم .
به گفته وی بسیاری از مشترکین چه خوش حسابها و چه بد حسابها به نوعی از مخابرات گلایه مند هستند. تا چند سال پیش قبض تلفن آخر دوره صادر می‌شد و همه کاملاً با روال آن آشنا بودند، اما اکنون بلبشویی است که معلوم نیست چی به چی است و وقت آن رسیده است که مخابرات در خصوص این مسایل و گلایه ها شفاف سازی کند.
گفتنی است، این گلایه ها به روابط عمومی مخابرات استان برای دریافت پاسخ مسؤولان ذی ربط منتقل شد، با این وجود به رغم پیگیری‌های متعدد و وعده روابط عمومی مخابرات، انجام مصاحبه یا دریافت پاسخ ممکن نشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.