لبه تکنولوژی

January 22, 2014
7:09 چهارشنبه، 2ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60409

خواندن امواج مغزی انسان ممکن شد

این روزها تمرکز بر نسل جدید فناوری‌ها افزایش یافته است و حتی شرکت‌های بزرگ و کاربران سازمانی می‌کوشند ابزارهایی را با قابلیت‌های ویژه در اختیار بگیرند. نمونه این قبیل محصولات باعث شده است فعالیت هکرها این روزها بیشتر شود و در کنار آن میکروکنترلرها از جمله Arduino و Raspberry Pi و چاپگرهای سه‌بعدی به صورت گسترده‌تر وارد بازار شوند. 
 
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)،آخرین عضو در این گروه محصولات Open Brain-Computer Interface است که البته با نام OpenBCI نیز شناخته می‌شود. کارشناسان بر اساس این طرح می‌کوشند دستگاه‌ها متن‌باز، پلتفورم و ابزارهایی تولید کنند که به کمک آن‌ها بتوان امواج مغزی را اندازه‌گیری کرد.
 
الکتروانسفالوگرافی(EEG) روشی است که طی آن فعالیت‌های مغزی اندازه‌گیری می‌شوند که برای این کار سیگنال‌های بسیار کوچک متصاعد شده از مغز مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند. این سیگنال‌های الکتریکی زمانی که مشغول انجام کاری هستیم منتشر می‌شوند و پایه تحلیل‌های رایانه‌ای محسوب می‌شوند که بر اساس آن می‌توان امواج مغزی را مطالعه کرد.
 
این فرآیند اندکی علمی- تخیلی به‌نظر می‌رسد. اما باید گفت که به تازگی یک دستگاه کنترلی با چنین قابلیتی ساخته شده است. اگرچه فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه چندان موفقیت‌آمیز نبوده اس، اما هدست Epoq که پیش از سال 2010 توسط شرکت Emotiv ساخته شده بود نیز قابلیت‌های مشابهی داشت.
 
یک سیستم EEG حداقل به سه بخش اصلی نیاز دارد: الکترودهای مخصوص جمع‌آوری سیگنال‌های الکتریکی مغز، یک آمپلی‌فایر مخصوص برای تشخیص و شناسایی سیگنال‌ها و یک رایانه برای برقراری ارتباط میان سیگنال‌ها.
 
قلب اصلی سیستم OpenBCI بخش دوم است که طی آن آمپلی‌فایر EEG به عنوان یک ابزار میانی برای سیگنال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
لازم به ذکر است که سیستم OpenBCI بر اساس تراشه ADS1299 ساخت شرکت Texas Instrument فعالیت می‌کند و تاکنون موفقیت‌های فراوانی در این زمینه حاصل شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.