اپراتورها

تلفن همراه

February 19, 2014
3:45 چهارشنبه، 30ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60923

گزارش ایسنا از رد و بدل شدن پیامک‌های عجیب در شبکه اپراتورهای مختلف

طی روزهای اخیر مشترکانی که از شبکه یک اپراتور موبایل برای اپراتور دیگری پیامک ارسال کرده‌اند در موارد متعدد با مشکلاتی عجیب مواجه شده‌اند.
 
 
اگرچه مدتی است پیامک‌ها در اغلب موارد بدون ایجاد وقفه برای طرف مقابل ارسال می‌شوند، اما هم چنان در مواردی که پیامکی میان دو اپراتور مختلف ( میان خطهای ایرانسل، همراه اول و رایتل) ارسال شود مشکلاتی وجود دارد که طی روزهای گذشته حجم این مشکلات برای مشترکان به مراتب بیشتر از گذشته بوده است.
 
یکی از مشترکان در این باره می‌گوید: پیامکی را از خط خود برای یکی از دوستانم که صاحب سیم‌کارت اپراتور دیگری است ارسال کردم اما در نهایت تعجب متوجه شدم دو خط توضیح به متن پیامک من اضافه شده و فرد طرف مقابل پیامکی با محتوای متفاوت دریافت کرده است.
 
یکی از کاربران دیگر از این نکته گلایه دارد که پیامکی را که برای فردی ارسال کرده اما پیام او بدون محتوا و به شکل خالی به دست طرف مقابل رسیده است. در برخی موارد نیز مشاهده شده که کاربری پیامکی را ارسال می‌کند و فرد دریافت کننده پیامکی با متنی کاملا متفاوت دریافت می‌کند. متنی که حتی روح ارسال کننده پیامک هم از آن خبر ندارد.
 
بحث اختلال در پیامک‌ها و به خصوص میان دو اپراتور مختلف موضوع جدیدی نیست، اما این شکل اختلالات که طی روزهای گذشته حجم آن افزایش هم داشته موضوع نسبتا جدیدی به‌شمار می‌رود هرچند که ممکن است در گذشته مشترکان با چنین معضلی مواجه شده باشند اما فراگیری این موضوع همانند هفته‌های اخیر نبوده است. علاوه بر تمام این موارد گاه نیز پیش می آید که تاییدیه ارسال هم به دست مشترک ارسال‌کننده می‌رسد، اما طرف مقابل پیامکی را دریافت نمی‌کند.
 
با توجه به سوء تفاهم‌هایی که ممکن است ارسال پیامک‌های به این شکل ایجاد کند و هم چنین تبعات مختلف این موضوع لازم است که هرچه سریع‌تر این موضوع مورد توجه اپراتورهای تلفن همراه قرار گیرد.
 
در این میان با توجه به گستردگی شبکه و تعداد مشترکان، معمولا این نوع اختلالات در ارتباطاتی که میان مشترکان اپراتور‌های اول و دوم برقرار می‌شود، نمود بیشتری دارد، چراکه در هر صورت عمده سیم‌کارت‌های فعال بازار در اختیار این دو اپراتور قرار دارد.
 
اما مدیر اداره کل ارتباطات همراه اول در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره علت این موضوع تاکید کرد که شبکه پیامک همراه اول چنین مشکلی ندارد.
 
پیش از این علیرضا دزفولی – مدیر عامل ایرانسل – در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که این دست اختلالات به شبکه کدام اپراتور مربوط می شود گفته بود: در این بخش زمانی مشکلاتی در اپراتور اول کشور وجود داشت و این‌گونه اعلام شده بود که این اپراتور در حال به روز‌رسانی تجهیزات مربوط به بخش پیامک‌ها است. اکنون نیز وضعیت این بخش بهبود پیدا کرده اما هم‌چنان وقتی در شبکه درگیر می‌شوند برای ما امکان تضمین ضریب کیفی وجود ندارد.
 
وی در پاسخ به این‌که با این وجود پیش‌بینی شما این است که چند درصد مشکل به شبکه شما و چقدر آن به شبکه همراه اول برمی‌گردد گفته بود: می‌توان گفت که در زمینه‌ی تماس و پیامک‌ها اکثریت قریب به اتفاق اختلالات به اپراتور اول بازمی‌گردد و این مساله بارها هم به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ارجاع داده شده و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است که در این جلسات هم این‌گونه اعلام شده که این اختلالات به همراه اول باز می‌گردد. اکنون نیز وضعیت این بخش‌ها بهبود پیدا کرده، اما با این وجود هم‌چنان مشکلاتی در این بخش دیده می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.