اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 13, 2015
0:06 جمعه، 24ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67431

جزییات پروانه جدید خدمات اینترنت

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جزئیات و الزامات لازم برای دریافت پروانه‌های جدید فعالیت در حوزه اینترنت موسوم به خدمات ارتباطات باندپهن ثابت را تشریح کرد.
 
 
صادق عباسی شاهکوه گفت: براساس پروانه جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که هفته گذشته به 5 گروه ارائه دهنده خدمات اینترنت در کشور ابلاغ شده است این شرکتها تا پایان خردادماه زمان خواهند داشت برای دریافت مجوزهای جدید اقدام کنند.
وی با بیان اینکه هم اکنون تامین پهنای باند ارتباطات ثابت در 5 گروه شامل شرکت‌های ارایه دهنده خدمات ADSL ، شرکت‌های تلفن ثابت PSTN ، شرکت‌های تلفن اینترنتی، شرکت‌های ISP و ISDP صورت می‌گیرد، افزود: در مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ساماندهی این پروانه در دو دسته دیده شده است که شامل شرکت‌هایی که هم شبکه ارتباطی دارند و هم سرویس می‌دهند – FCP – و نیز شرکت‌هایی که فقط سرویس می‌دهند – SERVCO – می‌شود.
عباسی با بیان اینکه مصوبه پروانه FCP هم اکنون به متقاضیان ابلاغ شده است، گفت: در این پروانه که بیشتر مربوط به شرکت‌های PAP  و شرکت‌های تلفن ثابت PSTN می‌شود، این شرکت‌ها می توانند بدون محدودیت تکنولوژی و با رعایت انحصار شبکه زیرساخت و شبکه‌های ماهواره‌ای هرگونه سرویس مرتبط با اینترنت را در کشور ارایه کنند.
معاون رگولاتوری با تاکید براینکه در این پروانه انحصار پروژه شبکه فیبرنوری خانگی – ایرانیان نت – نیز دیده شده است، افزود: پس از اتمام دوره انحصار این اپراتور که مربوط به نیمه اول سال 95 می‌شود شرکت‌های دارنده پروانه FCP مجاز خواهند بود شبکه فیبرنوری نیز ایجاد کنند و سرویس‌های مرتبط با این حوزه را نیز ارایه دهند. البته از نظر محتوایی ارایه هرگونه خدمات نیازمند دریافت مجوز از مراجع ذیربط است.
 الزام برای ایجاد 20 هزار پورت خارج از استان‌ها
این مقام مسوول با بیان الزامات دیده شده در پروانه جدید شرکت‌های اینترنتی گفت: در این پروانه علاوه بر اینکه این شرکت‌ها می‌توانند شبکه ایجاد کنند و یا از شبکه‌های موجود مخابرات و زیرساخت نیز استفاده کنند؛ برای توسعه فعالیت در شهرهای کوچک نیز الزام خواهند داشت به این معنی که طبق مجوز صادر شده باید سالانه حداقل 20 هزار پورت اینترنت در خارج از مراکز استان‌های کشور ایجاد کنند که این تصمیم در راستای توسعه متوازن ارتباطات در کشور اتخاذ شده است.
وی با بیان اینکه براساس این مصوبه شرکت‌های کوچک اینترنتی شامل شرکت‌های ISP و ISDP و VOIP در صورت تمایل می‌توانند با یکدیگر ادغام شده و پروانه فعالیت در بخش FCP را دریافت کنند ادامه داد: هم اکنون بالغ بر 800 شرکت ISP و حدود 300 شرکت ISDP در کشور فعالیت می‌کنند که مایل هستیم این شرکت‌ها با یکدیگر ادغام شده و اپراتورهای بزرگ تشکیل دهند.
 شرکت‌های اینترنتی تا خرداد فرصت دارند
عباسی افزود: به شرکت‌های متقاضی تا اواخر خردادماه 94 زمان داده شده است که برای دریافت پروانه جدید اقدام کنند و پس از این زمان بدون شک امکان ادامه فعالیت برای شرکتهای PAP و PSTN که نسبت به دریافت این پروانه اقدام نکنند، وجود نخواهد داشت.
وی با بیان تمدید پروانه این شرکت‌ها تا پایان فروردین 94 با هدف قطع نشدن فعالیت این شرکت‌ها گفت: پروانه خدمات SERVCO که شامل شرکت‌هایی می‌شود که فقط قصد ارایه سرویس در این بازار را دارند نیز تا پایان اسفندماه تصویب و ابلاغ خواهد شد؛ به این ترتیب امیدوار خواهیم بود در تابستان 94 پروانه‌های جدید بخش اینترنت صادر و فعالیت این شرکت‌ها آغاز شود.
این مقام مسوول گفت: در پروانه‌‌های جدید اینترنت، امکان حضور شرکت‌های جدید نیز با رعایت برخی تعهدات دیده شده است به این معنی که شرکتی که حداقل 35 درصد سهامش متعلق به شرکت‌هایی باشد که در گذشته پروانه خدمات اینترنت داشته‌اند می‌تواند تقاضای خود را برای حضور در این بازار اعلام کند.
 پرداخت 20 میلیارد تومان برای دریافت پروانه‌های جدید
معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید براینکه در پروانه خدمات ارتباطات باند پهن ثابت، مجوزهایی که صادر می‌شود تمامی امکانات را در حد پروانه شرکت مخابرات ایران به متقاضیان واگذار می‌کند افزود: حق امتیاز دریافت پروانه‌های جدید خدمات اینترنت در کشور – FCP – مبلغ 20 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است؛ در همین حال این شرکت‌ها ملزم به رعایت سایر تعهدات مالی از جمله تسهیم درآمد 3 درصد به صورت سالانه به دولت هستند. این شرکت‌ها در صورت عدم رعایت الزامات پروانه نیز مشمول جریمه و اخطار و تذکر خواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.