سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 15, 2015
15:09 یکشنبه، 24ام آبانماه 1394
کد خبر: 74429

چگونه سرعت کامپیوتر مک را افزایش دهیم؟

زمانی که کامپیوتر مک می‌خرید چندان مهم نیست که چقدر از سرعت اولیه آن خوشحال هستید، چراکه به‌طور طبیعی همه کامپیوترها بعد از گذشت چند سال از سرعت و کارآیی‏شان به مرور کاسته  می‏شود.  اما خوشبختانه راه‏هایی وجود دارد که بدون ارتقای سخت‏افزاری بتوان آن سرعت را دوباره به سیستم بازگرداند. در ادامه به برخی مواردی که باعث افزایش کارآیی یک کامپیوتر مک‏ می‏شود اشاره می‏کنیم.
 
 
کاهش تعداد اپلیکیشن‏ها
تعداد زیادی از برنامه‏ها هنگام روشن کردن دستگاه به‌طور خودکار شروع به‌کار می‏کنند. هر چه تعداد آنها بیشتر باشد دستگاه تاخیر بیشتری در بالا آمدن و آماده شدن برای کار خواهد داشت.  برای حذف این برنامه‏ها باید روی باکس روبه روی آنها کلیک کنید و علامت منفی را فشار دهید که برای دسترسی به این بخش می‌توانید به آدرس System Preferences > Users and Groups > Login Items مراجعه کنید.
 
اپلیکیشن‏ها را به روز کنید 
بسیاری از به‌روزرسانی‏ها باعث رفع باگ‏ها و مشکلات کامپیوتری شده و سرعت این برنامه‏ها و سرعت دستگاه‏ها را بهبود  می‏دهند. همواره از این بخش می‏توانید به‌روزرسانی‏های اپلیکیشن‏ها را مشاهده کنید و برای دسترسی به آن از آیکون اپل در سمت چپ بالای صفحه می‏توانید استفاده کنید. 
 
ری استارت کنید 
شاید موضوع خیلی ساده به نظر برسد که ری‏استارت کردن چقدر می‏تواند باعث افزایش سرعت دستگاه شود اما خیلی از اوقات کاربران فراموش می‏کنند برای مدت زمان طولانی دستگاه را دوباره‏ راه‏اندازی یا ری‏استارت کنند و کامپیوتر یا لپ‏تاپشان را با افزایش سرعت روبه‌رو کنند. 
 
بستن صفحات زیاد 
ایجاد صفحات زیاد در یک مرورگر باعث مصرف RAM بیشتر و به دنبال آن کاهش سرعت کامپیوتر می‏شود. اگر از آن دسته کاربرانی هستید که تعداد زیادی صفحه را بدون استفاده باز نگه می‏دارید شاید باید در این رفتار تجدید نظر کنید و نتیجه آن را بر سرعت کامپیوتر ببینید. 
 
اپلیکیشن‏های باز را ببندید
اپلیکیشن‏های باز همانند صفحات متعدد باز در یک مرورگر می‏تواند RAM زیادی از دستگاه را اشغال کند. اپل راه‏های زیادی برای بستن اپلیکیشن‏های باز دارد از جمله اینکه اپلیکیشن‏هایی که پایین آنها نقطه مشکی وجود دارد را می‌توان با کلیک راست Quit کرد یا بست. 
 
دسک‏تاپ خود رامرتب کنید
 شاید به نظر بعضی تفاوتی ندارد چقدر دسک‏تاپ به هم ریخته باشد یا مرتب. اما شگفت‌زده می‌شوید اگر نتیجه مرتب کردن دسک‏تاپ را بر سرعت دستگاهتان ببینید. در سیستم عامل OS X هر چیزی روی دسک‏تاپ به شکل آیتمی است که حافظه به خود اختصاص می‏دهد و بنابراین هر چه از تعداد آنها روی دسک‏تاپ بکاهید سرعت بیشتری را به دست خواهید آورد. 
 
چه اتفاقی در بک‏گراند می‏افتد 
با مراجعه به بخش Activity Monitoring می‏توانید ببینید دقیقا چه برنامه‏هایی در حال مصرف و کار در بک‏گراند یا پشت صحنه دستگاه هستند. با بستن هرکدام از این برنامه‏ها که بیشترین منابع را به خود اختصاص داده‏اند سرعت کامپیوترتان به شکل قابل توجهی بهبود پیدا می‏کند. برای دسترسی به این بخش Activity Monitoring را در بخش جست‌وجو (Spotlight) تایپ کنید. 
 
هارد خود را تمیز کنید 
هر چقدر فایل‏های بیشتری روی کامپیوتر یا لپ‏تاپ ذخیره می‏شوند سرعت خواندن آنها هم کمتر می‏شود؛ بهتر است هرازچندگاهی نگاهی به هارد خود بیندازید و به‌خصوص فایل‌های ویدئویی و عکس‌ها و موزیک‏هایی را که نیاز ندارید حذف کنید. 
 
اپلیکیشن‏های غیر ضروری را حذف کنید
 تعداد بالای اپلیکیشن‏ها هم می‏تواند باعث کاهش سرعت کامپیوتر شود، بهتر است هرکدام از اپلیکیشن‏هایی که نیازی به آنها ندارید را حذف کنید تا کارآیی دستگاه را بالا ببرید. 
 
افکت‏ها را کاهش دهید 
 برخی از افکت‏ها و ویژگی‏های تصویری در مک واقعا کاربردی و برخی هم واقعا دلچسب هستند اما این افکت‏ها سرعت قابل توجهی از دستگاه را هم به خود اختصاص می‌دهند. از طریق System Preferences و بعد Dock می‏توانید به آنها دسترسی پیدا کنید و سپس به دلخواه هر کدام از افکت‏ها را که نخواستید با برداشتن تیک آنها غیرفعال کنید.  همچنین از System Preferences و بعد Accessibility هم می‏توانید به تعداد دیگری از تنظیماتی که افکت‏هایی را به دستگاه اضافه می‏کنند دسترسی پیدا کرده و تیک آنها را هم بردارید. 
 
کش مرورگر خود را خالی کنید 
هرازچندگاهی با خالی کردن کش مرورگر خود سرعت وبگردی به شکل قابل توجهی افزایش می‏یابد. دسترسی به کش مرورگر برای هر مرورگر ممکن است متفاوت باشد اما در اغلب مرورگرها از طریق منوی Settings و History option می‏توانید اینکار را انجام دهید. همچنین ممکن است تعداد پلاگین‏ها زیاد باشد که می‏تواند سرعت وبگردی را کاهش دهد و بهتر است بسیاری از پلاگین‏های غیرقابل استفاده را حذف کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.