سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 10, 2018
15:13 پنجشنبه، 20ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90540

خرید و فروش کالا در پاساژهای کامپیوتر متوقف شده است

نوسان شدید نرخ ارز طی چند روز گذشته موجب شده که خرید و فروش محصولات رایانه‎ای در پاساژهای بزرگ صنف رایانه متوقف شود و فعالان بازار در بلاتکلیفی به سر ببرند.
 
رییس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز کامپیوتر ایران با بیان اینکه رکود حاکم بر بازار کامپیوتر در سال های اخیر بی سابقه بوده است، گفت: در این 50 سالی  که در بازار کامپیوتر حضور دارم، رکودی این چنینی ندیده ام و کسب و کار فعالان بازار به شدت نا امن شده است.
غلامرضا پاکضمیر افزود: بیش از 2 سال است که بازار کامپیوتر دچار رکود شده است و نوسانات نرخ ارز هم به آن دامن زده و موجب شده هیچ خرید و فروشی صورت نگیرد. حتی برخی فروشندگان مغازه های خود را بسته اند.
وی همچنین اضافه کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعا سرمایه‎های فعالان بازار کامپیوتر به سمت دیگری سوق پیدا می کند و این بسیار خطرناک است.
پاکضمیر گفت: هر فعالیتی در هر صنفی نیازمند ثبات است تا فعالان آن بتوانند برنامه ریزی بلندمدت داشته باشند. اما اکنون وضعیت به گونه ای است که باید بگوییم هر روز دریغ از دیروز.
رییس هیات مدیره مرکز کامپیوتر ایران با بیان اینکه دولت باید هرچه زودتر فکری به حال نوسان نرخ ارز کند، گفت: دولت بحث دلار تک نرخی 4200 تومانی را مطرح می کند در حالی که به برخی صنوف تعلق می گیرد و به برخی نه. سوال این است که با این روند چگونه می خواهد نیاز واردکنندگان به ارز را کنترل و تامین کند.
وی افزود: در حال حاضر فناوری اطلاعات جزو کالاهای زیرساختی در هر کشوری محسوب می‎شود، این در حالی است که هنوز دولت آن را در زمره کالاهای لوکس قرار می دهد.
پاکضمیر اضافه کرد: اگر قرار است ارز تک نرخی شود باید به همه کالاها تعلق گیرد در این این صورت آشفتگی نرخ ارز ادامه پیدا می کند.
وی همچنین گفت: فعالان بازار کامپیوتر با مشکلات زیادی مانند مالیات، بیمه و غیره دست وپنجه نرم می کنند که نوسان نرخ ارز هم به آن دامن می زند.
به گفته او، اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به طور جدی پیگیر مشکلات، به خصوص مشکلات مالیاتی اعضای صنف است که در این زمینه موفقیت های خوبی به دست آورده است.
پاکضمیر ادامه داد: با تمام مشکلاتی که وجود دارد اما بازهم امیدواریم دولت هرچه زودتر فکری به حال مشکلات کند و جلوی ضرر و زیان فعالان صنف را بگیرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.