June 19, 2018
10:59 سه شنبه، 29ام خردادماه 1397
کد خبر: 91660

همراه اول 4 میلیارد تومان به فریب خوردگان پس می دهد

 
MCI-logo.jpg
 
براساس گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیام دروغین اینترنت رایگان در عید فطر، سبب فریب خوردن 450 هزار نفر شد.
 
 
در آستانه عید فطر، در پیامی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد، ادعا شده بود که کاربران همراه اول با گرفتن یک کد دستوری، 120 گیگابایت اینترنت یک ساله هدیه می گیرند.
این پیام اما دروغی بیش نبود و کاربران پس از گرفتن این کد دستوری، درواقع 120 گیگابایت اینترنت را با قیمت 200 هزار تومان می خریدند. موضوعی که با اعتراضات شدید مالباختگان همراه بود.
 
  جلسه اضطراری در همراه اول
بلافاصله پس از انتشار خبر دروغ اینترنت رایگان، همراه اول با انتشار خبری، وجود چنین هدیه ای را تکذیب کرد. همچنین یک مرحله تایید به درخواست سفارش اینترنت افزود که در آن تمام جزییات سفارش از جمله قیمت آن درج شده و از کاربر می خواست که در صورت نیاز آن را تایید کند.
با این حال بسیاری از کاربران ناخواسته، 200 هزار تومان بابت اینترنت به همراه اول بدهکار شده بودند. شنیده شده است که همراه اول بلافاصله جلسه ای اضطراری تشکیل داده و چگونگی شناسایی مالباختگان و نحوه لغو سرویس خریداری شده را بررسی می کند.
 
 ورود وزیر فاوا به ماجرا
با وجود اقدام همراه اول، وزیر فاوا نیز وارد عمل شد و از سازمان تنظیم مقررات خواست پیگیری های لازم را انجام دهد.
در نامه محمد جواد آذری جهرمی به رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آمده است: 
«انتقاداتی در شبکه های اجتماعی در خصوص توزیع یک پیامک و تشویق مردم به استفاده از کد دستوری *100*2*6*5*1# برخوردم که با دروغ عنوان شده با استفاده از این کد دستوری به میزان 120 گیگابایت حجم اینترنت رایگان در اختیار مشترکان همراه اول به مناسبت عید سعید فطر قرار خواهد گرفت.
مشترکینی که فریب این پیامک دروغ را خورده اند عضو یک سرویس حجمی با ارزش مالی بیش از 200 هزار تومان شده اند و این مبلغ در صورتحساب آنها لحاظ شده است.
لازم است:
1- ارسال کننده این پیامک دروغ شناسایی و از وی شکایت و پیگیری قضایی نمایید.
2- همراه اول به صورت رسمی تعداد مالباختگان را اعلام و راهکاری فوری برای حل این موضوع ارایه نماید.
3- به لحاظ فرآیندی این نحوه فعال سازی سرویس دارای اشکال است؛ رسیدگی و رفع شود».
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گزارشی درباره مالباختگان در اینستاگرام خود منتشر کرد: «بنابر گزارش دریافتی، ۴۵۰هزار نفر از این کد دستوری استفاده کرده بودند. ۴۰۰هزار نفر سیم کارت اعتباری، ۵۰ هزار نفر دائمی. از این تعداد بسیاری از درخواست ها به دلیل کمبود اعتبار موفق نبوده و ۲۰ هزار درخواست موفق ثبت شده است. برای همه این ۲۰ هزار نفر پیامک ارسال و درصورت عدم تمایل، سرویس آنها لغو و وجوه آنها به آنها مسترد خواهد شد. ضمنا مقرر شد فعال سازی سرویس بدون اخذ تایید از طریق کدهای دستوری متوقف گردد».
 
 همراه اول، ضرر مشترکان را جبران می کند
هرچند به نظر می رسد براساس قوانین جاری و عرف تجارت همراه اول عملا مسوولیتی در قبال خرید اشتباه مشترکان ندارد، با این حال این اپراتور اعلام کرده است که حاضر به لغو خرید ناخواسته اینترنت در ماجرای اخیر است.
براساس این گزارش با تصمیم همراه اول برای جبران ضرر مشترکان از دروغ ۱۲۰ گیگ اینترنت رایگان عیدفطر، مقرر شد برای کسانی که در بازه انتشار شایعه، بسته ۲۰۰ هزار تومان را فعال کرده اند، بسته لغو شود و فعلا هم خطوط آنها قطع یا یک طرفه نمی شود.
شاهین آرپناهی، مدیرکل ارتباطات همراه اول در گفت وگو با فارس، در پیگیری موضوع پیغام جعلی هدیه ۱۲۰ گیگ اینترنت رایگان عید فطر که برخی از مشترکان این اپراتور را متحمل ضرر کرده، گفت: انتشار شایعه دروغی باعث شد، برخی مشترکان همراه اول ناخواسته بسته ۱۲۰ گیگ را فعال کنند که ابتدای صبح روز یکشنبه جلسه ای برگزار و تصمیماتی برای جبران هزینه این مشترکان اتخاذ شد.
وی ادامه داد: مقرر شد خرید تمامی کسانی که با شماره گیری کد مذکور یکباره این بسته را انتخاب کرده اند، لغو شود و مصرف دیتای آنان به آخرین بسته انتخابی قبل از این خرید بازگردد.
وی گفت: همچنین به دلیل اینکه هزینه بالای این بسته می توانست موجب یک طرفه شدن خطوط مشترکان شود، تصمیم گرفته شد که فعلا تا مدتی از قطع یا یک طرفه شدن خطوط این مشترکان جلوگیری شود.
به گفته وی در نتیجه بروز این اتفاق، با انجام تغییرات فنی، مقرر شد تا امکان خرید بسته، بدون اخذ تاییدیه مشترک در یک مرحله تایید جداگانه، لغو شود که اقدامات فنی لازم در این زمینه در حال انجام است.
وی گفت: اطلاع رسانی تکمیلی به این مشترکان از طریق ارسال پیامک صورت خواهد گرفت. همچنین برای ارتقای آگاهی تمامی مشترکان نیز پیامک هایی با مضامین اطلاع رسانی درباره نحوه مصرف و خرید بسته ها و سایر اطلاعات ضروری طراحی و ارسال خواهد شد.
وی از مشترکان خواست کرد: به شایعات در فضای مجازی در موارد مشابه بی توجه باشند و اطلاعات مربوط به اپراتورها را صرفا از درگاه های رسمی اپراتور دریافت کنند.
 
 همراه اول از درآمد 4 میلیاردی گذشت
با توجه به آمار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، 450 هزار نفر فریب خبر دروغ عیدی 120 گیگی اینترنت را خوردند. 
از این تعداد و با توجه به کمبود اعتبار اکثر مشترکان، بسته یک ساله برای 20 هزار نفر از متقاضیان فعال شد. با توجه به قیمت 200 هزار تومانی این بسته، همراه اول 4 میلیارد تومان از این پیام دروغین درآمد کسب کرده بود که از خیر آن گذشت. 
 
 روش لغو بسته یک ساله اعلام شد
آخرین خبر اینکه عصر دیروز اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد: در جلسه ای که صبح روز یکشنبه ۲۷ خردادماه در خصوص شایعه اینترنت رایگان برگزار شد، مقرر شد امکان لغو بسته کلیه کسانی که در بازه شیوع شایعه اقدام به خرید یا رزرو بسته اینترنت ۱۲۰ گیگابایتی کرده اند، فراهم شود. همچنین قرار است از قطع میان دوره یا پایان دوره این مشترکان ممانعت به عمل آید.
بر اساس این گزارش آگاهی رسانی به این مشترکین از طریق ارسال پیامک صورت می گیرد.
بر اساس مصوبات این جلسه، امکان خرید یک مرحله ای بسته بدون اخذ تاییدیه مشتری لغو می شود.
در پایان مقرر شد جهت رشد آگاهی مشترکان، پیامک های اطلاع رسان درباره نحوه مصرف برای کلیه مشترکان تدوین و ارسال شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.