سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 19, 2018
21:26 سه شنبه، 29ام خردادماه 1397
کد خبر: 91684

بازار مبهم تجهیزات وارداتی کامپیوتر

فعالان بازار کامپیوتر می‌گویند نمی‌دانند چه کسانی در این بازار ارز تک نرخی گرفته‌اند، سوالی که جواب مشخصی تاکنون نداشته و به همین علت فعالان این صنف از دولت می‌خواهند روند دریافت ارز و مسیر آن را برای واردکنندگان بازار کامپیوتر مشخص و در این خصوص وحدت رویه ایجاد کند.
 
در ماه‌های گذشته و پس از آنکه ارز تک نرخی مرجع خرید برای واردات اعلام شد بسیاری از واردکنندگان تجهیزات کامپیوتری دچار مشکل شدند. افزایش قیمت‌ها نیز موجب شد بازار بار دیگر با رکود خرید و فروش مواجه شود. حالا انتظار برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی در بازار کامپیوتر خواسته این صنف است. به گفته بهنامی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر، در روزهای اخیر بازار خرید و فروش با رکود مواجه شده است چراکه قدرت خرید مردم پایین آمده است. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که به نظر می‌رسد مردم پول‌هایشان را برای خرید سکه و دلار صرف کرده‌اند و موجودی ریالی‌شان کاهش یافته است. او از وجود برخی متقاضیان در بازار در زمان افزایش به یک باره قیمت برخی محصولات دیجیتال همچون موبایل خبر می‌دهد و می‌گوید این افراد اگرچه در روزهای افزایش قیمت دنبال خرید هستند اما در نهایت مایل به خرید با قیمت‌های نجومی نیستند و به دنبال پیشنهادهای زیر قیمت می‌گردند.
 
او اشاره‌ای هم به این موضوع دارد که گران شدن کالا نه متاثر از قیمت جهانی محصولات و احتمال افزایش قیمت در کشور سازنده محصول بلکه ناشی از کاهش ارزش ریال دربرابر دلار است. بهنامی از شنیده‌هایی حکایت می‌کند که خبر دریافت دلار تک نرخی از سوی برخی از فعالان بازار را تایید می‌کند اما همین افراد در زمان فروش، کالایشان را با قیمت دلار ۷ هزار تومانی می‌فروشند. او ادامه می‌دهد: «اگر چنین اتفاقی افتاده باشد باید از مسوولان سوال کرد به فرض که این دلار به برخی از افراد داده شده باشد راهکار و سیاست آنها برای اینکه این افراد کالایی را که وارد کرده‌اند با قیمت متناسب با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف‌کننده برسانند، چیست.» او اضافه می‌کند: «دلار ۴۲۰۰ تومانی با هزینه‌های جانبی ازجمله ۹ درصد ارزش افزوده برای یک واردکننده به قیمت دلار ۵ هزار و ۳۰۰ تومان می‌رسد اما همچنان این افراد کالایشان را با دلار ۷ هزار تومانی با مردم حساب می‌کنند.
 
در حال حاضر واردات آی‌فون تنها از طریق قانونی ممکن است و تمامی گوشی‌های وارد شده در مدت اخیر هم باید با دلار تک نرخی وارد شده باشد اما مشخص نیست پس از تامین ارز دولتی راهکار دولت برای نظارت بر اینکه همان واردکننده اجناسش را به قیمت دلار دولتی به فروش برساند چیست؟ در صورتی که واردکننده نیز کالا را با قیمت دلار تک نرخی به توزیع‌کننده بفروشد بازهم هیچ نظارتی نیست که فروشنده برای سود بیشتر آن را گران‌تر به مصرف کننده نفروشد.  او معتقد است که بهترین راهکار این است که دولت اعلام کند هیچ ارز ۴۲۰۰ تومانی به فعالان بازار کامپیوتر و موبایل تعلق نمی‌گیرد در این صورت است که فعالان این صنف تکلیف خود را مشخص شده می‌بینند. به گفته او جهشی که از نظر قیمت در این شرایط ایجاد می‌شود ذهن مصرف‌کننده و فروشنده را روشن می‌کند که می‌خواهد این هزینه را برای تامین کالا بپردازد یا خیر. «اگر یک وحدت رویه اصولی از سوی دولت ایجاد شود همه بخش‌ها از جمله خریداران می‌توانند برای خریدهای آینده‌شان برنامه‌ریزی کنند.» به نظر می‌رسد اجماع بازاریان کامپیوتر برای داشتن یک وحدت رویه در واردات کالاها می‌تواند به ثبات این بازار کمک کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.