رسانه‌های اجتماعی

June 19, 2018
21:36 سه شنبه، 29ام خردادماه 1397
کد خبر: 91692

بازار تبلیغات به سمت شبکه‌های اجتماعی می‌رود

کسب و کار و تبلیغات را هرگز نمی‌توان جدا از یکدیگر تصور کرد و اصولاً میزان فروش محصولات برندهای مختلف با تبلیغات بهنگام و مناسب آن، نسبتی مستقیم دارد. اما در عصر دیجیتال نحوه تبلیغات کالاها و خدمات کمپانی‌های مختلف نیز تغییر کرده و تازه‌ترین آمار مؤسسه پژوهشیeMarketer نشان می‌دهد که تا سال 2022 عملاً کشتی تبلیغات تلویزیونی در جهان به گل خواهد نشست. طبق آمار این مؤسسه، حالا دیگر پای تبلیغات به فضای مجازی و بویژه شبکه‌های اجتماعی باز شده و حتی می‌توان گفت که تبلیغات دیجیتال به صنعتی بسیار سودآور تبدیل شده و پیش‌بینی می‌شود درآمد حاصل از این تبلیغات تا سال 2020 به 19.81میلیارد دلار برسد.
روند نزولی تبلیغات تلویزیونی
آمار مؤسسات پژوهشی مختلف نشان می‌دهد که میزان تبلیغات تلویزیونی در عصر شبکه‌های اجتماعی روندی نزولی داشته و به‌عنوان مثال در امریکا این رقم از 33.9درصد در سال 2017 به31.6درصد در سال 2018 رسیده است و انتظار می‌رود این روند همچنان کاهشی باشد.(البته برخی هم معتقدند این تبلیغات در سال 2020 به‌دلیل انتخابات ریاست جمهوری امریکا و نیز بازی‌های المپیک تابستانی توکیو روند صعودی می‌گیرد). به هر حال آنچه مسلم است اینکه تبلیغات از تلویزیون مهاجرت کرده و راهی شبکه‌های اجتماعی شده‌اند و یک تجارت بزرگ بر این پلتفرم‌ها شکل خواهد گرفت.
ازآنجا که درآمدزایی و اشتغالزایی را می‌توان بخشی از پیامدهای تبلیغات مناسب، هدفمند و موفق دانست، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها به‌عنوان پلتفرم‌های اصلی تبلیغات دیجیتال از این پتانسیل بیشترین بهره را گرفته و صاحبان این پیام رسان‌ها همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با کمک تبلیغات دیجیتال، کسب و کار را بر بستر این پلتفرم‌ها رونق ببخشند.
یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های جهان در حوزه کسب و کار، اینستاگرام با بیش از 800میلیون کاربر فعال ماهانه و 500میلیون کاربر فعال روزانه است که با توجه به آمار بالای کاربر، میزان درآمد آن در سال 2017 به 4میلیارد دلار رسید.
با توجه به قابلیت بالای این شبکه اجتماعی برای درآمدزایی، هر روز تلاش می‌شود تا ویژگی‌های جدیدی به این پیام‌رسان اضافه شود که تازه‌ترین قابلیت، گسترش امکانات برای اکانت‌های تجاری است. در قالب این ویژگی، مخاطبان می‌توانند با دیدن عکس یا فیلم محصولات برندهای مختلف در استوری، تنها با یک کلیک ساده، قیمت و مشخصات بیشتری دریافت کرده و بدون خروج از اپلیکیشن، در همان زمان آن محصول را سفارش بدهند. گفتنی است که در قابلیت جدید اینستاگرام فعلاً تنها کمپانی‌های تجاری می‌توانند محصولات خود را از طریق استوری به فروش برسانند و در گام نخست این قابلیت برای کاربران معمولی یا فروشندگان جزء، قابل استفاده نیست.
در کنار این قابلیت، قرار است زمان پخش ویدئوها در اینستاگرام تا 60 دقیقه افزایش یابد که عملاً انقلابی بزرگ در این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود و می‌تواند این قابلیت نیز در خدمت تبلیغات دیجیتال قرار بگیرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند امکانی که اینستاگرام فراهم کرده تا کاربر تنها با یک کلیک روی عکس و فیلم توانایی خرید محصول را داشته باشد درکنار زمان بیشتر نمایش فیلم تبلیغاتی، عملاً بسیاری از کاربران را تشویق به خرید می‌کند و به این ترتیب میزان درآمد برندها و کمپانی‌هایی که بر این پلتفرم تبلیغ می‌کنند افزایش خواهد یافت.
به اعتقاد عده‌ای از کارشناسان نیز این ویژگی اخیر اینستاگرام، در واقع آغاز جنگ با یوتیوب است و حتی دست‌اندرکاران شبکه اجتماعی اینستاگرام انتظار دارند با کمک این ویژگی‌های جدید، میزان درآمد ناشی از تبلیغات در اینستاگرام تا سال 2019 از 10میلیارد دلار نیز فراتر برود که رقم قابل توجهی است.
البته ورود تبلیغات به عرصه شبکه‌های اجتماعی، پیش از این یوتیوب و اسنپ چت را نیز به آوردگاه تجاری تبدیل کرده بود و حالا هم اینستاگرام تصمیم گرفته تا به این جرگه بپیوندد. در همین راستا برخی معتقدند که ویژگی جدید اینستاگرام باعث می‌شود این پلتفرم به رقیبی سرسخت برای یوتیوب، تلویزیون یا اسنپ چت تبدیل شود.
اسنپ چت قبل از اینستاگرام زمینه قابلیت خرید مستقیم کالا از این شبکه اجتماعی را فراهم کرده بود ولی با توجه به اینکه تعداد کاربران آن از اینستاگرام بسیار کمتر است هرگز نتوانست موفقیت آن را به‌دست آورد. کاربران اسنپ چت نیز می‌توانند به طور مستقیم و بدون خارج شدن از این اپلیکیشن، خرید خود را انجام دهند. درواقع کمپانی‌ها لینک وب سایت خود را به لنزهای فیلتر عکس اسنپ چت(AR) ارسال می‌کنند تا به این ترتیب کاربران اجازه خرید محصولات را داشته باشند. گفتنی است که این لنزها تاکنون موفق شده‌اند میزان فروش را تا 10درصد افزایش دهند که نسبت به موفقیت پیش‌بینی شده برای اینستاگرام چندان بالا نیست.
رمز موفقیت اینستاگرام
یکی از رموز موفقیت اینستاگرام، طیف جمعیتی کاربران آن است. نتایج تحقیقات مؤسسه Pew نشان می‌دهد که 71درصد از کاربران 18تا 24ساله جهان از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده می‌کنند به‌همین دلیل هم تبلیغات روی این پلتفرم می‌تواند برای بسیاری از برندها بسیار جذاب و سودآور باشد. ازسوی دیگر در نظرسنجی انجام شده توسط این مؤسسه هم مشخص شده است که 90درصد برندها و صاحبان مشاغل، اینستاگرام را برای تبلیغات اجناس خود به سایر پلتفرم‌ها ترجیح می‌دهند. اگر ما فقط به 100 برند برتر دنیا نگاهی بیندازیم می‌بینیم که 90درصد آنها یک اکانت اینستاگرامی دارند و البته آمار این مؤسسه نشان می‌دهد که در سال 2017 حدود 70درصد برندها در اینستاگرام فعالیت تجاری داشته‌اند و همچنین می‌توان گفت که 96درصد برندهای فشن و دنیای مد و زیبایی امریکا در اینستاگرام فعالیت دارند.
درباره دیگر آمار این مؤسسه پژوهشی، باید گفت که برندها در اینستاگرام 10بار بیشتر از فیس‌بوک، 54بار بیش از پینترست و 84مرتبه بیشتر از توئیتر حضور دارند چراکه ظرفیت و توانمندی‌های این شبکه اجتماعی برای فعالیت تجاری بسیار راحت است.
به‌هر حال با توجه به آمارهای ذکر شده مطمئناً کاربران تجاری کشورهایی که بر بستر پلتفرم اینستاگرام فعالیت تجاری خود را آغاز کرده یا ارتقا دهند درواقع موفقیت خود را تضمین کرده‌اند.
کشورهای اینستاگرامی
با توجه به نقش برجسته اینستاگرام در تبلیغات دیجیتال، نگاهی به کشورهای مختلف و تعداد کاربران این شبکه اجتماعی داشته‌ایم. آمار نشان می‌دهد تعداد کاربران فعال اینستاگرام در آوریل 2018 ماهانه بیش از 800میلیون نفر است و ایالات متحده امریکا با 120میلیون کاربر فعال ماهانه پیشتاز کشورها در جهان است. پس از آن، برزیل با61میلیون کاربر اینستاگرام جای گرفته است و هندوستان را می‌توان با 59میلیون کاربر فعال ماهانه اینستاگرام سومین کشور دوستدار اینستاگرام در جهان نامید. هرچند به باور بسیاری، هندوستان با توجه به جمعیت بالا انتظار می‌رفت وضعیت بهتری داشته باشد. اندونزی با 56میلیون کاربر فعال ماهانه، ترکیه با 34میلیون و روسیه با 31میلیون کاربر فعال ماهانه در رده چهارم تا ششم جای
گرفته‌اند.
 قابلیت‌های این شبکه اجتماعی از نگاه کاربران ایرانی نیز دور نمانده و کشور ما با 24میلیون کاربر فعال ماهانه، هفتمین کشور جهان از نظر شاخص فعالیت کاربران اینستاگرام محسوب می‌شود.
جالب اینجاست که یک کشور مهد تکنولوژی همچون ژاپن با 23میلیون کاربر فعال ماهانه، پس از ایران و در جایگاه هشتم ایستاده است. بریتانیا با 23میلیون کاربر فعال ماهانه و مکزیک با 21میلیون کاربر در ردیف‌های بعدی جای گرفته‌اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.