امنیت

فناوری اطلاعات

August 19, 2018
19:10 یکشنبه، 28ام مردادماه 1397
کد خبر: 93279

۱۳۰۰ درگاه متخلف پرداخت اینترنتی مسدود شد

سرپرست معاونت توسعه و نظارت شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۰۰ درگاه پرداخت اینترنتی متخلف مسدود شده است.
 
مهدی طوبایی امروز در جمع خبرنگاران با یادآوری اینکه به موازات برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال که تخلفاتی چون شرط بندی و قمار افزوده شد، فرایند نظارتی شاپرک هم تقویت شد که در مجموع ۱۴۳۸ درگاه با رفتار غیرمتعارف شناسایی و ۱۳۰۰ درگاه آن را مسدود کردیم که از این تعداد ۳۹۶ کدملی را در سامانه در فهرست سیاه قرار دادیم . ضمن آنکه شرکتهای پایانه های فروشPSP هم ۴۴۹ درگاه را برای انسداد معرفی کردند.
 
این مقام مسئول نظارت بر عملکرد شرکت‌های پی‌اس‌پی را از جمله اولویت‌های شاپرک به عنوان بازوی نظارتی بانک‌ مرکزی در حوزه پرداخت الکترونیک دانست و گفت: یکی از مواردی که از سوی شاپرک در نظارت بر عملکرد شرکت‌های پرداخت مورد توجه ویژه قرار دارد، شفافیت در نوع فعالیت پذیرندگان اعم از پذیرندگان کارتخوان و پرداخت اینترنتی است.
 
وی خاطرنشان کرد: بنا بر مستندات نظارتی شاپرک، شرکت‌های پی‌اس‌پی موظفند نوع فعالیت متقاضی هر نوع درگاه پرداخت را به صورت شفاف و قطعی اطلاع یابند و علاوه بر این به صورت دوره‌ای بر تطابق فعالیت اعلام شده از سوی متقاضی درگاه با فعالیتی که پس از دریافت درگاه به آن مشغول است، نظارت داشته باشند و با هرگونه عدم تطابق در رسته فعالیت برخورد کنند.
 
وی تصریح کرد: علاوه بر این شرکت شاپرک در صورت اهمال یا غفلت شرکت‌های پی‌اس‌پی در برخورد با تخلف پذیرندگان از رسته و فعالیت اعلامی، می‌تواند نسبت به مسدود کردن درگاه پذیرنده متخلف اقدام کند.
 
وی گفت: شاپرک در جریان وظایف نظارتی خود با سایر نهادهای مرتبط از جمله پلیس فتا، دادستانی کشور و بانک‌مرکزی همکاری لازم و تنگاتنگی دارد و از تمام ظرفیت خود برای مسدودسازی راه‌های سوءاستفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک کشور بهره‌ می‌برد.
 
طوبایی درباره چگونگی شناسایی متخلفان این حوزه گفت: امسال علاوه بر پایش و رصد فضای اینترنت برای یافتن تخلفات این حوزه، از روی رفتارهای تراکنشی و مطالبات پردازش و پرداختها تخلف ها شناسایی و از طریق مراجع قضایی با آنها برخورد می شود.
 
سرپرست معاونت توسعه و نظارت شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت بدون ارائه آمار دقیقی از حجم مسدودیهای این بخش درباره اقدامات برای بکارگیری ابزارهای بهینه شناسایی پذیرندگان پرخطر خاطرنشان کرد: برای رصد مکانیزه داده ها بدنبال خرید و پیاده سازی نرم افزارهای بومی هستیم تا بر اساس نیازمندیهایمان از ظرفیتهای داخلی بهره گیریم.
 
وی خاطرنشان کرد: در همین باره تا پایان تابستان مشخصات این امکان رصد مکانیزه را منتشر می کنیم تا طبق فرآیند معمول بازرگانی بهترین ابزار بومی را خریداری کنیم.
 
شرکت شاپرک پس از هماهنگی های انجام شده بین دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با امنیت و سلامت فضای مجازی از این امکان برخوردار شده تا فرآیند شناسایی و مسدود سازی درگاه‌های متخلف در شبکه شاپرک را با سرعت بیشتری انجام دهد که البته این جریان همراه با شرکت‌های ارائه خدمات پرداخت الکترونیک دنبال می‌شود و در نتیجه آن مسدودسازی درگاه‌های متخلف تسریع شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.