تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 12, 2018
16:35 چهارشنبه، 21ام آذرماه 1397
کد خبر: 96285

اقتصاد دنیا در دست 10 فناوری برتر

در 30 سال آینده شاهد جهان بسیار متفاوتی نسبت به حال خواهیم بود؛ آینده‌ای که در آن ربات‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی در صنایع به کار می‌روند و ماشین‌های خودران در خیابان‌ها دیده شده و هواپیماهای بدون سرنشین برای حمل و نقل مسافران استفاده می‌شود.
امروزه رشد علم و دست یابی به اطلاعات، اهمیت فناوری اطلاعات را بیشتر نشان می دهد، به طوری که یکی از عوامل مهم در ارزیابی پیشرفت و استقلال کشورها، امکان دست یابی به اطلاعات و نحوه استفاده از آن است. استفاده از این فناوری های نوظهور برای تمامی کشورها امکان پذیر است و هر کشوری می تواند از این فن آوری های نوظهور در جهت پیشرفت و توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود استفاده کند. در آینده برخی از این فناوری‌ها دنیای اقتصاد را متحول خواهند کرد. در این مقاله ده تکنولوژی برتر که آینده اقتصاد دنیا را متحول می کنند را مورد بررسی قرار می دهیم.
 
هوش مصنوعی: آینده حکمرانی بر جهان در گرو تسلط بر هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی کرده و به تدریج در حال تبدیل شدن به یک صنعت بزرگ است. به این ترتیب کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتال در این حوزه به سرعت در حال پیچیده و پیشرفته‌تر شدن هستند. با این حال اما بعضی از باهوش‌ترین مردم جهان عمیقا نگران روزی در آینده نه چندان دور هستند که در آن روبات‌ها می‌توانند رشد کنند و در برابر ما قرار بگیرند، تا جایی که این روند در نهایت تهدیدی برای موجودیت بشر باشد. امنیت داده‌ها( شناسایی بد افزارها)، امنیت دنیای واقعی( تسریع کنترل امنیتی گیت‌ها)، پیش‌بینی مبادلات مالی، بازاریابی، جلوگیری از تقلب، سیستم ارایه پیشنهاد، جستجوی آنلاین، تشخیص گفتار طبیعی یا Natural language Processing ، ساخت خودروهای هوشمند، سازماندهی عکس‌ها و ویدیوها، یافتن فیلم و موسیقی در سبک مورد علاقه و …. از جمله کاربردهای هوش مصنوعی هستند.
 
اینترنت اشیا: اینترنت اشیاء به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند. این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک باشد. اینترنت اشیا اجازه می‌دهد تا اشیاء در سراسر زیرساخت‌های شبکه موجود، از راه دور کنترل شوند و همچنین فرصت برای ادغام مستقیم از جهان فیزیکی به سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر را ایجاد کرده‌ است. این فناوری جدید همچنین از طریق یکپارچه‌سازی و هوشمندسازی کنترل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی این قابلیت را ایجاد می‌کند که در ساعات یا روزهای تعطیل انرژی در ادارات به هدر نرود که این خود بسیار می‌تواند در کنترل آلودگی نیز موثر باشد.
 
رباتیک: پرواضح است که فن آوری رباتیک انقلاب بزرگی در زندگی افراد به وجود آورده است. به عنوان مثال می توان به کارخانه ای در چین اشاره کرد که ۹۰درصد از کارکنان خود را با ربات جایگزین کرد و موجب افزایش ۲۵۰درصدی بهر‌وری و کاهش ۸۰درصدی نقایص تولید شد. ربات‌ها هم‌اکنون نیز مهم‌ترین نقش را در صنعت و کارخانه‌های دنیا ایفا می‌کنند.همچنین پیش بینی شده است در آینده ربا‌ت‌های انسان‌نما با قابلیت فکرکردن و تصمیم‌گیری نقش مهمی ایفا کنند. یکی از معروف‌ترین ربات‌هایی که پیش بینی می‌شود تا سال 2021 میلادی شاهد آن باشیم، ربات داروساز است که با دیدن نسخه افراد، در کمترین زمان علاوه بر تحویل موارد موجود، ترکیب و ساخت داروهای سفارشی را نیز برای مشتریان انجام خواهد داد.
 
ژنتیک: دانشمندان در آینده ای نه چندان دور قادر خواهند بود با مقایسه ژنوم انسان‌های مدرن با دیگر گونه‌ها منشا دقیق انسان‌ها را در تاریخ کشف کنند. همچنین با کمک علم ژنتیک و ژن درمانی بسیاری از بیماری‌های لاعلاج امروزی را ریشه کن کنند. در آینده نزدیک نیز با درک بهتر اطلاعاتی که در ژنوم انسان نهفته است، دانشمندان قادر خواهند بود روی تاثیرات فیزیکی و ذهنی ژن‌ها روی انسان‌ها اطلاعات بیشتری به دست آورند. به این شکل در آینده‌ای دور امکان تشخیص شکل ظاهری و خصوصیات رفتاری یک انسان تنها با کمک گرفتن از اطلاعات ژنتیکی او امکان پذیر خواهد بود.
 
پهپادها: توانمندی‌های پهپادها به ویژه در ترکیب با فناوری‌های رباتیک موجب شده تا این وسایل جای خود را در انجام اموری مانند نقشه‌کشی راه‌ها و پروژه‌های بزرگ عمرانی، بازرسی و نظارت در صنایع نفت و گاز، آتش‌نشانی، عملیات جستجو و نجات در مناطق بحران‌زده، مطالعات زیست‌محیطی و باستان‌شناسی باز کنند. همچنین حوزه امنیت داخلی از بخش‌های دیگری است که به میزان زیادی از این پرنده‌های سودمند در آینده بهره خواهد جست.
 
بلاک چین: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فناوری بلاک چین می‌تواند موجب تحولی اساسی در دنیای آینده شده و ضمن کاهش هزینه‌ها، به افزایش سرعت و کیفیت بسیاری از امور بیانجامد. بلاک چین یک پایگاه داده‌ (DataBase) توزیع شده است که به‌عنوان یک دفتر اطلاعاتی توزیع شده، شناخته می‌شود. تکنولوژی بلاک چین ترکیبی از چند تکنولوژی اثبات شده در گذشته و استفاده از آن‌ها برای خلق یک شیوه جدید است. بلاکچین در حسابرسی و گزارش‌های مالی، در ایجاد شفافیت در معاملات و در ارزهای دیجیتالی کاربرد دارند.
 
کلان داده: کلان داده یا Big Data به مجموعه داده‌هایی گفته می‌شود که مدیریت، کنترل و پردازش آنها فراتر از توانایی ابزارهای نرم‌افزاری در یک زمان قابل تحمل و مورد انتظار است. این داده‌های کلان، قدرت قابل توجهی در اختیار شرکت‌های تجاری و دولت‌ها قرار می‌دهد که می‌تواند در جهت پیشرفت زندگی بشر قرار گیرد یا در جهت تامین منافع اقتصادی و سیاسی صاحبان قدرت مورد سوء استفاده واقع شود. از این‌روست که آینده بیگ دیتا و اثرها و پیامدهای آن بر ابعاد مختلف جامعه در آینده دغدغه کارشناسان و صاحب نظران است. در نظرات شرکت‌کنندگان به جنبه‌های مثبت آینده داده‌های بزرگ از جمله بهبود بهره‌وری حاصل از همکاری انسان و ماشین، ارتقای شفافیت سازمان‌ها و گسترش مرزهای دانش در حوزه‌های مختلف اشاره شده است. اشاره به چند مورد از نظرات موافقان این سناریو می‌تواند جالب توجه باشد.
 
واقعیت افزوده: واقعیت افزوده یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های GPS است، ایجاد می‌شود. واقعیت رایانه‌ای مفهوم کلی واقعیت افزوده ‌است. در واقعیت افزوده معمولا چیزی کم نمی‌شود بلکه فقط اضافه می‌شود. همچنین واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است که توسط یک شبیه ساز، دنیای واقعی را کاملا شبیه سازی می‌کند. در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی تمامی عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌کند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شده‌اند.
 
واقعیت مجازی: واقعیت مجازی (VR) تنها مربوط به دنیای سرگرمی خالص نیست. این روزها واقعیت مجازی از رشد چشمگیری برخوردار است. در چند سال اخیر، بازار آن به‌سرعت در حال گسترش بوده است. شرکت‌های فناوری بزرگ، سرمایه‌های هنگفتی را روی واقعیت مجازی انجام داده‌اند و بازاریابان و سایر دست‌اندرکاران دنیای سرمایه‌گذاری هم به‌اندازه‌ای انعطاف‌پذیر و آینده‌نگر هستند که به دنبال غول‌های فناوری به دنیای پرهیجان واقعیت مجازی وارد شوند. گسترش و انتشار بیشتر واقعیت مجازی می‌تواند مفاهیم سنتی ارتباطات، بازاریابی و پیام‌رسانی را دستخوش تغییر کرده و به ‌نوعی به‌سمت بهتر شدن سوق دهد. سیستم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز می‌توانند به ‌دنبال تحول عمیق و پایه‌ای با اتکا به واقعیت مجازی باشند. بازاریابان و سرمایه‌گذاران دنیای فناوری هم به‌طور فزاینده‌ای این شیوه‌ جدید ارتباطی را به کمپین‌های خود جذب خواهند کرد. البته ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم؛ اما تکنولوژی در حال مقرون به صرفه‌تر شدن است و از همین رو، به‌کارگیری آن از سوی افراد و سازمان‌های مختلف هم افزایش می‌یابد.
 
پرینتر سه بعدی: پیشرفت تکنولوژی در آینده ارتباط زیادی با فناوری شگفت‌انگیز چاپ سه بعدی خواهد داشت. هم‌اکنون نیز این دستگاه‌ها به میزان زیادی در حوزه بهداشت و درمان به منظور ساخت اعضای بدن انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. استخوان‌های خردشده در جای جای بدن اغلب به کمک این فناوری مجددا ساخته و جایگزین می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.