امنیت

فناوری اطلاعات

December 15, 2018
17:05 شنبه، 24ام آذرماه 1397
کد خبر: 96336

هکرهای ایرانی ایمیل‌های شخصی ۱۰ مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا را هدف قرار دادند

اسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به تلاش گروه «بچه گربه جذاب» برای هک کردن ایمیل‌های شخصی برخی مقام‌های آمریکایی در ادعایی مضحک تلاش این گروه را مرتبط با ایران دانست.
 
اسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شد پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده، ماه گذشته مجددا تحریم‌های شدید اقتصادی را علیه ایران اعمال کرد، هکرها تلاش کردند تا به ایمیل‌های شخصی مقام‌های آمریکایی مرتبط با اجرای این تحریم‌ها دست پیدا کنند.
 
اسوشیتدپرس با طرح ادعای دست داشتن ایران در این حمله نوشت که یکی از نشانه‌های این ادعا در ساختار روابط ایالات متحده و ایران مشهود است.
 
در گزارش اسوشیتدپرس که به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط گروه سایبری امنیتی کرتفا در لندن متکی است تاکید شده که گروهی به نام «بچه گربه جذاب» ماه گذشته تلاش خود را صرف شکستن ایمیل‌های خصوصی بیش از ۱۰ تن از مقامات وزارت خزانه‌داری ایالات متحده کرد.
 
فردریش کاگان یکی از محققان موسسه آمریکایی که در مورد فعالیت‌های سایبری ایران تحقیق کرده است، مدعی است: «احتمالا، برخی از این تلاش‌ها در رابطه با به دست آوردن اطلاعاتی درباره تحریم‌ها انجام شده است.»
 
کاگان گفت که پیش از این درباره با هدف قرار داده شدن کارشناسان هسته‌ای خارجی هشدار داده بوده ولی آنچه اتفاق افتاده فراتر از حد انتظار وی بوده است.
 
 پس از آنکه گروه هکر بچه گربه جذاب ماه گذشته به اشتباه یکی از سرورهای خود را  ترک کرد، لیست ضربه آنها مشخص شد.
 
محققان در کرتفا این سرور را پیدا کرده و لیستی از ۷۷ آدرس جیمیل و یاهو را که توسط هکرها مورد هدف قرار گرفته بود برای تجزیه و تحلیل بیشتر، استخراج کردند.
 
اسوپیتدپرس در این گزارش مدعی شد اگر چه این آدرس‌ها احتمالا تنها یک درصد از تلاش‌های هکرها را نشان می‌دهد و معلوم نیست که چند حساب با موفقیت از بین رفته‌اند اما آنها همچنان اطلاعات قابل توجهی در مورد اولویت‌های جاسوسی تهران ارائه می‌دهند.
 
این شرکت سایبری در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، در ادعایی بی‌اساس هکرها را به دولت ایران مرتبط دانست و مدعی شد: داده‌هایی که طی یکسری عملیات‌های اشتباهی به دست آمده است، فرضیه دست داشتن ایران را مطرح می‌کند برای مثال در چند مورد هکرها به طور تصادفی نشان داده‌اند که از کامپیوترهای داخل ایران کار می‌کنند. این ارزیابی توسط دیگر کارشناسانی که گروه بچه گربه جذاب را دنبال کرده بودند، تأیید شد.
 
اگرچه ایران پیش از این مسئولیت هک کردن عملیات‌های سایبری را رد کرده است، اما اسوشیتدپرس در گزارشی بی اساس مدعی است که گروه بچه گربه جذاب در هماهنگی نزدیک با منافع جمهوری اسلامی کار می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.