اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 21, 2019
18:23 دوشنبه، 1ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97334

تخفیف پهنای باند اینترنت دانشگاه‌ها

بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور در حالی موجب کاهش تعرفه ۵۰ درصدی خدمات دانشگاه‌ها شد که این بحث طی یک سال گذشته، به‌صورت جدی مطرح شده و پس از اتصال دانشگاه‌های مراکز استان‌ها به این شبکه، در فازهای بعدی اتصال دانشگاه‌ها و مراکز علمی سایر شهرستان‌ها در دستور کار قرار دارد.
 
بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور تیرماه سال گذشته برگزار شد و همان زمان مسوولان از کاهش تعرفه ۵۰ درصدی خدمات دانشگاه‌های کشور در بستر شبکه ملی اطلاعات نسبت به آنچه در سطح جامعه ارائه می‌شود، برای دانشگاهیان خبر دادند.
 
اشتراک‌گذاری دستاوردهای علمی و پژوهشی، تسهیل در انتقال اطلاعات میان مراکز دانشگاهی و علمی و پژوهشی، استفاده از پخش زنده کلاس‌های درس، استفاده از شبکه اختصاصی مجازی که منابع علمی را به یکدیگر متصل کند، دسترسی به سامانه‌های پایان‌نامه و اطلاعات عمومی، دسترسی آنلاین به کنفرانس‌های علمی و درنهایت تولید دانش از جمله کاربردهای مدنظر در راه‌اندازی شبکه علمی کشور است.
 
محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – آن زمان در مقام مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، درباره شبکه علمی اظهار کرده بود: بنابر دستور وزیر ارتباطات (محمود واعظی) ما بر مدل تعرفه بازنگری داشتیم و مصوب کردیم خدمات دانشگاه‌های کشور در بستر شبکه ملی اطلاعات و اینترنت با ۵۰ درصد تخفیف نسبت به آنچه در سطح جامعه ارائه می‌شود، به دانشگاه‌ها عرضه شود.
 
وی هم‌چنین خاطرنشان کرده بود از آنجاکه به لحاظ قانونی شرکت ارتباطات زیرساخت اجازه ورود به این عرصه را ندارد که خودش به‌صورت مستقیم سرویس ارائه دهد، بنا شد این کار از طریق اپراتور شبکه علمی انجام شود. بدین ترتیب کلیه دانشگاه‌های کشور برای اتصال به شبکه اینترنت ۵۰ درصد تخفیف دارد و این هزینه دانشگاه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد، زیرا برنامه وزارت ارتباطات کاهش تعرفه بیش‌تر است.
 
اما مطابق بند«‌ح» ماده ۴۹ برنامه پنجم توسعه کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه علمی کشور است.تمامی دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری دولتی موظفند با اتصال به این شبکه، محتوای علمی و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را با حفظ مالکیت معنوی با رعایت استانداردهای لازم روی شبکه علمی قرار دهند. در این باره بر اساس اطلاعات سایت وزارت ارتباطات اخیرا، قاسم جلیلی‌نژاد – مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی- از اتصال چهار مرکز مخابراتی در شهرستان ارومیه به این شبکه خبر داده و گفته که بحث شبکه علمی در یک سال گذشته در سطح کلان به صورت جدی مطرح و پیگیری می‌شود و با اجرای فاز سه این طرح دانشگاه‌های مراکز استان‌ها به این شبکه متصل می‌شوند.
 
بر این اساس، پس از اجرای فاز سوم توسعه شبکه علمی، به سرعت فازهای بعدی که شامل اتصال دانشگاه‌ها و مراکز علمی سایر شهرستان‌هاست، در دستور کار قرار می‌گیرد. با پایان فاز سوم توسعه شبکه علمی کشور شمار دانشگاه‌ها و مراکز علمی متصل به این شبکه، به ۲۰۰ دانشگاه می‌رسد
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.