رسانه‌های اجتماعی

March 24, 2021
12:42 چهارشنبه، 4ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122292

کم کاری فیس‌بوک برای مقابله با دروغ پراکنی انتخاباتی در آمریکا

 
 
نتایج بررسی‌های یک گروه مدافع حقوق مدنی در آمریکا نشان می‌دهد فیس‌بوک در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته این کشور با انتشار اطلاعات دروغ مقابله جدی نکرده است.
 
به نقل از انگجت، بر اساس گزارش گروه اواز که مبتنی بر تحلیل ۱۰۰ صفحه بسیار محبوب در فیس‌بوک است، پست‌ها و مطالب به اشتراک گذاشته شده توسط این صفحات از ماه مارس تا اکتبر بیش از ۱۰ میلیارد بار مشاهده شده‌اند.
 
بررسی یادشده حاکیست در این صفحات اطلاعات غلط فراوانی در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ وجود داشته و ۱۰۰ مطلب برتر و مهم‌تر این صفحات طی بازه زمانی سه ماهه ۱۶۲ میلیون بار مشاهده شده‌اند و فیس‌بوک برای حذف این مطالب یا تصحیح آنها هیچ اقدامی نکرده است.
 
اگر چه فیس‌بوک مدعی است با افزودن برچسب‌هایی تلاش کرده روند نشر اخبار دروغ را متوقف کند، اما واقعیت آن است که در عمل تلاش زیادی برای متوقف کردن روند بازتولید و به اشتراک گذاری این خبرها انجام نشده و محتواهای دروغین و گمراه کننده هر یک میلیون‌ها بار دیده شده‌اند و مجموع این محتواها میلیاردها بار مطالعه شده‌اند.
 
این گزارش در شرایطی منتشر شده که مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک قرار است به زودی در کنگره آمریکا حاضر شده و به سوالاتی در مورد نقش این شبکه اجتماعی در نشر گسترده اخبار و اطلاعات دروغین انتخاباتی پاسخ دهد. زاکربرگ همراه با جک دورسی مدیر عامل توئیتر و ساندار پیچای مدیرعامل گوگل در تاریخ ۲۵ مارس در کمیته بازرگانی و انرژی کنگره حضور می‌یابند.
 
سخنگوی فیس‌بوک در واکنش به انتشار گزارش یادشده روش انجام آن را غلط دانسته و محتوای آن را رد کرده است. از سوی دیگر فیس‌بوک فهرستی از تلاش‌های خود برای مسدود کردن صفحات حاوی مطالب دروغ انتخاباتی را منتشر کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.