براساس آمار سازمان تبلیغاتی اینترنت انگلستان (IAB) میزان استفاده بانوان از بازیهای رایانهای بیشتر از مردان است.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، تحقیقات نشان میدهد که بیش از نیمی از بانوان (۵۲ درصد) در شش ماه اخیر از بازیهای ویدیویی استفاده میکنند، این در حالی است که سه سال پیش این میزان ۴۹ در صد بوده است.
مخاطبان بازیهای رایانهای در انگلستان ۳۳٫۵ میلیون یعنی ۶۹ درصد از جمعیت این کشور هستند.
فقط کودکان بازی نمیکنند
آمارها همچنین نشان میدهد که افراد بالای ۴۴ سال با ۲۷ درصد از مخاطبان کل، سهم بیشتری دارند و در جایگاههای بعدی کودکان و نوجوانان قرار دارند. بیش از نیمی (۵۶ درصد) از مردم ۴۴-۵۴ سال، ۴۴ درصد مردم ۵۵-۶۴ سال و ۳۲ درصد مردم ۶۴-۷۴ سال یک بازی را در شش ماه اخیر انجام دادهاند.
بازیهای رایگان، تغییر ایجاد میکنند
رشد در آمار بانوان و افراد مسن به احتمال زیاد به خاطر بازیهای رایگان و بازیهای تلفن همراه است. ۶۱ درصد بازیهای شش ماه اخیر رایگان بودهاند. برنامههایی هم که به شکل بازی بودند با آمار کاربران، ۵۵ درصد از افراد محبوبیت بالایی دارند. در جایگاه بعد بازیهای آنلاین با ۴۸ درصد و بازیهایی که در قالب سی دی هستند با ۴۰ درصد قرار دارند.
بیش از یک چهارم مردمی که همه انواع بازیها را امتحان کردهاند، ۷۰ درصد از مردم ۸ -۱۲ سال بوده است.
تلفنهای هوشمند محبوبترین وسیله برای بازی کردن بودند که ۵۴ درصد استفاده کننده یعنی چیزی حدود یک چهارم افرادی که هر روز با تلفن خود بازی می کنند، در جایگاه اول قرار دارد.
در جایگاههای بعدی استفادهکنندگان از رایانه (۵۱ درصد)، کسنولهای بازی (۴۵ درصد) و تبلتها (۴۴ درصد) قرار دارند، البته افرادی هم هستند که همزمان از دو یا چند نوع از این وسایل برای بازی استفاده میکنند.
به گفته استیو چستر، کارگردان اطلاعات و صنعت برنامهها در سازمان تبلیغات اینترنتی، اینترنت و تلفنهای همراه زمینه بازیهای رایانهای را به کلی تغییر دادهاند.
او همچنین افزود: مردم میخواهند موانع رسیدن یک بازی به بازار را از بین ببرند وبه راحتترین شکل ممکن به بازیهای رایانهای دسترسی داشته باشند. در گذشته مردم بازیها را روی دیسکت برای کنسولهای خود خریداری میکردند اما درحال حاضر بازیهای مورد علاقهی خود را به صورت رایگان از اینترنت دانلود میکنند.
تریویا، بازی با کلمات و پازل از محبوبترین بازیها در میان بانوان مسن هستند. در کل، بیش از نیمی از مخاطبان (۵۶ درصد( بازیهای ذکر شده بانوان با حداقل سن ۴۵ سال و نیمی از بانوان ۲۵-۴۴ سال هستند.
بازیهای هیجانی، ماجراجویی و تیراندازی در رده بعدی بازیهای محبوب هستند. از میان طرفداران بازیهای ذکر شده که با ۱۸ درصد از کل مخاطبین بازیهای رایانهای در جایگاه دوم قرار دارند، ۴۵ در صد از آقایان ۱۶-۲۴ سال و ۲۶ درصد از آقایان ۲۴-۴۴ سال هستند.
طول مدت بازی کردن
میزان زمانی که افراد بالای ۱۶ سال در هفته به بازیهای رایانهای مشغول هستند، ۱۱ ساعت است که در افراد ۸-۱۵ سال ۲۰ ساعت است. ساعات ۶ تا ۸ بعدازظهر نیز محبوبترین ساعت برای بازیهای رایانهای بوده است.
متوسط ساعاتی که مردم انگلستان در هفته به بازیهای رایانهای مشغولند شش ساعت است یعنی بیش از ۱۱ درصد از کل ۵۲ ساعتی که در فضای مجازی مشغول هستند.
این آمار شبیه میزان استفاده از شبکههای مجازی و کمی کمتر از گوش دادن به موسیقی است.
اگر بخواهیم از نظر نوع وسیله بازی، زمان بازی را بسنجیم، بازیهای کنسولی ۳۰ درصد، بازیهای رایانهای ۲۴ درصد و تلفنهای هوشمند ۲۱ درصد و تبلتها ۱۸ درصد زمان را به خود اختصاص دادهاند.
از نظر شکل بازی هم، بازیهای آنلاین ۴۷ درصد، بازیهای در قالب برنامه ۲۳ درصد و بازیهای دیسکی ۲۲ درصد زمان را به خود اختصاص دادهاند.
تبلیغات درون بازی
حدود ۶۷ درصد از کاربران بازیهای رایانهای از تبلیغات موجود در این بازیها آگاهی دارند که ۶۰ درصد آنها در صورت رایگان بودن بازیها با این تبلیغات مشکلی ندارند و حدود یک چهارم هم میخواهند بازیها واقعیتر شوند.به طور کلی میزان مناسب تبلیغات در یک بازی می بایست ۱٫۷ در هر ۳۰ثانیه باشد.
چستر به این نتیجه میرسد کهاستفاده از تبلیغات در عرصه بازیهای رایانهای دلچسب است و حتی این تبلیغات میتوانند به واقعیتر شدن بازی کمک کنند اما میتوانند اثری بر عکس نیز داشته باشد که کاربر را از بازی کردن منصرف کند.