رسانه‌های اجتماعی

April 4, 2015
11:26 شنبه، 15ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68610

بیانیه لوزان از دریچه توییتر

ساعات پایانی نهمین روز گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در لوزان ساعات بی‌خبری بود. نهایت اخبار در آن ساعات اعلام آغاز و پایان نشست‌های داخلی، دو یا چند‌جانبه ایران و 1+5 بود. حدودا ساعت هشت شب بود که خبرنگاران عازم محل خواندن بیانیه مطبوعاتی که پیش‌تر خبرش آمده بود شدند. باز هم خبر خاصی در لوزان نبود. ساعت 21:13 در حالی که چند دقیقه پیش از آن خبر آمده بود وزرای خارجه ایران و 1+5 همچنان در حال گفت‌وگو هستند توییت (پیام کوتاه ۱۴۰ نویسه‌‌ای که در شبکه اجتماعی توییتر منتشر می‌شود) فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یخ بی‌خبری را شکاند. موگرینی در توییت نوید «خبر خوبی» را می‌داد. شش دقیقه بعد در حالی‌که پیش‌تر از اختلافات و پیشرفت کند خبر آمده بود٬ جواد ظریف وزیر خارجه ایران به انگلیسی توییت کرد: «راه‌‌حل‌ها را یافتیم. آماده آغاز فوری نگارش پیش‌نویس [توافق هسته‌ای] هستیم.» توییت ظریف در عرض چند دقیقه بیش از هزار بار و بعدا بیش از هفت هزار بار به صورت مستقیم بازتوییت شد و رسانه‌های خبری دنیا بر اساس توییت او مخابره اخبار جدید از گفت‌وگوهای هسته‌ای لوزان را آغاز کردند.
هفت‌دقیقه پس از توییت ظریف و یک‌ساعت پیش از آغاز خواندن بیانیه مطبوعاتی ایران و 1+5 توسط ظریف و موگرینی، توییتر حسن روحانی خبر دستیابی به «چارچوب کلیدی» موضوع هسته‌ای را به‌صورت بی‌واسطه به مردم جهان و خبرگزاری‌ها اعلام کرد. همچنین روحانی پس از این، خبر گفت‌وگوی تلفنی با ظریف و صالحی و تشکر از آنان را به فارسی و انگلیسی توییت کرد.
جان کری هم حدودا 20دقیقه پیش از آغاز مراسم خواندن بیانیه مطبوعاتی لوزان در توییتی نوشت: «روزی بزرگ: حالا اتحادیه اروپا، 1+5 و ایران چارچوبی برای حل موضوعات اساسی برنامه هسته‌ای را در اختیار دارند. به زودی برای کار بر روی توافق نهایی برمی‌گردیم.»توییت‌های ظریف٬ روحانی و کری سرآغازی بود برای داغ‌شدن جهانی برچسب (روشی برای دسته‌‌بندی و پیگیری یک موضوع خاص در توییتر که با علامت # مشخص می‌شود) IranTalks# که کاربران توییتر از آن برای اطلاع‌رسانی در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران استفاد می‌کردند و در نهایت این برچسب پس از خواندن بیانیه مطبوعاتی ایران و 1+5 در صدر برچسب‌های جهانی توییتر قرار گرفت. بر اساس نقشه‌ تحلیل برچسب‌های توییتر، کاربران با استفاده از برچسب IranTalks# با حجم بالایی در خاورمیانه، جنوب شرق آسیا، استرالیا، مرکز آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی به اطلاع‌رسانی در مورد بیانیه مطبوعاتی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در لوزان پرداختند و برچسب IranTalks# برای چند ساعت در صدر ۱۰ برچسب برتر جهانی توییتر قرار داشت. پس از قرائت بیانیه مطبوعاتی لوزان، قانونگذاران آمریکایی هم در توییتر به نتیجه این دور از مذاکرات واکنش نشان دادند. این واکنش‌ها به‌صورت کلی در سه دسته قرار می‌گرفتند: دسته اول اعتقاد داشتند این بیانیه و روند مذاکرات تا این مرحله، منافع آمریکا را تامین نمی‌کند، دسته دوم اعتقاد داشتند این بیانیه ادامه صحیح مسیر دیپلماسی یعنی راهی است که رییس‌جمهور آمریکا برای حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ۱۲ساله ایران دنبال می‌کند و دسته سوم توییت کرده بودند منتظر جزییات مذاکرات و بیانیه هستند تا آن را ارزیابی کنند.
 پس از خوانده‌شدن بیانیه مطبوعاتی مذاکرات هسته‌ای لوزان و در‌حالی‌که تیم هسته‌ای ایران و ظریف آماده بازگشت به کشور بودند، وزارت خارجه آمریکا فکت‌شیتی (متنی که رئوس یک متن بزرگ‌تر را ترسیم می‌کند) را در سایت خود منتشر کرد. فکت‌شیت در برخی قسمت‌ها در تناقض با بیانیه مطبوعاتی خوانده‌‌شده توسط ظریف و موگرینی بود. ظریف که تا صبح و تا زمان رسیدن به ایران رسانه‌ای برای تکذیب «فکت‌شیتی» که کامل به نظر نمی‌رسید، در اختیار نداشت، به کمک توییتر توضیحاتی را در مورد فکت‌شیت وزارت خارجه آمریکا به گوش جهان رساند و ساعت ۴۳دقیقه بامداد جمعه در توییتی نوشت: «راه‌‌حل‌ها برای همه خوب هستند، همان‌گونه که هستند. نیازی به تحریف زودهنگام با استفاده از فکت‌شیت نیست.» وزیر خارجه ایران در ادامه، تا ساعت دو بامداد و پیش از پرواز هواپیمای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به‌سوی تهران٬ با استفاده از توییتر در سه توییت، فکت‌شیت وزارت خارجه آمریکا را به چالش کشید و مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای را تشریح کرد. ظریف در توییتی دیگر نوشت: «بیانیه ایران و 1+5: آمریکا اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای را متوقف خواهد کرد. آیا این تدریجی است؟» ظریف در توییتی دیگر در تکمیل توییت پیشین خود نوشت: «بیانیه ایران و 1+5: اتحادیه اروپا اعمال همه تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای را پایان خواهد داد. نظرتان در مورد این چیست؟»
 پس از این ظریف در آخرین توییت خود نوشت: «متعهد به آغاز فوری‌نوشتن پیش‌نویس توافق جامع هستیم. همه‌چیز در یک توافق جدی بر‌اساس احترام متقابل انجام می‌شود.»
می‌توان گفت برخی از نقاط اوج گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در توییتر رخ داد و از طریق توییتر به گوش دنبال‌کنندگان گفت‌وگوهایی هسته‌ای رسید. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از طریق توییتر نوید خبر خوبی را در مورد مذاکرات هسته‌ای داد. وزیر خارجه ایران برآیند گفت‌وگوهای هسته‌ای لوزان را از طریق توییتر اعلام کرد: «راه‌‌حل‌ها را یافتیم.» جان کری، همتای آمریکایی ظریف روز نهم گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران را از طریق توییتر «روزی بزرگ» اعلام کرد. جواد ظریف از طریق توییتر اثر منفی فکت‌شیت وزارت خارجه آمریکا را که پایه حقوقی ندارد، اما از آن برداشت‌های رسانه‌ای مخرب می‌شد، خنثی کرد. در مذاکرات لوزان توییتر، هم خبررسان بود، هم خبرساز و گاهی هم خود خبر. باز هم توییتر یکی از پایه‌های خبری مذاکرات هسته‌ای بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.