اپراتورها

تلفن همراه

September 8, 2019
10:52 یکشنبه، 17ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103273

توافقنامه‌ سطح خدمات (SLA) به افزایش کیفیت سرویس‌های اپراتورها کمک می‌کند

 
پروژه «مطالعه، بررسی و تدوین ضوابط و چارچوب‌های توافقنامه‌های سطح خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات» از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با هدف شفاف سازی و افزایش کیفیت خدمات سرویس‏های ارتباطاتی ثابت و سیار تعریف شده است.
 فتانه ایازی در خصوص پروژه بررسی و تدوین چارچوب‌ توافقنامه‌های سطح خدمات اظهار کرد: در این پروژه ابتدا خدمات ارائه شده در قالب پروانه‌های ارتباطی ثابت و سیار، شناسایی شده و سپس با توجه به نتایج مطالعات تطبیقی، استانداردها، توصیه نامه ‏ها و نظرات خبرگان و در نظر گرفتن نحوه ارائه هر خدمت در کشور، نحوه و میزان ورود رگولاتوری در بحث توافق‏نامه‏ های سطح خدمات منعقد شده با کاربران نهایی و یا بین اپراتوری کشور استخراج می­ گردد. در انتها نیز پیش‏نویس مصوبات مربوطه جهت تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آماده خواهد شد.
 
ایازی با بیان اینکه متقاضی پروژه متبوعش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، خاطرنشان کرد: هدف ورود این سازمان، شفاف­سازی و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده از طریق ایجاد چارچوب‏ های لازم برای قراردادهای بین اپراتوری و در صورت لزوم، تعیین سطوح مختلف کیفیت برخی از خدمات همراه با شاخص ‏ها و حدود آستانه مربوطه است.
 
به گفته مجری پروژه «مطالعه، بررسی و تدوین ضوابط و چارچوب‌ توافقنامه‌های سطح خدمات»، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادرکننده پروانه خدمات ثابت و سیار برای اپراتورهای مختلف کشور است. برای نمونه، شرکت‏ های FCP، مخابرات ایران و Servcoها دارای پروانه ارتباطات ثابت هستند و اپراتورهای همراه که در اصطلاح به آنها MNO هم گفته می‌شود و شرکت‏های MVNO دارای پروانه‌های سیار هستند.
 
یک همکاری با هدف بررسی چگونگی تامین منافع و نیازهای مشتریان
 
وی تاکید کرد: در حقیقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با سفارش این پروژه به پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، قصد دارد که چگونگی تأمین منافع و نیازهای مشتریان حقوقی و حقیقی را در قراردادهای سطح خدمات فیمابین مشخص کرده و با تصویب ضوابط و چارچوب‌های موردنیاز، روند آن را بهبود بخشد.
 
ایازی گفت: این سازمان همچنین رتبه‌بندی اپراتورهای مختلف را نیز انجام می­دهد. به این ترتیب، اگر مشتریان یک سرویس، مطلع باشند که جزئیات عملکرد اپراتورها، در سایت سازمان قرار دارد، جهت انتخاب ارائه‏ دهنده سرویس مورد نظر خود می‏ توانند از این اطلاعات استفاده کنند و این موضوع نیز باعث رقابت بیشتر بین اپراتورهای کشور و تلاش آ‏نها برای ارتقاء کیفیت خدمات خواهد شد.
 
ایازی همچنین به کلیاتی از فرآیند اجرایی این پروژه اشاره و اظهار کرد: با توجه به تعدد خدمات ICT که در ذیل پروانه ‏های ثابت و سیار در کشور ارائه می‏ شوند، همزمان با بررسی رویکرد رگولاتورهای منتخب دنیا و همچنین اپراتورهای برتر بین ‏المللی در خصوص توافق‏نامه‏ های سطح خدمات، از نظرات اپراتورهای داخلی مرتبط با حوزه پروژه و همچنین خبرگان صنعت ICT کشور استفاده کرده ‏ایم تا به جمع‏ بندی نهایی در خصوص میزان و نحوه ورود رگولاتور ICT کشور به مباحث مربوط به توافق‏نامه ‏های سطح خدمات با مشترکین نهایی و یا بین اپراتوری برسیم.
 
تعیین شاخص های فنی و پشتیبانی جهت درج در توافق­نامه­ های سطح خدمات
 
به گفته ایازی، در مرحله بعد با بررسی استانداردهای مرتبط و تجربیات جهانی، تعیین شاخص ‏های فنی و پشتیبانی مناسب و در صورت لزوم، تعیین حدود آستانه آنها جهت درج در توافق­نامه­ های سطح خدمات انجام می‏ شود.
 
به گفته وی، یکی از بخش‏ های دیگر پروژه، مشخص کردن روش اندازه‌گیری شاخص‏ های منتخب و تعیین متولی این کار است؛ البته در توافق‏نامه‏ های سطح خدمات، مباحث تعرفه و جبران خسارت نیز مطرح می‏ شود که به گفته مجری پروژه، تعرفه‌گذاری و تعیین میزان جبران خسارت در حوزه این پروژه قرار ندارد.
 
ایازی در خصوص سایر موارد قابل بررسی در این پروژه گفت: یکی از فعالیت­ های مهم، شناخت قوانین و ضوابط موجود است تا ضوابط و چارچوب ­های جدید پیشنهادی، منجر به نقض موارد قبلی نشود؛ البته در مواردی نیز ممکن است پیشنهاد اصلاحی برای مصوبات قبلی ارائه گردد.
 
وی عنوان کرد: تدوین ضوابط، هم جنبه حقوقی دارد و هم باید با اپراتورها جلسات متعددی برگزار شود تا ضمن اخذ نظرات و دیدگاه ­های آنها، به ادبیات فنی مشترکی از تعریف هر سرویس و شاخص ‏ها و روش‏ های اندازه ‏گیری آنها برسیم.
 
این پژوهشگر گروه مدیریت یکپارچه شبکه یادآور شد که هم­اکنون فاز آخر پروژه مذکور در حال انجام بوده که با توجه به موافقت سازمان با الحاقیه زمانی، فعالیت­ های این پروژه تا اواخر دی­ ماه سال جاری از سوی پژوهشگاه به پایان خواهد رسید و سپس پیش‌نویس و یا پیش‏نویس‏های تدوین شده، به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارسال خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.