امنیت

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 14, 2019
11:06 دوشنبه، 22ام مهرماه 1398
کد خبر: 104808

تلویزیون های هوشمند اطلاعات کاربران را رصد می کنند

 
تحقیقاتی که با همکاری یک محقق ایرانی انجام شده، حاکی از آن است که تلویزیون های هوشمند اطلاعات کاربران خود را ردیابی می کنند.
 
 به نقل از ورج، تلویزیون های هوشمند را باید به فهرست لوازم خانگی اضافه کرد که کاربران را رصد می کنند. در همین راستا تحقیق آرویند نارایان استادیار علم رایانشی در پرینستون و هومن مهاجری مقدم محقق ایرانی همین دانشگاه نشان می دهد تلویزیون های متصل به اینترنت اطلاعات کابران را ردیابی می کنند.
 
تلویزیون های متصل به اینترنت به افراد اجازه می دهند برنامه شبکه های نتفلیکس و هولو را تماشا کنند.
 
نارایانان استادیار علوم رایانشی در پرینستون در این باره می گوید: اگر کاربران از دستگاههایی مانند Rokuو آمازون فایرتیوی استفاده می کنند، انبوهی از شرکت ها می توانند اطلاعات دقیقی از برنامه های تلویزیونی که فرد تماشا می کند را در اختیار داشته باشند.  این در حالی است که نظارت اندکی بر فعالیت های آنان وجود دارد و اطلاع رسانی در این باره مانند آنکه اطلاعات به کجا فروخته می شوند نیز کافی نیست.
 
البته فروش اطلاعات یکی از دلایلی است که به کاهش قیمت نوع تلویزیون ها منجر شده است. اکنون دستگاه Roku با قیمت کمتر از ۲۰۰ دلار عرضه می شود.  به طور فنی بیشتر افراد با فروش اطلاعات موافقت می کنند تا بتوانند از دستگاه استفاده کنند. اما بسیاری از آنها نمی دانند دقیقا چه اتفاقی می افتد.
 
درهمین راستا نارایان و مهاجری مقدم یک بات ابداع کردند که به طور خودکار هزاران کانال را روی دستگاه های Roku و آمازون فایرتی وی نصب می کرد. این بات با تماشای ویدئو و مرور کانال ها رفتار انسان را تقلید می کرد. در مرحله بعد بات به محض رصد یک آگهی تبلیغاتی، اطلاعات جمع آوری شده مربوط به آن را رصد می کرد.
 
 برخی از این اطلاعات مانند نوع دستگاه ، شهر و کشور  فقط مربوط به یک کاربر نیست. اما اطلاعات دیگر مانند شماره سریال دستگاه، شبکه وای فای و آی دی تبلیغاتی برای رصد و ردیابی تک تک کاربران کافی بود.
 
 مهاجری مقدم در این باره می گوید: این اطلاعات تصویری کامل از هویت کاربران در اختیار شرکت ها می گذارد. او اشاره می کند برخی کانال ها حتی آدرس ایمیل های رمزگذاری نشده و عنوان ویدئو را ثبت و برای شرکت ها ارسال می کنند.
 
 در کل این تحقیق نشان داد ۶۹ درصد کانال های Rokuو ۸۹ درصد کانال های آمازون فایر تی وی اطلاعات کاربران را جمع آوری می کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.