بازی

فناوری اطلاعات

October 25, 2019
12:42 جمعه، 3ام آبانماه 1398
کد خبر: 105173

گردش مالی صنعت بازی از پیش‌بینی‌ها گذر کرد

 
گردش مالی صنعت بازی در سال گذشته ۳۰ میلیارد دلار بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود.
مدیرعامل آواگیمز با اعلام این خبر در مراسم شب‌نشینی آواگیمز گفت: «صنعت بازی برای سال ۲۰۱۸ گردش مالی ۱۱۰ میلیارد دلاری را پیش‌بینی کرده بود اما این عدد به ۱۴۰ میلیارد دلار رسید که نیمی از این گردش مالی مختص بازی‌های موبایلی بود.»
 
حسین مزروعی برای درک بهتر مخاطبان از بزرگی این اعداد و ارقام آن‌ را با صنعت سینما مقایسه کرد؛ طبق گفته او صنعت سینما در سال ۲۰۱۸ یک سوم گردش مالی صنعت بازی گردش مالی داشته‌است.
 او اضافه کرد: «درآمد بازی‌ها در دنیا طی سال گذشته نزدیک به ۱۰ درصد رشد کرده اما طبق آمار کافه بازار این عدد برای بازار ایران نزدیک به ۶۰ درصد بوده است.»
مزروعی گفت: «به دلیل وجود مشکلات زیرساختی و فنی و همچنین نبود قانون کپی‌رایت و شرایط سخت رقابت با بازی‌های خارجی که اغلب با ۵ هزار تومان در دسترس هستند سرمایه‌گذاران کمتری میل به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند از همین رو اگر سرمایه‌گذاری کمی در این حوزه صورت گیرد، نیروی متخصصی هم در این حوزه تربیت نمی‌شود.» او ادامه داد: «نبود نیروی متخصص باعث می‌شود تا محصول باکیفیتی تولید نشود در نتیجه همه این‌ها گردش مالی‌ای صورت نمی‌گیرد.» مدیرعامل تیم آواگیمز اعلام کرد که پس از ۲ سال حضور فعال در زمینه شتاب‌دهی به بازی‌سازان اکنون وارد فاز جدیدی شده‌اند و از ابتدای امسال به‌عنوان سرمایه‌گذار و ناشر به فعالیت خود در زمینه بازی‌سازی ادامه می‌دهند.
 
 
رقابت معنا ندارد
مدیرعامل تیم سرمایه‌گذاری و انتشار آواگیمز پس از اعلام ورود به حوزه سرمایه‌گذاری گفت: «آواگیمز امروز بر حوزه انتشار تمرکز ویژه‌ای کرده است و به‌صورت خاص هم بازار ایران را زیرنظر گرفته است. ما در اینجا آمادگی کامل خود را اعلام می‌کنیم تا این مسیر را با هرکسی که خواست به ‌اشتراک بگذاریم. اگر کسی خواست شتاب‌دهنده‌ای بزند ما کاملا تجربیات و دانش خودمان را با آنها به اشتراک می‌گذاریم. این کار را برای خیرخواهی انجام نمی‌دهیم بلکه اعتقاد داریم این حوزه به‌جز همکاری و به‌اشتراک‌گذاری رشد نمی‌کند. راه صلاح همه ما این است فضای خالی موجود را سریع‌تر پر کنیم. »
 
مزروعی مدل جدیدی از قراردادهای سه‌جانبه را معرفی کرد که آواگیمز را در کنار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. او افزود:‌ «سرمایه‌گذارانی هستند که تخصصی در حوزه بازی ندارند یا قبلا تجربه ناموفقی داشتند و ممکن است دیگر میلی برای ورود به این حوزه نداشته باشند. ما قرارداد‌های سه‌جانبه را پیشنهاد می‌دهیم، در این مدل آواگیمز تشخیص می‌دهد که این گیم کیفیت لازم را دارد و به عنوان ناشر قرارداد می‌بندد و خیلی از کارها مانند پروسه ارزیابی، کنترل پروژه و نظارت را برعهده می‌گیرد. در نتیجه سرمایه‌گذار با خیال راحت‌تر و ریسک کمتر وارد سرمایه‌گذاری در این بازار می‌شود. تیم بازی‌ساز نیز از حمایت مالی سرمایه‌گذار و کمک‌های آواگیمز بهره‌مند خواهد شد.»
 
صنعت بازی را جدی بگیرید
مدیر توسعه کسب و کار کافه بازار نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان از حاضران خواست تا سرمایه‌گذاری در این حوزه را جدی بگیرند.
عباس اسپید مدیر توسعه کسب و کار کافه‌بازار گفت: «من از سرمایه‌گذاران می‌خواهم این حوزه را جدی بگیرند و با آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری تفننی برخورد نکنید.
 
او با مطرح کردن این سوال که چرا یک سرمایه‌گذار باید بیاید و در این صنعت سرمایه‌گذاری کند؟ گفت :«اولین دلیل سرمایه‌گذاری ارتباط مستقیم این صنعت با موبایل است؛ از آنجایی که کاربردهای موبایل در بازار ایران و جهان در حال رشد است پس این صنعت آینده روشنی خواهد داشت.»
 
او ادامه داد: «دومین دلیل جذابیت سرمایه‌گذاری در این صنعت کاهش هزینه تولید بازی در مقایسه با گذشته است. » او گفت: «شما در قدیم اگر می‌خواستید بازی بسازید باید سراغ یک تیم ۵۰ نفره می‌رفتید در صورتی که الان به راحتی می‌شود با یک تیم ۵ تا ۱۰ نفره در یک بازه زمانی ۶ ماه تا یک ساله یک بازی را به نتیجه رساند، این مساله ریسک سرمایه‌گذاری را به شدت پایین می‌آورد.»
 
او اضافه کرد: کل صنعت بازی در سال ۲۰۱۲ حدود ۷۰ میلیارد دلار بود، در طول این ۷ سال این عدد به ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده است یعنی تقریبا رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد.»
او ادامه داد: «قاعدتا به عنوان یک سرمایه‌گذار ممکن است احساس کنیم که خیلی رشد عجیب و غریبی نیست خیلی از صنایع دیگر هم ۲ برابر رشد کرده‌اند، اما نکته جالب توجه این است که سال ۲۰۱۲ فقط ۱۸ درصد از کل صنعت بازی با موبایل ارتباط داشت، اما در سال ۲۰۱۹ به ۵۴ درصد رسید. یعنی بازی‌های موبایلی ۷ برابر رشد بیشتری تجربه کرده‌اند.»
او اضافه کرد: با همین استدلال‌ها بود که کافه بازار تصمیم گرفت وارد صنعت بازی شود و روی آواگیمز سرمایه‌گذاری کردیم و چند ده میلیارد تومن آماده کردیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.