تلفن همراه

گوشی

November 22, 2019
12:43 جمعه، 1ام آذرماه 1398
کد خبر: 106041

واکنش اپل به گرانی تعمیر محصولاتش: هزینه تعمیرات بیشتر از درآمد بوده است

تلاش کمپانی ها برای جلوگیری از تعمیر شدن محصولاتشان توسط کاربران، خشم عمومی از جمله جنبش «حق تعمیر» (Right to Repair) را به دنبال داشته است. یکی از این شرکت ها اپل است که به عقیده کاربران تمام تلاشش را می کند تا تعمیر محصولاتش بسیار سخت شود. این مسئله در کنار آمار خرابی بالای محصولات کمپانی کوپرتینویی سبب شده تا کنگره آمریکا وارد قضیه شود.
 
کمپانی کوپرتینویی با جلوگیری از تعمیر شدن محصولاتش توسط صاحبان آنها، کاربران را وادار می کند تا شخصاً به اپل استور مراجعه کنند و با پرداخت هزینه های گزاف دستگاه خود را تعمیر شده تحویل بگیرند. کاربر اجازه استفاده از قطعات شرکت های شخص ثالث (از جمله نمایشگر) را هم ندارد و در صورت استفاده از آنها باید ریسک خراب تر شدن دستگاه را بپذیرد.
 
 
«Kyle Andeer»، نماینده حقوقی اپل در پاسخ به اتهام ها می گوید این شرکت نه تنها سودی از تعمیرات دستگاه ها نمی برد، بلکه این کار برایش زیان آور هم هست. او مدعی شده از سال 2009 تاکنون هزینه ارائه خدمات تعمیر فراتر از درآمد از این طریق بوده است. وی علت تعمیرپذیری پایین آی دیوایس ها را «اطمینان از تعمیر شدن امن و مطمئن» آنها توصیف کرده است.
 
مستندات اما با حرف های نماینده حقوقی اپل جور در نمی آیند؛ برای نمونه این شرکت برای مشکل کوچکی که تعمیرکار متفرقه 75 دلار بابت آن اجرت می گیرد، از مشتری بخت برگشته 1200 دلار دریافت کرده است. تعویض نمایشگر آیفون X (پس از اتمام گارانتی) 279 دلار تمام می شود، ولی شرکت شخص ثالث 170 دلار بابت این کار طلب می کند.
 
نماینده حقوقی اپل در ادامه اضافه می کند که تعمیرکاران آموزش ندیده حین تعمیر آیفون ها سبب بروز اتفاقی به نام «رویداد ایمنی» (Safety Event) می شوند. مثلاً شل بودن پیچ می تواند به باتری صدمه زده و با گرم شدن بیش از حد آن را به آتش بکشد. البته این ادعا نیز جای بحث دارد؛ چون کاربران در ابتدا به آتش گرفتن باتری توجه می کنند نه تعمیر شدن غیر اصولی آن.
 
«Andeer» اشاره می کند که همکاری اپل با بخش تعمیرات کمپانی Best Buy و سیستم جدیدی که صحت تعمیرکاران شخص ثالث را تایید می کند، می توانند مشکلات را کمی برطرف کنند. این دسته از تعمیرکاران به قطعات اصلی و دستورالعمل های تعمیر کمپانی کوپرتینویی دسترسی دارند و می توانند همانند تکنسین های مجاز این شرکت تعمیرات را انجام دهند.
 
صحبت های نماینده اپل به مذاق جنبش «حق تعمیر» خوش نیامده و آنها فکر می کنند این شرکت در زمینه تعمیرات چندان منصف نیست. «Nathan Proctor»، رئیس این جنبش معتقد است تمام صحبت های اپل در این رابطه برای توجیه کردن هستند و ادعای دشوار بودن تعویض باتری آیفون خنده دار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.