تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 7, 2020
11:25 سه شنبه، 17ام دیماه 1398
کد خبر: 107740

با CES2020/ انتظاراتی که از CES 2020 داریم

بزرگ‌ترین نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی جهان، یعنی CES از فردا (هفتم ژانویه) در لاس‌وگاس ایالات متحده آمریکا به مدت 4 روز برپا خواهد بود و مثل هر سال، انبوهی از محصولات، گجت‌ها و فناوری‌ها در این رویداد به نمایش درمی‌آید.
 
 
البته برخی از محصولات و فناوری‌های نمایش داده شده در این نمایشگاه، شاید هرگز به صورت تجاری عرضه نشود؛ ولی در مجموع، CES فرصت خوبی است که روند فناوری را درک کنیم و بدانیم تولیدکنندگان در ماه‌های آینده به کدام سو می‌روند.
 
در ادامه به روندها و فناوری‌های مطرحی می‌پردازیم که انتظار می‌رود در CES 2020 نگاه‌ها را به خود خیره کند.
 
5G در عمل
در طول دو سال گذشته، درباره فناوری نسل پنجم موبایل زیاد صحبت شده و همه منتظریم تا این فناوری، شیوه و سرعت اتصال دستگاه‌های ما را به اینترنت، متحول کند. اما در عین حال که همه تولیدکنندگان  با شعف از  این فناوری صحبت می‌کردند، تعداد دستگاه‌هایی که واقعا برای 5G آماده بودند و در سال 2019 به بازار وارد شدند، بسیار اندک بود. حالا که وارد سال 2020 هم شده‌ایم، به سختی می‌توان مناطقی را برشمرد که در آنها دسترسی به نسل پنجم ارتباطات همراه، ارایه شده باشد.
 
بنابراین نمایشگاه CES 2020 فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان فناوری است که به‌کارگیری 5G را در تولیدات‌شان به طور عملی به نمایش بگذارند. از برخی شرکت‌ها هم در این زمینه اخباری منتشر شده است؛ مثل لپ‌تاپ 5G دل از سری Latitude. در زمینه تراشه‌ها البته خبرها بیشتر است. مدیاتک نیز قصد دارد از چیپ‌ست 5G خود برای گوشی‌های موبایل در این نمایشگاه رونمایی کند و کوالکام نیز در جریان رویداد هواوی که در ماه دسامبر برگزار شد، اعلام کرد که در این زمینه برنامه‌هایی دارد.
 
موضوع دیگر در این زمینه، زیرساخت است و انتظار می‌رود که اپراتورهای آمریکایی در مورد توسعه شبکه 5G و استفاده از آن در تحول خدمات سلامت، شهرهای هوشمند و خودروهای خودران بیشتر صحبت کنند.
 
هوش مصنوعی در همه جا و همه وقت
عصر، عصر هوش مصنوعی و اینترنت چیزها (IoT) است؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که نمایشگاه CES نیز پر از راهکارها و محصولات مرتبط باشد.
 
واقعیت این است که هم اکنون نیز کاربردهای مهم و واقعی برای هوش مصنوعی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به خودروهای خودران، شهرهای هوشمند و با مصرف انرژی کم و پیشرفت‌ها در حوزه سلامت اشاره کرد. شرکت‌های بزرگ فناوری مانند سامسونگ و گوگل، با هدف تحول آفرینی در حوزه‌های مختلف، از ترجمه بی‌درنگ بگیر تا استفاده از ماشین‌لباسشویی و سایر لوازم خانگی، میلیاردها دلار در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌‌گذاری کرده‌اند. تحلیلگران معتقدند که این فناوری به طرز موثر و پنهان در زندگی روزانه ما وارد شده و حالا  می‌توانیم بگوییم که هوش مصنوعی در همه جا حضور دارد. از سوی دیگر، شرکت‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی تخصصی هم ندارند، از این فناوری برای بهبود فروش محصولات‌شان استفاده می‌کنند و حالا با قلاده‌های هوشمند سگ، لامپ هوشمند، توالت هوشمند، بسته‌های داروی هوشمند، ابزارهای هوشمند باغبانی و حتی مسواک و شانه موی هوشمند مواجهیم؛ یعنی که همه این ابزارها، عادات شما را «یاد می‌گیرند» و در طول زمان هوشمند‌تر می‌شوند و به این ترتیب، می‌توانند سبب راحتی بیشتر شما شوند.
 
درخشش MicroLED
هر سال شرکت‌های سازنده تلویزیون نوآوری‌ها و محصولات خیره‌کننده‌شان را برای CES کنار می‌گذارند و می‌توان گفت که CES بدون تلویزیون، CES نمی‌شود.
 
امسال نیز می‌توان پیش‌بینی کرد که شاهد مدل‌های تلویزیون و سایر نمایشگرها با کیفیت 8K، به ویژه از انواع تاشو و منعطف باشیم. مثلا ال‌جی از عرضه یک مدل OLED لوله شدنی خبر داده است.
 
اما امسال شاید جذاب‌ترین روند در این نمایشگاه MicroLED باشد. این فناوری به فناوری بالغ‌تر OLED شباهت دارد و در آن، هر پیکسل در تلویزیون، به جای اتکا به نور Backlight، منبع نوری خود را دارد. تفاوت این فناوری‌ها این است که MicroLED می‌تواند درخشش و دوام بیشتری داشته باشد. این فناوری را در تلویزیون‌های عظیم الجثه The Wall سامسونگ دیده‌ایم، اما آن مدل‌ها بیشتر نمونه‌های اولیه برای نمایش این فناوری بودند. اما امسال می‌توان پیش‌بینی کرد که شاهد محصولات واقعی با فناوری MicroLED در نمایشگاه باشیم.
 
گاز دیگری از سیب
شرکت اپل پس از 28 سال غیبت در CES، امسال حضوری رسمی در این نمایشگاه دارد و جین هورواث (Jane Horvath) مدیر ارشد حریم خصوصی اپل نیز فردا در پنلی حاضر خواهد شد که در آن به اتفاق ارین ایگان از فیس‌بوک،  سوزان شوک از Procter & Gamble و ربکا اسلاتر از کمیسیون فدرال تجارت درباره حریم خصوصی صحبت خواهند کرد.
 
از سوی دیگر، اپل به طور جدی به بازارهایی مانند خانه‌های هوشمند وارد شده و در این زمینه می‌توانیم شاهد رقابت با آمازون و گوگل باشیم. همچنین شرکای تجاری اپل در این نمایشگاه محصولات خانگی خود با دستیار هوشمند سیری را به نمایش خواهند گذاشت.
 
حوزه دیگری که شاهد حضور قدرتمند اپل خواهیم بود، earbudهای بی‌سیم است. این شرکت فروش فوق‌العاده‌ای در محصول AirPod داشته و CES امسال هم محصول‌های متنوعی در بازار را میزبانی خواهد کرد. امسال شاهد محصولاتی متنوع در این زمینه برای مسافران خواهیم بود که به منظور رقابت با محصولات کنونی اپل و سونی به نمایش درخواهند آمد. این بازار با کاهش قیمت هم مواجه است و قیمت ایرباد به زیر 50 دلار رسیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.