تلفن همراه

May 31, 2020
15:54 یکشنبه، 11ام خردادماه 1399
کد خبر: 112448

چرا ۱۰ میلیون ایرانی کارت هوشمند ملی دریافت نکرده‌اند؟ چیپست خارجی هست، بادی داخلی فعلا نیست!

کارت هوشمند ملی به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک است و قرار است بسیاری از خدمات با آن ارائه شود، اما بسیاری از متقاضیان با گذشت نزدیک به دو سال از تکمیل مراحل ثبت‌نام، موفق به دریافت این کارت نشده‌اند.
 
در عمل روند دریافت کارت هوشمند ملی طولانی شده  و متقاضیان را با این سؤال مواجه کرده که چرا چندین بار مسئولان سازمان ثبت احوال در رسانه‌ها از مردم می‌خواستند که هرچه زودتر برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کنند در حالی که این انتظارها برای دریافت کارت هوشمند ملی طولانی شده است و در زمان مقرر پاسخوگی متقاضیان نیستند.
 
توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و همچنین کاهش مراجعه مستقیم مردم به ادارات دولتی و سهولت و سرعت انجام کار در فضای مجازی از ویژگی‌های کارت هوشمند ملی است.
 
این کارت کارکردهای مختلفی دارد و صدور و در دسترس بودن آن می‌تواند به روند دولت الکترونیک کمکی شایان کند؛ اما به نظر می‌رسد با تدابیر اندیشیده شده در خصوص صدور این کارت و همچنین روند ثبت نام و انتظارهای طولانی دردسرهایی را برای متقاضیان این کارت فراهم کرده است.
 
کارتی که خود باید تسریع کننده امور باشد، اکنون خود در پیچ وخم های صدور گیر کرده و موجب شده انتظارها برای دریافت طولانی شود.
 
چاپخانه دولتی به تعهداتش عمل کند
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور  روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: چنانچه چاپخانه دولتی که مسئول تولید بدنه کارت هوشمند ملی است به تعهداتش در زمینه تولید بدنه این کارت عمل کند، سازمان ثبت احوال طی ۶ ماه می‌تواند برای همه افرادی که در نوبت گرفتن کارت هستند، کارت را صادر و تحویل دهد.
 
سیف الله ابوترابی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در نوبت صدور کارت هوشمند ملی هستند و برخی از این افراد حتی نزدیک به دو سال است که مراحل پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی را انجام داده اند اما همچنان منتظر دریافت کارت هستند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر تراشه کارت هوشمند ملی از خارج از کشور تامین می شود، اما بدنه کارت تولید داخل است که در تعهد چاپخانه دولتی است، چنانچه این چاپخانه به تعهداتش عمل کند و بدنه کارت را به سازمان ثبت احوال تحویل دهد، با توجه به اینکه این سازمان ظرفیت صدور ماهانه دو نیم میلیون کارت در ماه را دارد، میتواند برای افرادی که شرایط دریافت کارت هوشمند ملی را دارند یا در انتظار دریافت این کارت هستند، کارت صادر کند.
 
 سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: تا ششم خرداد ماه جاری  ۴۶ میلیون و۴۱۹ هزارو ۲۰۷ قطعه کارت هوشمند ملی برای ایرانیان واجد شرایط (افراد بالای ۱۵ سال تمام) صادر شده است.
 
 ابوترابی افزود: همچنین تاکنون ۵۷ میلیون و ۱۱ هزار و ۸۴۳ نفر از واجدین شرایط دریافت کارت هوشمند ملی مراحل تکمیل ثبت نام کارت هوشمند ملی را انجام داده اند.
 
وی  در مورد علت تاخیر و طولانی شدن زمان صدور کارت هوشمند ملی نیز گفت: از اسفند سال ۹۶ با مشکل تامین بدنه کارت مواجه شده‌ایم و از آغاز سال ۹۷ با شرکت‌های متولی که چاپخانه دولتی متولی تامین و تولید آن است، وارد مذاکره شدیم و تلاش‌ها آغاز و قرار شد که بدنه کارت ایرانی مشابه خارجی باشد و آزمایشات طولانی انجام شد.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد: در تولید بدنه کارت هوشمند داخلی رعایت کامل کیفیت و همچنین بررسی مسائل فنی و امنیتی کارت تولید انجام شده است واین کارت مشابه نمونه خارجی است و تمام نکات ایمنی و فنی در تولید آن رعایت شده است.
 
وی اظهار داشت: در حال حاضر هیچگونه تغییری به دلیل تغییرات قیمت هادر هزینه کارت هوشمند ملی نداریم و مراجعه کنندگان برای دریافت این کارت باید همان مبلغ گذشته را که از سوی سازمان ثبت احوال اعلام شده بود، پرداخت کنند.
 
صدور کارت هوشمند ملی به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک که موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و مردم خواهد شد، از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و بر اساس هدف گذاری ها قرار بود این کارت تا پایان سال ۱۳۹۷ برای تمام واجدان شرایط صادر شود و همچنین کارت هوشمند ملی مهمترین کارت هویتی افراد است و افراد باید برای دریافت این کارت، به مراکز اعلام شده، مراجعه کنند زیرا اثر انگشت آن‌ها به منظور احراز هویت اخذ می‌شود در این کارت‌ امضای الکترونیکی نیز درنظر گرفته شده است که باید توسط افراد ثبت شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.