اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

July 18, 2020
14:55 شنبه، 28ام تیرماه 1399
کد خبر: 114184

دستور رگولاتوری به مخابرات و «دفتر شما» برای ایجاد زیرساخت دریافت اطلاعات هویتی مشتریان

 خطوط تلفن دفتر کار مجازی «دفتر شما» که حدود ۲۰ روز پیش توسط مخابرات و به دستور رگولاتوری برای پنجمین بار قطع شده بود، متصل شد. آنطور که علی دشتی مدیرعامل «دفتر شما»، استارت‌آپ ارائه‌دهنده خدمات دفتر کار مجازی می‌گوید، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای اتصال مجدد خطوط این سرویس دو درخواست را از مخابرات و دفتر شما مطرح و برای اجرای آن هم ضرب العجل تعیین کرده است. براین اساس این دو شرکت با همکاری هم باید امکان دسترسی رگولاتوری به اطلاعات هویتی مشترکان و دریافت آنی گزارش تماس‌ها را فراهم کنند. به گفته دشتی درصورتی که این درخواست رگولاتوری تا پایان تیر ماه به اجرا گذاشته نشود، امکان قطع مجدد سرویس دفتر شما وجود دارد.
 
 اوایل تیرماه سال جاری دفتر کار مجازی «دفتر شما» اعلام کرد که خطوط تلفن‌شان توسط مخابرات تهران و به دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قطع شده است. در آن‌زمان علی دشتی، مدیرعامل «دفتر شما» در گفت‌وگو با پیوست اظهار کرد که این استارت‌آپ برای ادامه فعالیت بدون مشکل همه درخواست‌های مطرح شده از سوی رگولاتوری و شرکت مخابرات را انجام داده‌ و به نظر می‌رسد دلیل قطعی مجدد سرویس به خاطر یک عدم هماهنگی بین رگولاتوری و مخابرات باشد.
حال پس از گذشت چند هفته دشتی با بیان اینکه خطوط تلفن وصل شدند؛ اما رگولاتوری درخواست‌هایی دارد و برای انجام درخواست‌هایش ضرب‌الاجلی هم تعیین کرده است، به پیوست گفت: «رگولاتوری می‌خواهد اطلاعات هویتی مشترکان و اطلاعات آنی‌گزارش تماس‌‌ها را دریافت کند. این اطلاعات را ما تهیه کردیم؛ اما برای دریافت این اطلاعات مخابرات باید زیرساخت‌هایی را تهیه کند تا دسترسی رگولاتوری به این اطلاعات ایجاد شود. رگولاتوری همچین برای انجام خواسته‌های خود ضرب الاجلی هم تعیین کرده است.»
 
او ادامه داد: «سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که تا پایان این ماه اگر خواسته‌هایش را انجام ندهیم امکان دارد دوباره خطوط تلفن را قطع کنند به همین خاطر ما حتی روزهای جمعه هم با مخابرات در تعامل هستیم تا تمام خواسته‌های رگولاتوری را انجام دهیم. به عنوان مثال برای ایجاد این بستر، کابل‌ها و زیرساخت‌ها باید از حالت سنتی به دیجیتال تغییر پیدا می‌کرد و در جمعه‌ای که گذشت این کار انجام شد و امیدواریم کارهای دیگر هم سریع‌تر پیش رود تا دوباره خطوط تلفن قطع نشود.»
 
بیانیه سازمان نصر در حمایت از دفتر شما
حالا بعد از چند هفته از قطع دسترسی به سرویس‌های دفتر شما، امروز (۲۸ تیر)  کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در حمایت از«دفتر شما» و کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه دفترکار مجازی بیانیه‌ای صادر و در ۶ بند موضوعاتی را مطرح کرد. براساس این بیانیه شرکت «عزم داده پردازان» با نام تجاری «دفتر شما» حدود ۷ سال در زمینه عرضه خدمات ارتباطی به کسب‌و‌کارها در سراسر کشور شامل سرویس تلفن گویای ابری، منشی مجازی سابقه فعالیت دارد، سرشماره‌های مورد نظر از شرکت مخابرات ایران و تعدادی از شرکت‌های دارنده پروانه تلفن ثابت (FCP) اخذ و به شرکت‌های طرف قرارداد اختصاص داده شده و این شما‌ره‌ها در طی این هفت سال برای شرکت‌ها حقوق مکتسبه ایجاد کرده یعنی هرگونه اقدام برای تغییر آنها موجب بروز ضرر و زیان عدیده می‌شود.
 
طبق بررسی‌های کمیسیون تجارت الکترونیکی شرکت مخابرات ایران دلیل قطعی این خطوط را اعمال فشار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است و تحقیقات این کمیسیون نشان می‌دهد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دو مطالبه اصلی دارد؛ اول دریافت اطلاعات هویتی مشترکان و دوم دریافت اطلاعات آنی گزارش تماس‌ها که این اطلاعات باید توسط استارتاپ «دفترشما» و از طریق مخابرات تامین شود.
 
آنطور که کمیسیون تجارت الکترونیکی مطرح کرده است، تمامی اقدامات لازم برای ایجاد زیرساخت لازم و اجابت خواسته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سوی شرکت مخابرات ایران قابل انجام است و نیازی نیست تا استارت‌آپ «دفترشما» برای تامین دسترسی‌های لازم و ایجاد زیرساخت اقدامی انجام دهد. در این بیانیه همچنین کمیسیون تجارت الکترونیکی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مدیرعامل شرکت مخابرات درخواست می‌کند تا به این موضوع رسیدگی کنند و اقدامات لازم جهت رفع موانع را انجام دهند.
 
خطوط تلفن دفتر کار مجازی «دفتر شما» هم پیشتر به دلایل گوناگون مانند تدوین قوانین جدید درحوزه فعالیت‌های دفاتر کار مجازی در بهمن‌ماه ۹۶، کامل نبودن مدارک شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دفتر کار مجازی در تیرماه ۹۷ و شکایت از یک خط تلفن و عدم اطلاع‌رسانی به «دفتر شما» در اردیبهشت ۹۸ قطع شدند. البته دی ماه ۹۷ بدون اعلام هیچ اخطاری هم تمامی خطوط این کسب‌وکارها به طور ناگهانی قطع شد و هیچ مقام مسئولی در آن‌زمان در مورد این قطعی پاسخ شفافی اعلام نکردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.