اپراتورها

تلفن همراه

October 7, 2020
14:19 چهارشنبه، 16ام مهرماه 1399
کد خبر: 116935

چالش‌های مخابرات ایران در سال کرونایی

شرکت مخابرات ایران نیز در روزهایی که همه‌چیز تحت تأثیر شیوع کرونا قرارگرفته، مانند همتایان جهانی خود، با وضعیت جدیدی روبرو شده است. هرچند مخابرات پیش‌ازاین نیز با مشکلاتی دست‌به‌گریبان بود که برخی از آن‌ها تنها به شرایط این روزهای کشور برمی‌گردد.
 
به گزارش فصلنامه ارتباطات ، با توجه به دورکاری بخش بزرگی از کارمندان شرکت‌ و پیمانکارانش در سراسر کشور و همچنین افزایش درخواست‌ها برای استفاده از اینترنت خانگی، مخابرات با چالش‌هایی روبرو است که می‌توان آن‌ها را به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد:
 
خدمات پس از فروش و پشتیبانی: شرکت مخابرات به‌صورت روزانه بیش از ۲۰۰ هزار تماس پشتیبانی و درخواست خدمات دارد که از خطوط ارتباطی مانند شماره تلفن‌های ۲۰۱۰ (مشتریان تجاری)، ۲۰۲۰ (مشتریان خانگی) و ۲۰۱۱۷ (تلفن ثابت) ثبت می‌شوند. این درخواست‌ها با توجه به شرایط خاص ماه‌های اخیر، بیشتر شده و رسیدگی به آن‌ها پیچیده‌تر از قبل است. این در حالی ست که شرکت مخابرات ایران به دلیل شرایط قرنطینه در ایام کرونا، ارائه خدمات غیرحضوری را نیز، افزایش داده است.
 
در حال حاضر فروش اینترنت که بیشترین متقاضی را دارد به‌صورت غیرحضوری از طریق پرتال و سامانه ۲۰۲۰ انجام می‌شود. همچنین در همه مراکز مخابراتی تهران، خدمات پشتیبانی تلفنی در حال فعال شدن است که مردم مجبور به حضور نباشند.
 
درخواست‌های جدید و توسعه: شرکت مخابرات ایران به‌عنوان مهم‌ترین بازیگر تلفن و اینترنت ثابت در کشور، به‌صورت روزانه درخواست‌های جدیدی برای برقراری ارتباط دریافت می‌کند. اکنون شرکت مخابرات ایران، ۲۹ میلیون مشترک تلفن ثابت در کشور و بیش از ۴ میلیون مشترک اینترنت ثابت دارد.
 
این در حالی است که به‌واسطه دورکاری و در خانه ماندن بخش وسیعی از مردم، درخواست‌ها برای اشتراک جدید اینترنت ثابت، بیشتر از حالت معمول شده است. در همین حال شرکت‌های FCP نیز در زمینه توسعه بازار خود فعال هستند که بخشی از این توسعه روی شبکه شرکت مخابرات انجام می‌شود و باید به آن‌ها نیز پاسخ داد.
 
دورکاری: شرکت مخابرات ایران پس از چندین دهه فعالیت در کشور، برای اولین بار است که با شرایط دورکاری کارمندان روبرو می‌شود. همگام‌سازی فرآیندها با وضعیت جدید برای شرکتی که ده‌ها هزار کارکنان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم دارد، کار چندان ساده‌ای نیست. نگهداری شبکه، برقراری امنیت مشترکان، توسعه، انجام امور مالی و… همگی در شرایطی فعلی، متفاوت از سال‌های قبل انجام می‌شوند. این در حالی ست که هنوز دستورالعمل مدونی برای دورکاری در شرکت مخابرات ایران تدوین‌نشده است و جای یک طرح پژوهشی و مطالعاتی در زمینه دورکاری علمی و دستورالعمل جامع در شرکت خالی ست.
 
کار ویژه: علاوه بر این موارد، شرکت مخابرات ایران این روزها درگیر توسعه و به‌روزرسانی شبکه خود برای ارائه VDSL است. طرحی که اجرای آن بر عهده شرکت مخابرات گذاشته‌شده و به تصویب هیئت‌مدیره نیز رسیده است.
 
مشکلات مالی و لجستیکی: به‌روزرسانی شبکه شرکت مخابرات ایران در شرایطی انجام می‌شود که کشور درگیر مشکلات مالی است تأمین هزینه‌های توسعه، برای شرکت‌های مختلف، امری دشوار است. در همین حال تحریم‌هایی که مجدداً بر کشور تحمیل‌شده‌اند، تأمین آن دسته از تجهیزاتی که نیاز به واردات دارند، با دشواری انجام می‌شود.
 
همچنین مخابرات موظف به پرداخت مطالبات معوقه بازنشستگان است که در سال‌های گذشته مشکلاتی را برای این شرکت به وجود آورده است. در همین حال، افزایش تعرفه‌های خدمات مخابراتی با مخالفت نهادهای ناظر روبرو می‌شود و این موضوع، مشکلات مالی را بیشتر می‌کند.
 
شرکت مخابرات ایران به‌منظور تأمین بخشی از هزینه‌های توسعه‌ای و پرداخت مطالبات بازنشستگان، راهکار افزایش حق اشتراک را برگزیده است و امید دارد با استفاده از این منبع بتواند بخشی از انتظارات مشترکان، بازنشستگان و دولت را پاسخ دهد.
 
کرونا؛ فرصت یا تهدید؟
 
در دنیا همیشه زمان‌هایی بوده که بشر از شرایط تهدیدآمیز بحران‌ها به‌عنوان فرصت استفاده کرده است و با خلاقیت توانسته از رویدادهای ناخوشایند زندگی، بهینه و مناسب استفاده کند.
 
شرکت مخابرات ایران نیز که در تمامی دوره‌ها، در معرض بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی و همچنین رویدادهای ناخوشایند و از پیش تعیین نشده قرار داشته، این بار نیز در بحران کرونا، می‌توانست با استفاده از این رویداد به‌نوبه خود جایگاه ویژه‌ای در کسب درآمد و تقویت و توسعه برند سازمانی داشته باشد که متأسفانه تعریف همه‌جانبه‌ای از این موضوع به چشم نمی‌خورد. دراین‌باره، جا دارد که با داشتن برنامه¬ای مدون و عملیاتی از فرصت¬های به وجود آمده در ارائه خدمات و کسب درآمد، استفاده حداکثری داشته باشیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.