اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

November 9, 2020
12:06 دوشنبه، 19ام آبانماه 1399
کد خبر: 117895

بیشترین و کمترین سهم هر استان از فناوری های ارتباطات باندپهن مشخص شد

ICTna.ir – سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گزارشی از وضعیت ضریب نفوذ فناوری های مختلف دسترسی به اینترنت در تمامی استان های کشور، میزان دسترسی به هر فناوری در هر استان طی شش ماه نخست سال 99 را اعلام کرد.
 
Smart Iran.JPG
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، براساس ضریب کلی نفوذ پهن باند در استان های مختلف، استان تهران با ضریب نفوذ 126.8 درصدی در صدر قرار دارد و پس از آن استان البرز با ضریب نفوذ 125.35 درصد و استان سمنان با ضریب نفوذ 113.16 درصد قرار دارد. این درحالیست که پایین ترین رتبه ضریب نفوذ اینترنت در کشور با رقم 63.7 درصد به سیستان و بلوچستان تعلق دارد.
 
فناوری 4G تلفن همراه بیشترین نفوذ را بین مشترکان اینترنت کشور دارد بطوریکه ضریب نفوذ آن در استان البرز با بیشترین رقم 83.4 درصد، در تهران 82.84 درصد و در قم 72.43 درصد است و سیستان و بلوچستان با رقم 43.78 درصد کمترین ضریب نفوذ 4G را دارا است.
 
پس از آن فناوری 3G تلفن همراه بیشترین ضریب نفوذ را با رقم 28.49 درصد در استان البرز، با رقم 28.16 درصد در گیلان و 28.07 درصد در سمنان دارد و در آخر سیستان و بلوچستان با رقم 17.11 درصد قرار دارد.
 
TD-LTE نیز بیشترین نفوذ خود را در تهران با رقم 3.40 درصدی در اختیار دارد و پس از آن خوزستان با ضریب 3.13 درصدی و البرز با ضریب 2.52 درصدی قرار دارد. ضمن اینکه استان چهارمحال و بختیاری با ضریب 0.32 در انتهای جدول این فناوری قرار دارد.
 
از میان فناوری های ارتباطی باندپهن ثابت، ADSL بیشترین سهم را دارد که رتبه اول ضریب نفوذ آن با رقم 14.38 درصد متعلق به استان سمنان، پس از آن استان اصفهان با ضریب 13.44 درصد و تهران با ضریب 13.06 درصد قرار دارد. در این میان کمترین سهم دسترسی به DASL با رقم ضریب نفوذ 1.56 درصدی متعلق به استان سیستان و بلوچستان است.
 
با شروع قراردادهای همکاری و به اشتراک گذاری امکانات برای توسعه ارتباطات VDSL که از قم هم شروع شد، این استان با رقم 0.61 درصدی بیشتری ضریب نفوذ را در کشور دارد و پس از آن تهران با ضریب 0.28 درصد و مازندران با ضریب 0.22 درصد و قرار دارند و در همین حال ایلام با صفر درصد، کم برخوردارترین استان کشور از این فناوری است. 
 
FTTX کمترین سهم را در فناوری های دسترسی به باندپهن در کشور دارد و حتی مجوزهای صادر شده و تشکیل یک اپراتور مجزا برای توسعه این فناوری هم نتوانست راهگشا باشد. بر همین اساس بیشترین سهم از این فناوری متعلق به استان سمنان با ضریب نفوذ 0.51 درصد است و پس از آن تهران با ضریب 0.33 درصد، خراسان جنوبی با ضریب 0.24 درصد و در آخر جدول ایلام با ضریب نفوذ 0.01 درصد قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.