تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 18, 2020
15:06 چهارشنبه، 28ام آبانماه 1399
کد خبر: 118220

۴۱ درصد شکایت‌ها از کسب و کارهای فضای مجازی به دلیل عدم ارائه کالا است

 
بیش از ۲۵ درصد از شکایت‌های بررسی شده در اتحادیه کسب و کارهای مجازی در ۳ ماهه تابستان مربوط به کسب و کارهایی بوده است که عضو اتحادیه نبوه‌ و ۱۷ درصد از شکایت‌ها را سازمان توسعه تجارت الکترونیکی برای بررسی به اتحادیه ارجاع داده است. در این میان بیش از ۴۱ درصد از  شکایت‌های مطرح شده از کسب و کارهای مجازی مربوط به «عدم ارائه کالا یا خدمت مورد نظر» بوده است.
 
براساس گزارش فصلی اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی با عنوان «شکایات ثبت و بررسی شده دربازه زمانی تیر الی مهر ۹۹» اعلام کرده است که طی ۳ ماه تابستان اتحادیه در مجموع ۲ هزار و ۹۹۴ شکایت را مورد بررسی قرار داده است که از این تعداد ۸۵ درصد شکایت‌ها بررسی و مختومه اعلام شده‌اند.
 
طبق گزارش اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این دوره زمانی ۵۲۱ فقره از شکایات بررسی شده از سمت سازمان تجارت الکترونیکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و اتاق اصناف ایران بوده است. تعداد ۷۷۷ فقره از شکایت‌های ثبت شده در پنل اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، از سوی کسب‌وکارهایی بوده است که عضو اتحادیه نیستند. هزار و ۶۹۶ فقره از شکایت‌ها هم متعلق به اعضای اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی است.
 
 
بیشترین شکایات به کسب‌وکارهای عضو اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی اختصاص دارد
اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در بخش دیگری از گزارش خود به سرفصل‌های شکایت‌های بررسی شده پرداخته است. طبق این گزارش، از بین موضوعات «تخلفات و جرایم فصل هشتم قانون نظام صنفی»، «تخلفات و جرائم ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی ماده ۸۷ قانون نظام صنفی»، «تخلفات و جرائم ماده ۱۳ آیین‌نامه اجرایی ماده ۸۷ قانون نظام صنفی» و «سایر»، موضوع «تخلفات و جرایم فصل هشتم قانون نظام صنفی» با ۳۵/۸۷ درصد بیشترین سهم از شکایت‌های ثبت شده را دارد. فصل هشتم قانون نظام صنفی به تخلفاتی چون گران‌فروشی، کم‌فروشی و تقلب و غیره و جریمه‌های این تخلفات پرداخته است.
 
 
تخلفات و جریمه‌های فصل هشتم قانون نظام صنفی با ۳۵/۸۷ درصد بیشترین شکایت را به خود اختصاص داده است
براساس گزارش اتحادیه، موضوعاتی چون عدم ارائه کالا یا خدمت مورد نظر با ۴۱/۶۳ درصد و عدم انطباق کیفیت کالای تحویلی با تصویر با ۳۹/۵۲ درصد بیشترین شکایت ثبت شده در اتحادیه کسب وکارهای مجازی را به خود اختصاص دادند. نقض حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده با ۱/۲۶ درصد و عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع با ۱/۸۹ درصد از جمله موضوعاتی هستند که کمترین شکایت‌ها را به خود اختصاص دادند.
 
 
آنطور که اتحادیه گزارش می‌کند، در این بازه زمانی واحد شکایات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ۸۵ درصد از شکایات وارده را بررسی و وضعیت انها را مختومه اعلام کرده است. ۵/۶ درصد از شکایت‌‌‌ها هم باطل شدند و ۶/۴ درصد هم دردست اقدام است.
 
 
واحد شکایات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ۸۵ درصد از پرونده‌ها را بررسی و مختومه اعلام کرده است
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.