گزارشها نشان میدهند که وضعیت موجودی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 مانند گذشته، همچنان با مشکل مواجه است.
به گزارش بلومبرگ به نقل از چند منبع نزدیک به زنجیرهٔ تأمین قطعات الکترونیکی، شرکتهای سازندهٔ کنسولهای خانگی یعنی سونی و مایکروسافت درحالحاضر با غولهای فناوری برای کسب قطعات مورد نیاز در رقابت شدیدی به سر میبرند؛ رقابتی که به نظر میرسد بازنده آن، سازندگان کنسول خانگی هستند.
براساس گزارش بلومبرگ، «صنعت تولید سختافزار گیم خود را برای کمبود شدید قطعات در سال ۲۰۲۱ آماده میکند. این کمبود آنقدر شدید است که امکان دارد حتی تأمین تقاضا برای تعطیلات کریسمس سال جاری میلادی (آذر – دی ۱۴۰۰) رادچار مشکل کند.»
تولیدکنندگان کنسول تقریبا یک سال است که با کمبود قطعات دستوپنجه نرم میکنند. در واقع از یک سال پیش به خاطر همهگیری کرونا و قرنطینهی اجباری و سراسری در بسیاری از کشورهای دنیا، بسیاری از تأمینکنندگان قطعات ضروری الکترونیکی مجبور شدهاند تولید خود را کاهش بدهند و این موضوع باعث اختلال در روند تأمین این نوع قطعات شده است. از طرفی در سال ۲۰۲۰ تقاضا برای قطعات مذکور در صنعت ویدئو گیم افزایش چشگمیری پیدا کرده که دلیل آن واضح است؛ معرفی نسل نهم کنسولهای بازی.
درحالحاضر کنسولهای جدید مایکروسافت و سونی که چند ماهی بیشتر از عرضهٔ آنها نمیگذرد و همچنین کارتهای گرافیک سری RTX انویدیا با مشکل تأمین قطعات درگیر هستند؛ چرا که تمام موجودی قطعات مورد نیاز آنها در عرض چند دقیقه بهطور کامل خریداری میشود.
مدیران سونی چند روز پیش اعلام کردند که کمبود قطعات نیمههادی در جهان میتواند در تأمین تقاضای پلی استیشن 5 در سال مالی آیندهٔ آنها تأثیر بگذارد. AMD که تأمینکنندهٔ پردازندههای اصلی و گرافیکی کنسولهای جدید مایکروسافت و سونی است، اخیر پیشبینی کرده مشکل تأمین قطعات در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. همچنین Nvidia گفته است که حجم تولید کارتهای گرافیک RTX حداقل تا ماه آوریل (فروردین – اردیبهشت) «اندک» خواهد بود.
براساس گزارش بلومبرگ، مشکل تأمین قطعات برای کنسول بازی ریشه در چند عامل دارد. یکی از این عوامل این است که شرکتهای مستقر در کشورهای آسیایی که بیشتر قطعات نیمههادی پیشرفته در دنیا را تأمین میکنند، در تقلا هستند تا به نیاز روزافزون بازار قطعات الکترونیک دنیا پاسخ بدهند.
در گزارش بلومبرگ اشاره میشود که TSMC و سامسونگ چند سالی است تنها تأمینکنندهٔ قطعات نیمههادی هستند و مشکل اینجا است که آنها برای تأمین قطعات مشتریهایی که هر روز به تعدادشان اضافه میشود، باید ظرفیت تولید خود را بهطور قابل توجهی افزایش بدهند و برای این کار چند سال برنامهریزی و صرف میلیاردها دلار سرمایه نیاز است.
در این گزارش ادعا میشود که انبار کردن افسارگسیختهٔ برخی شرکتهای بزرگ فناوری به مشکل کمبود قطعات در بازار دامن زده است. برای مثال در این گزارش به هواوی و اپل اشاره میشود که به دلیل تحریمهای آمریکا برای شرکتهای چینی و احتمالاً پیشبینی اختلال در زنجیرهٔ تأمین در آینده، دست به احتکار قطعات الکترونیکی زدهاند.
مدیران ارشد TSMC در گزارش مالی اخیر خود تأیید کردهاند که مشتریهای آنها مدتی است بیش از حد معمول، قطعات خریداریشده از آنها را انبار میکنند تا بتوانند خود را دربرابر هر نوع شرایطی در آینده بیمه کنند. TSMC انتظار دارد این موضوع تا مدتی ادامه داشته باشد.
از طرفی با بیشتر ماندن مردم در خانه در دوران شیوع کرونا، فروش دستگاههای الکترونیکی افزایش پیدا کرده و واضح است که این موضوع شرکتهای فناوری و متعاقباً تأمینکنندگان قطعات را تحت فشار بیشتری قرار میدهد.
هیروکی توتوکی، مدیر ارشد مالی سونی، اخیرا در جریان جلسهٔ عملکرد مالی سهماهه گفت است بتوانند در سال مالی ۲۰۲۱ (آوریل ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲) تولید پلی استیشن 5 را از تولید ۱۴٫۸ میلیون دستگاه پلی استیشن 4 در دورهٔ مشابه بیشتر کند. او اما هشدار داد که کمبود قطعات ممکن است مانع از تحقق این هدف شود.
توتوکی در این خصوص توضیح میدهد: «ما معتقدیم که تقاضا برای پلی استیشن 5 در سال مالی بعدی بسیار زیاد خواهد بود. اگر بخواهم با برنامهٔ قبلیمان مقایسه کنم، باید بگویم که ما تلاش میکنیم تولید پلی استیشن 5 را در سال دوم عرضه به بیش از ۱۴٫۸ میلیون دستگاه پلی استیشن 4 تولیدشده در مدتزمان مشابه برسانیم. امان تقاضا برای پلی استیشن 5 بسیار زیاد شده است و به همین دلیل سعی داریم حجم خرید قطعات را افزایش بدهیم و این افزایش در خرید نهفقط برای تولید PS5، بلکه برای تولید دستگاههای دیگر سونی نیز در نظر گرفته شده است.»