طبق مطالعات، پلتفرم های هوشمند قادرند تا سال ۲۰۲۵، تولید ناخالص داخلی جهانی را تا ۲.۷ تریلیون دلار افزایش دهند و ۷۲ میلیون شغل تمام وقت جدید ایجاد نمایند.
امروزه اقتصاد دیجیتال یکی از مهمترین مفاهیمی است که با توسعه زیرساخت های دیجیتال در کشورهای مختلف، افزایش قابل توجه حجم داده ها درعصر اطلاعات و تاثیرپذیری حوزه های مختلف کسب و کار از این تغییرات، توجه بسیاری از دولت ها و سیاستگذاران و فعالان اقتصادی را به خود جلب کرده است.
اقتصاد دیجیتال را می توان انجام فعالیت های اقتصادی و اجتماعی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف کرد که در این اقتصاد نوین، شبکه سازی دیجیتالی و توسعه زیرساخت های ارتباطی، بستری جهانی فراهم می آورد که در آن افراد و سازمان ها با تجهیز به راهبردها به تعامل با یکدیگر، برقراری ارتباط، انجام فعالیت های اقتصادی، همکاری و جستجوی اطلاعات می پردازند. فناوری های دیجیتال شامل شبکه های ارتباطی، رایانه ها، نرم افزارها و سایر فناوری های اطلاعاتی استوار است.
در این میان پلتفرم های هوشمند آنلاین به عنوان یکی از ابزارهای اقتصاد دیجیتال، تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد خواهند داشت. بر اساس برخی مطالعات، این پلتفرم ها می توانند تا سال 2025، تولید ناخالص داخلی جهانی را تا 2.7 تریلیون دلار افزایش دهند و 72 میلیون شغل تمام وقت جدید ایجاد نموده و نتایج کار را برای 540 میلیون نفر بهبود بخشد.
پلتفرم های هوشمند دیجیتالی می توانند راه حل هایی برای چالش هایی مانند عدم هماهنگی مهارت، اشتغال غیررسمی، بیکاری جوانان و عدم استفاده از مهارت نیروی کار ارائه دهند. این پلتفرم ها همچنین این امکان را دارند فرصت هایی را برای طراحان وب، برنامه نویسان، بهینه سازان موتورهای جستجوگر، طراحان، مترجمان، بازاریابان، حسابداران و هزاران نفر از متخصصین دیگر برای فروش خدمات خود به مشتریان در خارج از کشور ارائه دهند.
رقابت سنگین آمریکا و چین در بازار پلتفرم های هوشمند
طبق بررسی ها ارزش بازار 15 پلتفرم اول دنیا بیش از 3000 میلیارد دلار است که تمرکز و سلطه شرکت های آمریکایی و چینی در این حوزه بسیار قابل توجه بوده و بررسی رفتار آنها می تواند حاوی نکات سیاستی مهمی باشد. رفتار این شرکت ها در سال های اخیر نشان داده است که شرکت های چینی در حال نزدیک شدن به غول های آمریکایی اقتصاد دیجیتال هستند.
طبق آمار ارزش بازار پلتفرم های بزرگ به ترتیب زیر است:
اپل (آمریکا) 743 میلیارد دلار
گوگل(آمریکا) 574 میلیارد دلار
آمازون(آمریکا) 431 میلیارد دلار
فیس بوک(آمریکا) 431 میلیارد دلار
علی بابا (چین) 276 میلیارد دلار
تنسنت (چین) 270 میلیارد دلار
نتفلیکس(آمریکا) 62 میلیارد دلار
بایدو(چین) 60 میلیارد دلار
یاهو(آمریکا) 45 میلیارد دلار
تدوین راهبردهای توسعه اقتصاد دیجیتال توسط کشورها
امروزه بسیاری از کشورها در حال تدوین راهبردهای توسعه اقتصاد دیجیتال بوده و یا آن را تدوین کرده اند. طی 5 سال گذشته، میزان بهره گیری شرکت های چندملیتی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید بین المللی به طور چشمگیری افزایش یافته است.
در این باره تعداد شرکت های فناوری محور در رتبه بندی 100 شرکت چندملیتی برتر آنکتاد، بین سال های 2010 و 2015 بیش از دو برابر شده است و دارایی این شرکت ها تا 65 درصد افزایش یافته و درآمدهای عملیاتی و تعداد کارکنان آنها بر خلاف روند معمول دیگر 100 شرکت برتر چندملیتی حدود 30 درصد رشد داشته است. همچنین اهمیت شرکت های چندملیتی دیجیتال، شامل پلتفرم ها، تجارت الکترونیک و شرکت های محتوای دیجیتال به سرعت در حال افزایش است. در واقع شرکت های چندملیتی فناوری اطلاعات محور فعال ترین بازیگران در میان بزرگترین شرکت های چندملیتی جهان هستند.
شرکت های چندملیتی حدود 70 درصد از فروش خود را در خارج از مرزهای خود انجام می دهند و تنها حدود 30 درصد از دارایی آنها در داخل کشور خودشان است. تاثیر این دسته از شرکت ها بر کشورهای میزبان به طور مستقیم در سرمایه گذاری فیزیکی و ایجاد شغل قابل مشاهده نیست، اما سرمایه گذاری آنها می تواند اثرات غیرمستقیم مهم و بهره وری را به دنبال داشته و به توسعه دیجیتال کمک کند.