قابلیت خرید اشتراک فیدیبو با نام «فیدیپلاس» از اسفند ماه سال پیش، بهصورت آزمایشی برای کاربران اندرویدی فیدیبو فعال شد. همچنین با گذشت یک ماه از عرضه این قابلیت جدید، مدیرعامل فیدیبو از انتشار نسخه iOS و نسخه کتابخوان فیدیبوک در روزهای آینده خبر میدهد.
آخرین روزهای بهمن ۹۹، ندا برادران، مدیرعامل فیدیبو در گفتوگوی زنده اینستاگرامی با سردبیر ماهنامه پیوست، از اضافه شدن قابلیت جدیدی به نام فیدیپلاس خبر داد که از طریق آن کاربران با خرید اشتراک میتوانند در مدت زمان مشخصی به چندین عنوان کتاب یا فایل صوتی دسترسی داشته باشند. براساس اعلام ندا برادران، مدیرعامل فیدیبو به پیوست این قابلیت که از اواخر اسفند ماه به فیدیبو اضافه شده، در فاز آزمایشی قرار دارد و هنوز بهصورت رسمی به کاربران معرفی نشده است.
فیدیپلاس امکان جدیدی برای کاربران است که با اشتراک فایلهای کتاب در آن میتوانند در بازه زمانی مشخص به تعداد زیادی محتوا در فیدیبو دسترسی داشته باشند. برادران دراین مورد به پیوست گفت: « فیدیپلاس در فاز اول و آزمایشی خود از اسفند گذشته روی دستگاههای اندرویدی قرار گرفت و به زودی در روزهای آینده کاربران سیستم عامل iOS هم میتوانند از این قابلیت استفاده کنند.» به گفته او اضافه شدن قابلیت فیدیپلاس روی دستگاههای کتابخوان فیدیبوک نیز در حال پیگیری است و کاربران این دستگاه هم به این قابلیت دسترسی خواهند داشت.
مدیرعامل فیدیبو در پاسخ به این سوال که تا کنون چه تعداد اشتراک فیدیپلاس خریداری شده و استقبال کاربران از این طرح به چه صورت بوده گفت: «در حال حاضر فیدیپلاس یک ماه است که به نسخه اندروید اضافه شده و در این مدت که به صورت نسبتا چراغ خاموش پیش رفته، تعداد قابل قبولی کاربر از این سرویس در حال استفاده هستند؛ فعلا نمیتوانیم آماری از تعداد دقیق اشتراکها منتشر کنیم.» او ادامه داد: «با وجود اینکه فیدیپلاس نسخه آزمایشی است و هنوز روی این محصول فعالیت بازاریابی نداشتهایم، بازخورد خوبی از کاربران گرفتیم و در سیر صعودی هستیم.»
در حال حاضر تنها ۲ اشتراک یک ماهه و سه ماهه در فیدیبو وجود دارد که اشتراک یک ماهه آن ۲۵ هزار تومان و اشتراک سه ماهه آن ۷۵ هزار تومان قیمت دارد. مدیرعامل فیدیبو در مورد تنوع اشتراکها و اینکه آیا در آینده اشتراکی نامحدود به فیدیپلاس اضافه میشود یا نه گفت: «در طرح فیدیپلاس کاربران به کتابهایی که در بالای جلد آنها نشان فیدیپلاس وجود دارد دسترسی خواهند داشت که شامل همه کتابهای فیدیبو نخواهد بود و ما این موضوع را محدودیتی برای کاربر نمیدانیم» او ادامه داد: «اضافه شدن اشتراکهای ۶ ماه و یکساله در برنامه کوتاه مدت ما قرار ندارد، ولی این امکان برای تیم بازاریابی ما وجود دارد که به صلاح دید خود و فرصتهای بازار، پلنهای اشتراکی بیشتری تعریف کند.»
آنطور که مدیرعامل فیدیبو توضیح میدهد، اضافه کردن بسته اشتراک نامحدود فیدیپلاس که در آن کاربر امکان دسترسی به همه کتابهای فیدیبو را داشته باشد از نظر فنی شدنی است؛ اما لازم است این موضوع با استراتژیهای فروش در فیدیبو منطبق باشد. به باور او مطمئنا چنین اشتراکی برای کاربران جذاب خواهد بود، ولی لازم است ابعاد مختلف آن دیده و سنجیده شود تا رضایت ناشران نیز تامین شود.
نکته مهم در مورد اشتراک فیدیپلاس این است که کاربران با خرید اشتراک، هربار تنها به تعداد محدودی از نسخههای متنی و صوتی موجود در فیدیبو دسترسی پیدا میکنند. نکتهای که در توضیحات فیدیپلاس بهصورت ضمنی به آن اشاره شده؛ اما در صفحه خرید اشتراک فیدیپلاس هیچ توضیحی در مورد این محدودیت دیده نمیشود.
مدیرعامل فیدیبو در پاسخ به این سوال که چرا چنین موضوعی در صفحه خرید اشتراک عنوان نشده به پیوست گفت: «نسخه آزمایشی اشتراک فیدیبو (فیدیپلاس) به تازگی در دسترس عموم قرار گرفته و مدام در حال بهبود تجربه کاربری و اصلاح ایرادات سیستم هستیم. از این رو معیار اصلی فرآیندی است که در داخل اپلیکیشن میبینید و صفحه راهنما که شامل تعدادی اسکرین شات است و صفحه خرید با کمی تاخیر به زودی بروزرسانی میشود.» او ادامه داد: «در تلاشیم تمامی اطلاعاتی که کاربر قبل و بعد از خرید نیاز دارد را در اختیارش بگذاریم.»
برادران در مورد گسترده فعالیت فیدیپلاس نیز توضیح داد: «فیدیپلاس یک کتابخانه بزرگ اشتراکی برای کاربران است که همیشه در حال افزایش محتواها برای جلب رضایت کاربران است و در حاضر بیش از ۲۵ هزار عنوان را شامل میشود. قطعا کتابهای بیشتری به فیدیپلاس اضافه خواهد شد و با ناشران بیشتری همکاری خواهیم کرد.»