اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 22, 2021
10:20 پنجشنبه، 2ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123219

الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند قدرت تصمیم گیری را از کاربران بگیرند

 
آزمایش‌های جدید محققان اسپانیایی نشان می‌دهد که الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند بر روند تصمیم گیری افراد در حوزه‌های مختلف از جمله خرید محصولات و خدمات، همسریابی و حتی شرکت در انتخابات و رای دادن به نامزد انتخاباتی مشخصی تاثیرگذار باشند.
 
سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی علی رغم مزایای بسیار زیادی که دارند، گاهی نیز می‌توانند ترس و وحشتی پنهان ایجاد کرده و حتی قدرت فکر کردن و تصمیم گیری را از کاربران بگیرند. محققان بر این باور هستند که در کنار توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی، مردم نیز باید آموزش‌های لازم را ببینند تا تحت تاثیر عواقب الگوریتم‌های مبتنی بر این سیستم‌ها قرار نگیرند.
 
تیم مطالعاتی در اسپانیا با بررسی برخی الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌گویند برخی از این الگوریتم‌ها می‌توانند روی روند تصمیم گیری افراد به صورت نامحسوس تاثیرگذار باشند و قدرت تشخیص را از فرد بگیرند. نتایج این تحقیق در نشریه  PLOS ONE منتشر شده است.
 
بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری از گوگل تا فیسبوک، هر روز در حال بررسی داده‌های کاربران هستند و تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه انجام می‌دهند. با بررسی داده‌ها، اطلاعات جالبی در مورد رفتار کاربران به دست می‌آید که معمولا این نتایج در دسترس عموم مردم قرار نمی‌گیرد. اما آنچه محققان در بررسی‌های خود به آن دست یافته‌اند نشان می‌دهد که الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌تواند روی افکار عمومی تاثیرگذار باشد و روند تصمیم گیری را به سمت و سویی که می‌‌خواهد هدایت کند.
 
برای مثال هنگامی که کاربر تصمیم می‌گیرد سرویس یا خدماتی را خریداری کند، الگوریتم‌های هوش مصنوعی وی را در معرض تصاویری قرار می‌دهند که به سمت و سویی که می‌خواهند افکار کاربر را هدایت کنند. این فرآیند به قدری دقیق و نامحسوس انجام  می‌شود که کاربر اصلا متوجه آن نخواهد شد و به جای آنکه به صورت صریح و شفاف به کاربران بگویند چه محصولاتی را خریداری کنند، به کدام نامزد انتخاباتی رای بدهند و کدام مسیر را بروند، به صورت کاملا غیر صریح افکار وی را به سمتی که می‌خواهند هدایت می‌کنند. محققان بر این باور هستند که با آموزش کاربران می‌توان تا حدی مانع بروز چنین مشکلاتی شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.