اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

June 9, 2021
11:41 چهارشنبه، 19ام خردادماه 1400
کد خبر: 125131

اینستاگرام بالاخره نحوه عملکرد الگوریتم نمایش محتوای خود را توضیح داد

 
پس از گذشت پنج سال از تغییر رویه اینستاگرام در نمایش پست‌ها از حالت زمانی به شکل الگوریتمی، حالا این شبکه اجتماعی بالاخره پستی در وبلاگ خود منتشر کرده و شیوه کار الگوریتم خود را توضیح داده است. ظاهرا هیچ الگوریتمی به تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد که شما چه چیزی را روی بخش‌های مختلف این اپ می‌بینید. در عوض، هر بخش از برنامه برای خودش مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها دارد که درباره نمایش محتوا تصمیم‌گیری می‌کنند.
 
به گفته آقای «آدام موسری»، رئیس اینستاگرام همه الگوریتم‌ها به‌طور کلی عملکرد مشابهی دارند ولی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به نحوه استفاده کاربر واکنش نشان دهند. برای مثال، در بخش فید و استوری‌ها هدف نمایش تصاویر و ویدیوهای دوستان، خانواده و نزدیکان شماست. اینستاگرام با در اختیار داشتن اطلاعات مربوط به خود پست، کسی که آن را منتشر کرده و علایق کاربر سیگنال‌هایی را پیدا می‌کند. سیگنال‌های مدنظر اینستاگرام با توجه به ترتیب اهمیتشان از قرار زیر است:
 
اطلاعات مربوط به پست: این سیگنال میزان محبوبیت پست‌ها (مثلا با تعداد لایک‌ها) و اطلاعاتی درباره خود محتوا (مثل زمان انتشار، طول ویدیو و موقعیت مکانی) را مورد بررسی قرار می‌دهد.
اطلاعات مربوط به ناشر پست: این سیگنال به اینستاگرام کمک می‌کند تا تشخیص دهد که ناشر پست چقدر برای شما اهمیت دارد. در این‌جا به چیزهایی مثل دفعات تعامل کاربران با آن فرد در هفته‌های گذشته هم توجه می‌شود.
فعالیت شما: این سیگنال به اینستاگرام نشان می‌دهد که شما به چه چیزهایی علاقه دارید و چند پست را لایک کرده‌اید.
تاریخچه تعامل شما با افراد: این سیگنال مشخص می‌کند که چقدر مایل به مشاهده پست‌های یک فرد خاص هستید. یکی از عوامل موثر در این سیگنال همان بحث کامنت گذاشتن روی پست‌های یکدیگر است.
 
البته موسری می‌گوید تلاش اینستاگرام این است که شما چند پست از یک نفر را پشت سر هم نبینید. او درباره نشر مجدد پست‌های بخش فید در بخش استوری‌ها می‌گوید:
 
«تاکنون برای این استوری‌ها ارزش کمتری قائل بودیم، چون دائما می‌شنیدیم که مردم مایل به دیدن استوری‌های جدید هستند. ولی در مواقع مهم – مثل زمان برگزاری جام جهانی یا ناآرامی‌های خیابانی – شاهد سیلی از پست‌های بازنشریافته هستیم و در این شرایط مردم انتظار دارند استوری‌هایشان به افراد بیشتری نشان داده شود. به همین خاطر ما رویه قبلی خود را متوقف کردیم.»
 
موسری درباره الگوریتم‌های رده‌بندی پست‌ها در صفحه Explore می‌گوید هدف اینستاگرام پیش‌بینی احتمال تعامل شما با تصاویر و ویدیوهاست. البته این قضیه در مورد بخش Reels کمی فرق می‌کند و اینستاگرام پست‌هایی را در اولویت قرار می‌دهد که به نظر شما بامزه و سرگرم‌کننده هستند.
 
اینستاگرام در نهایت می‌گوید اگر می‌خواهید کنترل بیشتری روی الگوریتم‌ها داشته باشید بهتر است سه نکته را مدنظر قرار دهید:
 
دوستان صمیمی خود را در بخش Close Friends مشخص کنید.
افرادی را که دوست ندارید Mute کنید.
از گزینه Not Interested برای مشخص کردن محتواهایی که مایل به دیدن آن‌ها نیستید، استفاده کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.