اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

July 12, 2021
16:35 دوشنبه، 21ام تیرماه 1400
کد خبر: 126308

شکایت اروپایی‌ها علیه واتس‌اپ

 
واتس‌اپ با یک سلسله شکایتهای سازمان مصرف کننده اروپایی و سایرین بر سر آپدیت سیاست حریم خصوصی روبرو شد که باعث برانگیخته شدن اعتراض جهانی و کوچ بعضی از کاربران به اپلیکیشنهای رقیب تلگرام و سیگنال شده است.
 
 گفته می شود این تغییرات مربوط به پیامهایی است که کاربران به شرکتها ارسال می کنند و شامل مکالمات شخصی آنها نمی شود. سیاست حریم خصوصی جدید واتس‌اپ از ۱۵ ماه مه به اجرا درآمد و اجازه می دهد این اپلیکیشن اطلاعات کاربران را با فیس بوک و اینستاگرام به اشتراک بگذارد. این تغییرات قرار بود ابتدا در فوریه اجرایی شود اما در پی انتقاد گسترده کاربران واتس‌اپ از تغییرات جدید و این ادعا که واتس‌اپ قرار است اطلاعات شخصی کاربران را با فیس بوک – شرکت مادر خود – به اشتراک بگذارد، این سرویس پیام رسان تصمیم گرفت به‌روزرسانی سیاست حریم خصوصی را به مدت سه ماه تا اواسط ماه مه به تاخیر بیاندازد.
 
سازمان مصرف کننده اروپایی (BEUC) و هشت عضو آن از این تغییرات انتقاد کرده و شکایتی را به کمیسیون اروپایی و شبکه اروپایی مقامات مصرف کننده تنظیم و اعلام کرده اند واتس‌اپ به شکل غیرمنصفانه کاربران را برای پذیرش سیاستهای جدید تحت فشار قرار داده است.
 
این گروه‌ها در بیانیه مشترکی اعلام کردند: محتوای نوتیفیکیشنها، ماهیت آنها، زمان بندی ارسال و تکرارشان برای کاربران، مصرف کنندگان را تحت فشار قرار داده و آزادی حق انتخاب آنها را تضعیف کرده است. به این ترتیب اقدام واتس‌اپ نقض دستورالعمل اتحادیه اروپا در خصوص شیوه های تجاری غیرمنصفانه بوده است.
 
شاکیان اعلام کردند واتس‌اپ موفق نشده است به زبان شفاف و قابل فهم، ماهیت این تغییرات را توضیح دهد. این ابهام نقض قانون مصرف کننده اتحادیه اروپاست که شرکتها را وادار می کند از شرایط قراردادی و ارتباطات تجاری واضح و روشن استفاده کنند.
 
بر اساس گزارش رویترز، این گروه‌ها از شبکه اروپایی مقامات مصرف کننده و مقامات حفاظت از داده اتحادیه اروپا خواستند برای پرداختن به این نگرانیهای حریم خصوصی و حقوق مصرف کننده با یکدیگر همکاری کنند.
 
سرویس پیام رسان واتس‌اپ ابتدا اعلام کرده بود کاربرانی که با سیاست حریم خصوصی جدید موافقت نکنند، دیگر نمی توانند تماس یا نوتیفیکیشن دریافت کنند و دسترسی به قابلیتهای این پیام رسان برای آنها محدود می شود. اما ماه گذشته تغییر جهت داد و اعلام کرد هیچ قابلیتی برای کاربرانی که سیاست جدید این شرکت را نپذیرفته اند، محدود نمی شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.