اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

July 18, 2021
14:48 یکشنبه، 27ام تیرماه 1400
کد خبر: 126554

مجلس به دنبال ساز و کاری جدید برای تبلیغات در پلتفرم‌های خارجی غیرمجاز است

 
آخرین پیش‌نویس طرح مجلس برای فضای مجازی نشان می‌دهد محدودیت قبلی برای تبلیغات در پلتفرم‌های خارجی تقریبا حذف شده و نمایندگان به دنبال ضابطه‌مند کردن این موضوع لااقل برای شرکت‌ها و نهادهای و افراد غیر دولتی و حاکمیتی هستند.
 
پیش‌نویسی از طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» به رسانه‌ها راه پیدا کرده است که یکی از مواد قدیمی این طرح یعنی «هرگونه تبلیغ، ترویج و اشاعه خدمات پایه کاربردی خارجی از طریق صداوسیما، مطبوعات، نشریات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی و تبلیغات محیطی ممنوع می‌باشد» تغییر یافته است.
 
طبق پیش‌نویس جدید، ممنوعیت تبلیغ خدمات پایه کاربردی خارجی فاقد مجوز محدود به رسانه‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی و و یا سایر رسانه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و همچنین صدا و سیما شده است. همچنین در طرح اصلاح شده تاکید شده ترویج و اشاعه خدمات پایه کاربردی خارجی دارای مجوز، منوط به تائید کمیسیون است. کمیسیونی که متشکل از نمایندگان ۱۷ نهاد بوده و در پیش نویس اصلاح شده اخیر نمایندگانی از نهادهایی چون معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان نصر نیز به آن اضافه شدند و یک وظیفه جدید نیز برایش تعریف شده است: تهیه و تصویب ضوابط تبلیغات در خدمات پایه کاربردی خارجی فاقد مجوز.
 
همچنین در تبصره پیش‌نویس جدید، هرگونه دعوت یا اجبار اتباع ایرانی یا ساکنان ایران به کاربری خدمات پایه کاربردی خارجی فاقد مجوز توسط وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس، شرکت‌ها و موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی ممنوع شده است.
 
بررسی طرح جدید مجلس نشان می‌دهد محدودیت تبلیغات و ترویج خدمات پایه کاربردی خارجی یا همان پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی غیر بومی، برای عموم مردم و برندهای تجاری و خود تولیدکنندگان محتوا برداشته شده است. پیش‌تر برخی از کارشناسان و فعالین حوزه دیجیتال مارکتینگ معتقد بودند ممنوعیت تبلیغ در این بسترها می‌تواند در حوزه کاری آنها تاثیر منفی زیادی بگذارد و خود تولیدکنندگان محتوا که این روزها با رشد کارشان باعث شدند که سهم زبان فارسی در اینترنت به ۳.۴ درصد برسد نیز از طرح پیشین صدمه می‌دیدند. اگرچه باید گفت هنوز مشخص نیست کمیسیون یاد شده، قرار است چه ساز و کاری را برای این موضوع تعیین کند و نحوه تبلیغات در این بسترها چگونه است اما همانطور که گفته شد این موضوع با توجه به این که تولید محتوای کاربران ایرانی در پلتفرم‌های خارجی روز به روز افزایش یافته و عده‌ای از این مسیر کسب درآمد می‌کنند، حائز اهمیت است.
 
شنیده‌ها حاکی از این است که نسخه نهایی این طرح قرار است هفته جاری در مجلس بررسی شود. پیش‌تر نیز به این مساله از طرح مجلس اشاره شد که استفاده از فیلترشکن یا حضور در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، جرم نیست و تنها تولید، توزیع و فروش فیلترشکن جرم تلقی شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.