عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: در طرح صیانت از فضای مجازی، هدف حمایت از پلتفرمها، مجموعهها و اپلیکیشنهای داخلی است که میتوانند در داخل کشور ظرفیت ایجاد کنند، هدف دیگر کاهش آسیبهای فضای مجازی است.
حجتالله فیروزی در مورد تاثیر طرح صیانت از فضای مجازی بر اقتصاد و کسبوکارها اظهار کرد: علت انتقادات و بعضی از ابهامات در مورد طرح این است که به خوبی به مردم معرفی نشده و اشکال هم از مجلس و نمایندگان ارائه دهنده طرح است. طرح به گونهای که بسیاری از جریانات سیاسی از آن صحبت میکنند به دنبال محدودسازی فضای مجازی و اینترنت نیست. طبق آنچه ما در طرح دیدیم هیچ یک از این فضاها بسته نخواهد شد.
وی افزود: در هیچ بخشی از این طرح برنامهای مبنی بر بسته شدن اپلیکیشنها، پلتفرمها و… وجود ندارد. برای مثال در این طرح هیچ بندی مبنی بر بسته شدن اینستاگرام که بسیاری از کسبوکارها در آن جریان دارند، وجود ندارد.
فیروزی با اشاره به اهداف این طرح گفت: در طرح صیانت از فضای مجازی، هدف حمایت از پلتفرمها، مجموعهها و اپلیکیشنهای داخلی است که میتوانند در داخل کشور ظرفیت ایجاد کنند، هدف دیگر کاهش آسیبهای فضای مجازی است. متاسفانه وقتی از آسیبها صحبت میشود همه اذهان به طرف مسائل اخلاقی و اجتماعی میرود. این موارد وجود دارد و باید اصلاح شود اما طرح در این مورد اهداف مهمی در حوزه اقتصادی هم دارد برای مثال کلاهبرداری یا لو رفتن اطلاعات حساب افراد از این دست آسیبها است.
وی خاطرنشان کرد: دولتهای مختلفی که روی کار میآیند متناسب با سلیقه، ذائقه و روش خود بدون اینکه تابع ضوابط خاصی باشد، فضا را باز یا بسته میکند. حداقل فایده طرح این است که از اعمال سلیقه دولتها جلوگیری میکند. بسیاری از مواقع چون ساماندهی نمیکنیم یا یک مدیریت واحد در فضای مجازی و حوزه IT نداریم، مجبور میشوند که از ظرفیت سیستم قضایی برای بستن یا باز کردن یک مجموعه استفاده کنند. ما میگوییم نباید سلیقه حاکم باشد، یک کمیسیون تشکیل میشود که اعضای آن نیز ترکیبی از مجموعههای مختلف هستند و همه مسائل در این کمیسیون بررسی میشود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: هنوز این طرح تصویب نشده است و علی رغم اینکه انتقاداتی به ارجاع طرح به کمیسیون مشترک وجود دارد، من موافق این موضوع هستم. در صحن علنی یک فضای عمومی حاکم است ولی این طرح کاملا تخصصی است. شاید بسیاری از عبارات این طرح را بسیاری ندادند. طبیعی هم است که وقتی رشته تخصصی یک نماینده مخابرات یا IT نیست بسیاری از اصطلاحات را نداند. از همین روی یکی از کارهای بسیار خوب ارجاع آن به کمیسیون مشترک بوده است.
وی همچنین اضافه کرد: در کمیسیون مشترک هم از کمیسیونهای مختلف از جمله کمیسیون صنایع و معادن حضور خواهند داشت. از آنجا که ترکیب کمیسیون مشترک که از افراد متخصص در حوزههای مختلف مخابرات، IT، اقتصادی، اجتماعی و… هستند، کار منطقیتر است. مصوبه کمیسیون مشترک به گونهای است که مصوبهها برای مدت محدود اعتبار دارند و پس از آن باید در آن بازنگری شود یعنی به این شکل نیست که مصوبه به صورت یک قانون دائمی تصویب شود.
فیروزی افزود: هیچ یک از این ذهنیتها که در جامعه ایجاد شده در طرح مجلس نیست، قانون اجازه داده که 10 نفر از نمایندگان یک طرح را ارئه دهند. تبدیل طرح به قانون یک روند پیچیده و طولانی دارد، گاهی طرحی که ارائه میشود با آنچه تبدیل به قانون میشود زمین تا آسمان متفاوت است. به نظر میرسد هیچ یک از نگرانیهایی که مطرح میشود در این طرح وجود خارجی ندارند.
وی با اشاره به عدم جرمانگاری برای استفاده از اپلیکیشنهای خارجی و فیلترشکنها گفت: در طرح آمده؛ در مورادی که اپلیکیشنهای داخلی داریم دیگر نیازی استفاده از نمونه خارجی نیست. اما این به معنای حذف نمونههای خارجی نیست، الزامی هم برای این موضوع وجود ندارد و استفاده از اپلیکیشن خارجی مجازات نخواهد داشت. حتی در مورد فیلترشکنها هم الزام و جرمانگاری وجود ندارد مگر تلگرام که در ظاهر مسدود شد، واقعا مسدود شد؟ چند درصد از کسانی که در فضای مجازی حضور دارند از تلگرام استفاده میکنند؟ شاید 99 درصد آنها از تلگرام استفاده میکنند. فضای مجازی قابل مسدود کردن نیست، با این سرعت تکنولوژی و اتفاقاتی که هر لحظه در فضای مجازی رخ میدهد اصلا امکان مسدود کردن وجود ندارد. این نگرانیها درست نیست.
نماینده شهر فسا در مجلس بیان کرد: از طرف دیگر مطالبات بخش زیادی از مردم در مورد فضای مجازی این است که فضا مدیریت شود. آسیبهای زیادی از نظر اقتصادی، اخلاقی و … وجود دارد به این بخش از مطالبه مردم هم توجه شود.
وی خاطرنشان ساخت: مجلس هم در این مورد چند شرط گذاشته برای مثال طرح باید به کمیسیون مشترک برود نه یک کمیسیون خاص. علاوه بر این به جز خود اعضای کمیسیون مشترک باید از دستگاههای اجرایی، صاحب نظران بخش خصوصی و… استفاده شده و اطلاعرسانی انجام شود. حتی این بحث وجود دارد که جلسات کمیسیون به طور مستقیم پخش شود تا مردم از روند مطلع شده و نظرات خود را ارائه دهند. مسائل کمیسیون باید به شکل مستمر به مردم اطلاعرسانی شود، با این توصیفات جای نگرانی نیست.
فیروزی اضافه کرد: باید توجه داشت این تنها یک طرح است، دهها طرح در مجلس وجود دارد که گاهی اصلا به تصویب نمیرسد، گاهی به عمر مجلس قد نمیدهد، گاهی دهها تغییر اعمال میشود که از اساس با طرح اولیه متفاوت است.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون فیلترشکنهای متفاوت برای اقشار مختلف گفت: فیلترشکنهای مختلف برای اقشار مختلف در طرح وجود ندارد، تنها جایی که در طرح به فیلترشکنها پرداخته این است که جرمانگاری و منع هم نشده، چراکه اگر ضمانت اجرایی وجود نداشته باشد، منع منطقی نیست. فرض این است که کار قانونگذار بر اساس علم، منطق و حکمت است. اگر گفته شود استفاده از فیلترشکن منع میشود اما ضمانت اجرایی نداشته باشد ارزشی ندارد. بنابراین چنین مسائلی در مورد فیلترشکنها در طرح نیست.
فیروزی در ادامه متذکر شد: پیشنهاد من این است که اجازه دهند طرح بررسی شده و روند کارشناسی طی شود. به جای پرداختن به مسائل حاشیهای که مطرح میشود و وجود خارجی ندارد، رسانهها به صورت مستمر مطالبه کنند که از روند کمیسیون که بعدا شکل خواهد گرفت مطلع شده و اطلاعرسانی کنند تا مردم در جریان بند به بند طرح و بررسی آن قرار بگیرد. همچنین رسانهها نظرات انتقادی مردم را به کمیسیون منتقل کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: نگرانیهای فعالین اقتصادی، کاربران مجازی و مردم کاملا به جا است، ما نیز میگوییم باید به این نگرانیها پاسخ داده شود ولی بخشی از مسائلی که در جامعه مطرح میشود وجود خارجی ندارد. نمیتوان جلوی قانونگذاری مجلس را گرفت، قانون به نمایندگان اختیار داده که در هر حوزهای طرح ارائه دهند. به جای ایجاد تقابل، مسیر رسیدگی به طرح را منطقی کرده و اطلاعرسانی کنیم.