«تنها ۲۲ یا ۲۳ درصد از کل معاملات انجام گرفته در بازار خودرو به صورت آنلاین انجام میشود و این بازار ظرفیت بسیار زیادی برای رشد و توسعه در فضای آنلاین دارد.» اگر آمار ارائه شده از سوی مدیرعامل دیوار در زمان رونمایی از گزارش سال ۹۹ این پلتفرم ثبت آگهی آنلاین را کنار حجم معاملات آنلاین خرده فروشی که در گزارش سالانه دیجیکالا عنوان شده بود قرار دهیم مشخص میشود که با وجود افزایش حجم تجارت الکترونیکی و استقبال مردم از فضای مجازی، هنوز امکان توسعه آن باقی است.
اشکان میرآرماندهی، مدیرعامل دیوار، پلتفرم ثبت آگهی آنلاین دیوار در زمان رونمایی از گزارش سالانه این شرکت برای سال ۹۹ سعی کرد تا نمایی کلی از چگونگی فعالیت این شرکت طی یک سال گذشته ارائه دهد و مخاطبانشان را با فراز و فرود فعالیتهایشان آشنا کند.
او در پاسخ به اولین سوال چالش برانگیز در مورد اینکه چرا مجموعه دیوار ۲ مدیرعامل دارد توضیح داد: «از حدود ۳ سال پیش بهصورت متمرکز روی دستهبندیهای مختلف کار کردیم. ابتدا از دستهبندی خودرو شروع کردیم و پس از آن املاک و سایر دستهبندیها را اضافه کردیم. هر کدام از این دستهبندیها، تمرکز خاص خودش را دارد و هر کدام به لحاظ اجرایی و نیروی کار، به اندازه یک شرکت مجزا است. برای آن که بتوانیم در هر کدام از این دستهبندیها در راستای نیاز کاربران عمل کنیم و سرعتمان را هم برای پیادهسازی و اجرای تغییرات و ایدهها بالاتر ببریم، این ساختار را انتخاب کردیم.»
خودرو
شهرام شاهکار نیز به عنوان مدیرعامل دیگر این مجموعه با تایید گفتههای آرمندهی به گستردگی حوزههای مختلف اشاره کرد از حوزه خودرو به عنوان یکی از حوزههای پرچالش فعالیت این پلتفرم نام برد، چرا که حجم این بخش چنان چشمگیر است که میتواند به صورت مستقل نیز فعالیت کند. او که در ابتدا مدیرعامل بخش خودرو بود و رفته رفته مسئولیت بخشهای دیگری را نیز برعهده گرفت. شاهکار در پاسخ به این سوال که وضعیت دیوار در دستهبندی خودرو به چه صورت است، گفت: «اول از همه باید به این موضوع اشاره کنم که همه کسبوکارهای آنلاینی که روی بخش خودرو کار میکنند رو هم رفته سهم ۲۲ یا ۲۳ درصدی از کل معاملاتی که انجام میشود دارند. ۵۰ درصد کل معاملات بازار خودرو هم اصطلاحا دست به دست و بین افراد آشنا با یکدیگر اتفاق میافتد.»
شاهکار در ادامه با اشاره به سهم ۳۰ درصدی معاملات خودرو که کاملا بهصورت آفلاین انجام میشود گفت: «از ۲ سال و نیم پیش که روی دستهبندی خودرو شروع به کار کردم، دیوار در معاملات خودروهای اقتصادی بین پلتفرمهای آنلاین شناخته و مرجع بود. اما در معاملات ماشینهای متوسط به بالا کمتر حضور داشتیم. با تمرکزی که روی این بخش گذاشتیم، در طول این ۲ سال و نیم توانستیم روی معاملات فروش ماشینهای گران قیمت هم حضور فعال داشته باشیم.»
شاهکار به سرویس تخصصی دیوار یعنی «کارنامه» که برای بخش خودرو ایجاد شده هم اشاره کرد و گفت: «از همه اینها مهمتر سرویس جدیدی برای خرید و فروش خودرو راهاندازی کردیم به نام کارنامه، که به آدمهای غیرتخصصی برای خرید یا فروش خودرو کمک میکند.»
مدیرعامل دیوار در توضیح آمار و ارقام مربوط به دستهبندی خودرو که در این گزارش آمده اعلام کرد: «دستهبندی خودرو در بین تمامی دستهبندیهای دیوار، بیشترین بازدید را دارد. دلیل آن هم کاربران زیادی هستند که به اصطلاح امروزی ماشینبازند. این افراد زمان قابل توجهی را در طول روز به مشاهده و مقایسه ماشینهای مختلف روی دیوار میگذرانند.»
درآمدزایی
اشکان میرآرماندهی، مدیرعامل دیوار معتقد است فلسفه وجودی دیوار، استفاده مجدد از وسایل استفاده شده و کمتر کردن دور ریز مردم است. او در مورد رویکرد دیوار در قبال محیطزیست توضیح داد: «از حدود ۹ سال پیش که دیوار شروع به کار کرد تا به امروز استفاده از کالای دستهدوم رایج شد. دیوار با ایجاد فضایی برای معامله مشتری با مشتری، به استفاده مجدد از کالاها و بیشتر مصرف شدن کالاهای دستهدوم کمک کرد.»
دیوار در گزارش سالانه خود، تعداد کاربرانی که آگهی منتشر کردهاند را ۱۸ میلیون و ۵۱۹ هزار شماره تلفن عنوان کرده است. از میان ۱۸.۵ میلیون آگهیدهنده، ۸۸ درصد از آنها برای انتشار آگهیهای خود هیچ هزیهای پرداخت نکردهاند. شهرام شاهکار، در پاسخ به این سوال که چرا ۸۸ درصد کاربران همچنان به رایگان از دیوار استفاده میکنند گفت: «ماموریت ما در دیوار، سادهتر کردن انجام معاملات است. این مجموعه جزو معدود مجموعههایی است که درآمدزایی از مردم عادی هیچگاه فاکتور اول تصمیمگیریها نبوده و نیست. بلکه ما از کسبوکارهایی که به واسطه استفاده از دیوار درآمدزایی میکنند، معاملات خود را انجام میدهند و بازه مشتریان خود را افزایش میدهند کسب درآمد میکنیم.»
حذف قیمتها
درسالهای اخیر بارها شاهد آن بودیم که تلاطم در بازارهای مختلف مانند ارز، سکه، ملک و خودرو، در نهایت منجر به حذف قیمت این اقلام از پلتفرمهای آنلاین شده است. اشکان میرآرماندهی، مدیرعامل دیوار در پاسخ به این سوال که چرا کوچکترین تغییر در بازار خودرو و املاک، باعث حذف قیمت از روی پلتفرمهای آنلاین میشود و آیا واقعا این کار تاثیری در کنترل قیمتها دارد پاسخ داد: «حذف قیمتها نه تنها به کاربران و آرام شدن بازار کمکی نمیکند بلکه صرفا هزینه و زمان بیشتری برای گرفتن اطلاعات ایجاد میکند. برکسی پوشیده نیست که بودن قیمتها در دیوار به شفافیت بیشتر بازار کمک میکند و اگر قیمت را حذف کنیم، عملا در انجام معاملات محدودیت ایجاد میکنیم. زمانی که شفافیت از بازار و معاملات حذف میشود، اتفاق خوبی برای کاربران نمیافتد.»
مجری برنامه با بیان این مساله که ایجاد قیمتهای کاذب روی پلتفرم ۴۴ میلیونی، میتواند باعث تشویش بازار و در نهایت بالا رفتن کاذب قیمت خدرو شود که اگر این قیمتها روی پلتفرمهای آنلاین نباشد، این اتفاق هم نمیافتد. این سوال را مطرح کرد که چطور تیم دیوار معتقد است وجود قیمت باید شفافیت و آرامش بازار میشود؟
شهرام شاهکار، مدیرعامل دیوار در پاسخ به این سوال توضیح داد: «پس از تجربه دو سال پیش که منجر به حذف قیمت خودرو از روی پلتفرم دیوار شد، تلاش کردیم مکانیزمهایی را در دستهبندی خودرو ایجاد کنیم که از هرگونه اخلال در بازار جلوگیری کند. این مکانیزم توسط هوشمصنوعی و با نظارت تعدادی کارشناس انجام میشود تا مطمئن باشیم قیمتی که کاربران برای خودروها درج میکنند، خیلی دور از فضای حقیقی بازار نباشد.»
شاهکار در مورد حذف قیمتها از روی پلتفرم دیوار گفت: «زمانی که قیمتها از روی دیوار حذف شد، واردات خودرو خارجی ممنوع بود، تولید خودرو داخلی محدود بود، قیمت تمام شده تولید قطعات بالا رفته بود و به لحاظ اقتصادی هم قیمت ارز چندبرابر افزایش پیدا کرده بود. در چنین شرایطی افزایش قیمت خودرو کاملا طبیعیست و نمیتوان نام آن را اخلال در بازار گذاشت.»
بررسی آگهیها
طبق گزارش دیوار، ۲۰ درصد از آگهیهای ثبت شده یا ویرایش شده رد میشود. به این ترتیب در سال ۹۹ بیش از ۱۸۵ میلیون آگهی ثبت شده که پس از رد شدن ۵۶ میلیون آگهی، توسط رباط یا نیروی انسانی، ۱۲۹ میلیون آگهی منتشر شده است.
اشکان میرآرماندهی، مدیرعامل دیوار در پاسخ به این سوال که چرا این حجم از آگهی توسط دیوار رد میشود و چه مکانیزمی برای تایید یا رد آگهی وجود دارد توضیح داد: «مکانیزم بررسی آگهی فقط شامل تخطی از قوانین موجود نیست. بلکه تفکیک بین آگهی باکیفیت و بیکیفیت را هم شامل میشود. عنوان آگهی، توضیحات، عکسها، قیمت و بسیاری از این موارد، همگی در کیفیت یک آگهی تاثیرگذار هستند. بخش زیادی از این ۲۰ درصد آگهیهای رد شده به دلیل عدم تایید کیفیت آگهی است. ما سعی میکنیم کاربران را به سمتی سوق دهیم که استاندارد واحد آگهیهای دیوار را رعایت کنند.»
میرآرماندهی در ادامه به تیم بررسی آگهیها نیز اشاره کرد و گفت: «در پایان سال گذشته ۲۶۵ نفر بهطور انسانی در فرآیند بررسی آگهی فعالیت میکردند و ۳۸ درصد از کل آگهیها را به کمک رباتها در دیوار مدیریت میکنیم. همچنین کاربران هم میتوانند با گزارش دادن آگهیهای بیکیفیت یا برخلاف قوانین به بهبود این فرآیند کمک کنند.»