اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

August 14, 2021
12:17 شنبه، 23ام مردادماه 1400
کد خبر: 127506

نگرانی رگولاتوری انگلیس از ضربه فیس بوک به بازار رقابت

 
سازمان رقابت و بازارهای انگلیس با استناد به تحقیق خود درباره ادغام وب سایت گیفی در فیس بوک، معتقد است این معامله به رقابت خسارت می زند.
 
 به نقل از رویترز، طبق گزارش رگولاتور رقابت انگلیس، فرایند خرید وب سایت « گیفی» ( Giphy) توسط فیس بوک به بازار تبلیغات ضربه می‌زند. به همین دلیل ممکن است فیس بوک مجبور شود گیفی را بفروشد.
 
فیس بوک ماه می سال گذشته گیفی را خرید تا با اپ اینستاگرام یکپارچه کند. گیفی وب سایتی برای ساخت و اشتراک گذاری تصاویر متحرک است.
 
در همین راستا سازمان رقابت و بازارهای انگلیس از ژانویه ۲۰۲۱ میلادی تحقیقاتی را درباره این عملیات ادغام آغاز کرد. استوارت مک اینتاش مدیر تحقیقات مستقل این سازمان می‌گوید: عملیات خرید گیفی احتمالاً سبب می‌شود فیس بوک گیف ها را از پلتفرم‌های رقیب حذف کند. یا ممکن است فیس بوک در ازای ادامه دسترسی به گیف ها، از مشتریان گیفی بخواهد میزان بیشتری از اطلاعات کاربران به اشترک بگذارند. به این ترتیب قدرت انبوه فیس بوک در بازار گسترده‌تر می‌شود. همچنین عملیات مذکور هرگونه چالش احتمالی در مسیر فعالیت‌های فیس بوک را حذف می‌کند.
 
سازمان رقابت و بازارهای انگلیس متوجه شد گیفی قبل از معامله فیس بوک مشغول بررسی‌هایی بود تا سرویس‌های تبلیغاتی که در آمریکا ارائه می‌کرد را به آمریکا و کشورهای دیگر از جمله انگلیس نیز گسترش دهد. اما فیس بوک پس از خرید گیفی برنامه شراکت تبلیغاتی آن را تعطیل کرده است.
 
سخنگوی فیس بوک نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با یافته‌های اولیه تحقیقات اداره رقابت و بازارهای انگلیس موافق نیستیم. این یافته‌ها براساس شواهد نیست. ما نشان دادیم این فرایند ادغام به سود مردم و کسب وکار در انگلیس و سراسر جهان است.
 
این نخستین باری نیست که رگولاتور رقابت انگلیس نگرانی‌های جدی درباره عملیات‌های ادغام بزرگ را مطرح می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.