بازار فروش گوشیهای هوشمند پس از چهار سال در سال ۲۰۲۱ و با وجود همهگیری کرونا رشد کرد. گروه تحقیقاتی ریسرچ چکپوینت (Checkpoint Research)، گزارش داده است که میزان محمولههای ارسالی گوشی هوشمند نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش یافته و به ۱.۳۹ میلیارد دستگاه رسیده است؛ سامسونگ و اپل همچنان پرفروشترینها به حساب میآیند.
براساس اطلاعات چکپوینت، با وجود رشد صورتگرفته، تعداد گوشیهای فروختهشده هنوز هم پایینتر از آمار ۱.۵۶ میلیاردی سال ۲۰۱۷ است و دلیل آن را میتوان رکود پیاپی میزان فروش گوشیهای هوشمند در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ دانست. بازار جهانی گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۱۸ رکود سختی را تجربه کرد و روی هم رفته این بازار در آن سال ۴.۱ درصد کوچکتر شد و روند نزولی در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه داشت.
گزارش چکپوینت و شرکت تحقیقاتی اومدیا (Omedia)، حاکی از پیشتازی دوباره اپل و سامسونگ است. این دو شرکت به ترتیب با فروش ۲۷۱ میلیون و ۲۳۸ میلیون دستگاه بیش از یکسوم مجموع گوشیهای فروختهشده را به خود اختصاص داد و اپل با وجود اینکه در مجموع رتبه دوم فروش گوشی هوشمند را در سال ۲۰۲۱ پس از سامسونگ به دست آورد اما درسه ماهه پایانی سال با فروش ۸۷ میلیون دستگاه سامسونگ را هم پشت سر گذاشت.
5G عامل اصلی رشد
چکپوینت میگوید افزایش تقاضا در آمریکای جنوبی و هند به بهبود شرایط بازار کمک کرده است. در کنار افزایش تقاضا در این بازارها، عرضه و افزایش تقاضا برای دستگاههای مجهز به 5G را میتوان مهمترین عامل رشد بازار گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۲۱ دانست.
هارمیت سینگ والیا،تحلیلگر ارشدچکپوینت، در بیانیهای گفت: «تقاضا برای اولین سری آیفون ۱۲ مجهز به 5G دلیل عمده رشد در ایالات متحده محسوب میشود.»
والیا افزود، تقاضا برای آیفون ۱۲ در تمام سال با عملکرد خوب در ماههای اکتبر و دسامبر ۲۰۲۱ به لطف پیشنهادات بلکفرایدی به رشد خود ادامه داد. اپل همچنین از افزایش سهم بازار خود در سهماهه چهارم خبر داد و به برند اصلی این کشور تبدیل شد. فروش گوشیهای این شرکت نیز در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته (۲۰۲۰)، ۱۸ درصد بیشتر شده است.
با این همه میانگین قیمت گوشیهای آیفون در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. جاسی هانگ، مدیر ارشد اومدیا، میگوید: «با انتشار سری آیفون ۱۳، میانگین قیمت فروش [ASP] آیفون در سهماهه چهارم سال برای اولین بار از ۱هزار دلار بیشتر شد. همین مساله باعث شد تا درآمد اپل در مقایسه با واحدهای فروخته شده افزایش بیشتری داشته باشد.»
پیشتازی سامسونگ و افزایش شهرت گوشیهای تاشدنی
شرکت تحقیقاتی کانترپوینت میگوید، با اینکه سامسونگ ترکیب یکسانی از گوشیهای گرانقیمت مشابه اپل را ندارد، اما گوشیهای تاشدنی این شرکت در بخش گوشیهای گران قیمت عملکرد خوبی داشتند و همین مساله به فراگیر شدن این نوع گوشیها کمک میکند.
با وجود اینکه سامسونگ تردیدهایی درمرود پاندمی و کمبود قطعات در سال ۲۰۲۲ دارد اما امیدوار است در سال جاری هم به رشدخود ادامه دهد. این غول کرهای اعلام کرده است که فروش گلگسی زد فولد۳ و گلگسی زد فلیپ ۳ و گوشیهای هوشمند و لوازم خانگی مهمترین عوامل رشد این شرکت از اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۱ محسوب میشوند.
شیائومی و میراث هواوی
با اینکه سامسونگ همچنان با ارسال ۲۷۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱، بیشترین سلطه را بر بازار دارد اما بیشترین درصد رشد مربوط به برند چینی شیائومی است که به خوبی توانسته روی میراث بهجامانده از هواوی در بازار جهانی سرمایهگذاری کند. شیائومی در حال حاضر با رشد ۳۱ درصدی نسبت به سال گذشته که بیشتر رشد سال ۲۰۲۱ محسوب میشود سومین تولید کننده گوشی هوشمند است.
این شرکت مجموعا در سال ۲۰۲۱ صد و نود میلیون گوشی هوشمند را بدون حضور گوشیهای Honor در بازار آمریکا به فروش رسانده و حالا پس از جدایی موفق از هواوی در بین ۱۰ تولید کننده اصلی گوشی هوشمند است.
سال خوبی برای همه
موتورولا که از جمله بازیگران کوچکتر بازار محسوب میشود هم سال ۲۰۲۱ را با رشد پشت سر گذاشت. این شرکت در غیاب الجی همچنان به رشد خود در بازار زیر ۳۰۰ دلار آمریکا ادامه میدهد و بازار این شرکت در آمریکای لاتین اروپا هم در حال توسعه است.
تحلیلگران معتقدند مشکلات شدید عرضه در سال ۲۰۲۱ سبکتر و بدترین دوران کمبود سپری شده و در سال ۲۰۲۲ باید در انتظار رشد بیشتر بود.
جن استرایجک، تحلیلگر ارشد کانترپوینت میگوید: «۲۰۲۱ سال سختی بود و کمبود قطعات هم فشار را روی بازاری که هنوز با مشکلات کووید-۱۹ دستوپنجه نرم میکند بیشتر کرد. با این حال جهان با وجود افزایش مجدد تهدید در پایان سال ۲۰۲۱ در حال پشت سر گذاشتن پاندمی است و مشکلات عرضه احتمالا تا میانه امسال [۲۰۲۲] از بین میروند، بنابرین به طور کلی میتوان نسبت به رشد در سال ۲۰۲۲ خوشبین بود.»