تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 1, 2022
16:29 سه شنبه، 12ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132880

میانگین ۳۸ ثانیه‌ای صدور نسخه الکترونیکی در دکترنکست

 
مدیرعامل دکتر نکست می‌گوید این مجموعه میانگین صدور نسخه الکترونیکی را به ۳۸ ثانیه رسانده و در یک ماهی که از اجرایی شدن این دستور می‌گذرد، ۲۲ هزار پزشکی که در این پلتفرم فعال‌اند حدود یک‌ و نیم میلیون نسخه الکترونیکی صادر کرده‌اند.
 
 نسخه الکترونیکی از اول دی‌ماه اجرایی شد اما پیچیدگی‌های صدور و زمان بیشتری که باید برای آن صرف شود، از اصلی‌ترین دلایل نارضایتی پزشکان از این موضوع بود. حالا بخش خصوصی که پا به این حوزه گذاشته دلیل این نارضایتی را بی‌توجهی متولی دولتی به تجربه کاربری می‌داند و ادعا می‌کند راهکارهای متفاوتی که برای این موضوع ارائه کرده، میانگین صدور نسخه الکترونیکی را به ۳۸ ثانیه رسانده است.
 
پلتفرم دکترنکست حدود یک سال پیش کار خود را با تمرکز بر سمت پزشک و با محوریت پرونده سلامت الکترونیکی شروع کرد. حالا بیش از ۲۲ هزار پزشک در این پلتفرم فعالیت می‌کنند و بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی این مجموعه، دکتر نکست روزانه صد هزار نسخه الکترونیکی صادر می‌کند.
 
در همین راستا سعید طاهری، بنیان‌گذار دکتر نکست، در گفت‌وگو با پیوست با بیان این مطلب که نقطه ورود این مجموعه به بازار سلامت دیجیتالی از سمت پزشک و با محوریت پرونده سلامت الکترونیکی بوده است می‌گوید: «مبنای هر اقدامی در سلامت دیجیتالی اطلاعات است و شما وقتی اطلاعاتی از بیمار ندارید و بدون اطلاعات تشخیص و تجویز قبلی او اقدام به نوبت‌دهی می‌کنید، تنها بخش کوچکی از سلامت دیجیتالی را فراهم کرده‌اید.»
 
 
سعید طاهری، مدیرعامل دکتر نکست
او ادامه می‌دهد: «در صورتی که راهکارهایی مانند ماشین لرنینگ، هوش مصنوعی و AI و غیره بر مبنای اطلاعات سلامت دیجیتالی بزرگ شده‌ و شکل گرفته‌اند. به همین دلیل است که ما این مسیر را انتخاب کردیم تا این اطلاعات سلامت را بر مبنای هوش مصنوعی ارائه کرده و خدماتی را به مردم بدهیم که تا به‌ حال داده نمی‌شد. همه این خدمات بر مبنای اطلاعات پرونده سلامت بیمار است که می‌تواند هم برای پزشک و هم برای بیمار، ارزش‌آفرینی بسیاری کند.»
 
طاهری بر این باور است که در این پلتفرم تلاش شده تا با پاسخگویی به دغدغه‌های سمت پزشک و بیمار، دقت و کیفیت ارائه خدمات افزایش پیدا کند.
 
او در این باره توضیح می‌دهد: «در سمت پزشک ما سعی کرده‌ایم با دادن اطلاعاتی مانند سوابق دارویی و پزشکی بیمار، تجربه کاربری بهتری برای پزشک ایجاد کنیم تا در کمترین زمان ممکن به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. علاوه بر سوابق بیمار اطلاعات مربوط به تداخلات داروها باهم، تداخل دارو با بیماری،‌ شیردهی و بارداری در این پلتفرم برای پزشک قابل مشاهده است که همه اینها کیفیت تجویز و درمان را بالا می‌برد.»
 
طبق آمارها سالانه سه هزار نفر در ایران به دلیل تداخلات دارویی جان خود را از دست می‌دهند و همین نشانگر ضرورت توجه بیشتر به این مساله است. در همین رابطه مجموعه دکتر نکست اعلام کرده که تاکنون بیش از ۴۵ هزار مورد از این تداخلات دارویی توسط این سامانه شناسایی شده است.
 
او در توضیح ارزش افزوده‌ای که این پلتفرم برای بیمار خلق می‌کند می‌گوید: «ما برای پاسخ به دغدغه‌های سمت بیمار مانند دسترسی به نسخه تجویزشده، نحوه مصرف داروها و پاسخ به سوالاتی که ممکن است درباره مصرف آن داشته باشند؛ مانند اینکه اگر یک دوز دارو را فراموش کردند، چه کنند یا دارو را باید با معده خالی مصرف کنند یا پر و… پلتفرم بسینا را ایجاد کرده‌ایم که عضوی از دکتر نکست است.»
 
هوش مصنوعی به عنوان دستیار پزشک
پس از اجرایی شدن نسخه الکترونیکی برخی پزشکان نسبت به این اجبار نارضایتی‌هایی داشتند و برخی از فعالان این حوزه بر این باور بودند که این نارضایتی به دلیل پیچیدگی‌های صدور نسخه کاغذی در کنار نداشتن آورده مالی برای آنها بوده است.
 
اما طاهری در این زمینه نظر متفاوتی دارد. او معتقد است اجبار به اجرایی شدن نسخه الکترونیکی در حالی اتفاق افتاده که دولت و ارگان‌های دولتی متولی آن شده‌اند و در این بین به تجربه کاربری اهمیتی داده نمی‌شود. او در این باره می‌گوید: «واضح است وقتی دولت و ارگان‌های دولتی متولی موضوع هستند، به مسائلی مانند UI و  UX و تجربه کاربری اهمیتی نمی‌دهند. این نقطه ورود ما به عنوان بخش خصوصی بود که با دریافت مجوز تلاش کردیم با استفاده از تکنولوژی در تجویز نسخه الکترونیکی، بهره‌وری و تجربه کاربری را بهبود و زمان را کاهش بدهیم.»
 
بر اساس آمار مدیرعامل دکتر نکست، در ۶ ماه گذشته (به جز دی‌ماه) حدود یک میلیون نسخه الکترونیکی توسط این پلتفرم صادر شده است؛ این رقم در دی‌ماه که نسخه الکترونیکی اجرایی شد به حدود صدور ۱.۵ میلیون نسخه الکترونیکی از سوی ۲۲ هزار پزشک حاضر در این پلتفرم رسید. میانگین ثبت نسخه در دکتر نکست نیز حدود ۳۸ ثانیه برآورد شده است.
 
طاهری در این‌ باره توضیح می‌دهد: «ما برای تسهیل صدور نسخه الکترونیکی راهکارهایی مانند تجویز با فرمان صوتی یا هوش مصنوعی را ارائه کردیم که سرعت بالایی دارد.»
 
بر اساس گزارش‌های این مجموعه، تاکنون ۵۰۰ هزار دستور مصرف اتوماتیک نیز با استفاده از هوش مصنوعی در دکترنکست به ثبت رسیده است.
 
تجویز مصرف دارو با استفاده از هوش مصنوعی از دیگر خدمات این پلتفرم است. با این‌ حال ممکن است مردم و کاربران نگران بروز خطاهای احتمالی از طریق این سیستم باشند. با این‌حال مدیرعامل دکتر نکست ادعا می‌کند در این فرایند احتمال بروز خطا نزدیک به صفر است. او توضیح می‌دهد: «این الگوریتم تنها در صورتی دارو را تجویز می‌کند که آن را به درستی تشخیص بدهد؛ شاید پلتفرم از صد دارو فرمان برای ۹۵ دارو را تشخیص بدهد اما این تعداد دقت صد درصدی دارد و پزشک نیز قادر به اصلاح دستور صادرشده است.»
 
طاهری ادامه می‌دهد: «در تجویز دارو نیز یک راه این است که خود پزشک دارو را تجویز کند اما داروهایی هستند که دستور مصرف روتین دارند. مثلاً دستور مصرف آموکسی‌سیلین هر هشت ساعت است یا متفورمین یک بازه مصرفی دارد؛ در این حالت هوش مصنوعی سیستم می‌تواند رفتار هر پزشک در تجویز دارو را به صورت جداگانه به مرور یاد بگیرد و دستور مصرف دارو با هوش مصنوعی صادر شود.»
 
به گفته او در نهایت فرایند کاری پزشک به این شیوه‌ خواهد بود که تنها اسم مولکول دارو و دز آن را انتخاب کند و اگر لازم شد، پزشک آن را اصلاح کند؛ به این ترتیب پزشک می‌تواند زمان بیشتری برای معاینه یا گرفتن شرح حال از بیمار صرف کند. با این‌ حال هوش مصنوعی به هیچ وجه قرار نیست جایگزین پزشک باشد و تنها قرار است به عنوان دستیار برای افزایش دقت و کیفیت در کنار پزشک قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.